H

hallå

Jag har en toppenbra häst på 8 år som fungerar utmärkt i dressyren men inte när jag rider ut. Hon bockar och "fjollar" sig när vi rider ut och jag har redan ramlat av x flera. Ju mer hästen håller på desto mer mer spänd och nervös blir jag. Hon är annars mycket trevlig och vi trivs ihop och hon respekterar mig bra på marken och när vi rider dressyr men INTE när vi rider i skogen... Har försökt att rida dressyr även i skogen och se till att hon har att göra hela tiden men hon blir som förbytt. Självklart är jag medveten om att jag påverkar henne med att jag är nervös när vi rider i skogen men det hjälper inte trots att jag försöker att slappna av och vara cool.. Några bra tips??
Min tränare har svårt att förstå detta eftersom hästen går så bra i dressyren. :(

Sv: uteritt

Hej!
Mitt sto på sex år var lite sprallig i början när jag red ut på henne :eek: Tycker det har löst sig bra gnm att rida ut med andra lugna hästar, och att rida lungt och sansat, inte ha ngt speciellt ställe som man galloperar på osv...

hon tycker väl dte är så kul att få komma ut i skogen, många hästar blir pigga och bockiga i skogen om man mest rider på banan...det är ju ganka förståeligt! om du rider ut mkt och låter henne bocka av sig lite, men inte mer än att du kan kontrollera det så borde hon ju snart sansa sig...hur länge har det hållt på såhär? öva mkt tempoväxlingar, halter och så så du känner att hon lyssnar på dig, och försök hålla dig kvar i sadeln:) lycka till och hoppad det ordnar sig! kram

Rid en "kombi", rid igenom hästen på banan, så att den har fått galoppera och förhoppningsvis är lite lösgjord. Då brukar de flesta var mer avslappnade, sen skulle jag rida ut i skogen.

Sjung en sång när du rider ut. :) Då slappnar du automatiskt av och så blir man glad av att sjunga. Du glömmer även bort att vara nervös.

Jag har testat att göra så själv vid de tillfällen då jag känner att " Nu kommer hon börja sidsteppa igen å snart kommer det en bil" Då börjar jag nynna på nån sång, oftast med påhittad text. Jag blir lugnare och hon blir lugnare.

Så gjorde jag också; sjöng. Tyvärr sjunger jag rätt falskt när jag är nervös, men hästen blev så ockuperad av oljudet att han glömde resten, så funkade gjorde det ju! :D

Gör som "Blandrastik" föreslår och rid igenom henne på volten först. Sedan föreslår jag att du tar sällskap av en stadig häst och rider ut en längre, lugn tur i skogen så att hon hinner "gå av sig" det brall som eventuellt finns kvar.
Istället för att ta korta turer fulla med brall (vilket gör att hon associerar utetur med bus) så skritta ut tills hon släppt det och uppför sig mer sansat. Då får du ju in den vanan du vill ha.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar