Utebox för tävlingshäst????

Piamaria

Trådstartare
Har äntligen hittat ett stall med ridhus och stor ridbana och vettiga hagar endast 9 km hemifrån. Men........det finns endast uteboxar!! Uppbindningsplats finns med värme så det är helt ok men boxarna!!??:confused: Jag har en stor häst, strax över 1.70, som idag bor i en rejäl box. Uteboxarna skall enligt uppgift vara 3x3, men jag vete tusan om det är sant, de ser mindre ut!! De hänger liksom ihop 2 och 2 med galler mellan, lucka ut förstås men endast en liten ventil uppe i taket!! Hur blir det på vintern när det är svinkallt och hästen släpper ifrån sig massor av fukt, det kan ju inte vara ett dugg bra när man stänger luckan!!?? Vilket man väl måste?? Hästen tränas och är en individ som lätt svettas så jag vet varken ut eller in! Har så himla långt till alla stall så närheten lockar men står jag ut?? Har hittat lite trådar men är det någon som har haft en häst i tävlingsträning och använt sig av utebox?? Vill gärna veta.......
 
Sv: Utebox för tävlingshäst????

Nu tävlar inte jag, men tränar mycket.
Stänga luckan skulle jag inte göra, om det inte är då att det annars regnar, snöar eller blåser in.

Hästen är klippt och har tjocka täcken, är det kallt får han mera grovfoder. Han är tydlig med när han fryser och det har inte varit något problem.
Det svåra är att se till att strö och vatten inte fryser.
 
Sv: Utebox för tävlingshäst????

Boxen är för liten för en så stor häst samt det faktum att du inte kan skydda hästen mot knott, mygg och annat elände med utebox. På vintern så fryser både vatten och bädd.
 
Sv: Utebox för tävlingshäst????

Jag har min häst på utebox. Hon är inte tävlinghäst längre men jag har haft henne mer eller mindre på samma premisser när jag tävlade (litet stall med vidöppna dörrar). Jag märker en klart skillnad på när hon står i vanligt stall och när hon står som nu. Skillnad i possitiv riktning. När det är som kallast så får jag problem med att bädden fryser men då strör jag med torv. Om jag bytter ut den mot annat så skulle bädden troligen fungera klanderfritt även då.
Angående luckorna så har mina aldrig varit stängda när jag haft mina hästar inne.
 
Sv: Utebox för tävlingshäst????

hastar fryser inte som manniskor sa lange de inte star i drag.. kyla ar inte problemet.. jag har alla mina hastar i uteboxar, visst ar det kallt men da satter man pa dem ett tacke om nodvandigt, och de ar sa varma och harliga.. och forstas mer grovfoder om det behovs.. har dem hellre dar an i ett stall dar allt ar stangt och det blir varmt. pa detta sattet behover de inte ju ga fran svettning inne till iskallt ute.
badden fryser, jag har halmpellets blandat med raspan och vander den dagligen och sen kor jag med halva vattenhinkar, da fryser inte sa mkt av vattnet och man fyller pa mer an en gang per dag.. nar jag sager hlava vattenhinkar menar jag forstas att hinken inte ar fylld hela vagen.. har ocksa anvant "tubtrugs" som jag kan sla ur isklimpen i, de har ju bojbara sidor.. visst det ar mer arbete med vatten men en hast dor inte om den inte har tillgang till vatten 24/7. vet inte om du tar hand om hasten sjalv eller det ar personal pa stallet.. men det sista du gor ar att se till att det ar ofruset vatten i hinken pa kvallen.. pa morgonen checkas val vatten i alla fall.. och yep de kan vara torstiga, men de dricker sig matta..
 
Sv: Utebox för tävlingshäst????

Har äntligen hittat ett stall med ridhus och stor ridbana och vettiga hagar endast 9 km hemifrån. Men........det finns endast uteboxar!! Uppbindningsplats finns med värme så det är helt ok men boxarna!!??:confused: Jag har en stor häst, strax över 1.70, som idag bor i en rejäl box. Uteboxarna skall enligt uppgift vara 3x3, men jag vete tusan om det är sant, de ser mindre ut!! De hänger liksom ihop 2 och 2 med galler mellan, lucka ut förstås men endast en liten ventil uppe i taket!! Hur blir det på vintern när det är svinkallt och hästen släpper ifrån sig massor av fukt, det kan ju inte vara ett dugg bra när man stänger luckan!!?? Vilket man väl måste?? Hästen tränas och är en individ som lätt svettas så jag vet varken ut eller in! Har så himla långt till alla stall så närheten lockar men står jag ut?? Har hittat lite trådar men är det någon som har haft en häst i tävlingsträning och använt sig av utebox?? Vill gärna veta.......
Jag skulle nog säga att den uppstallningen skulle vara optimal om inte boxen var för liten för din häst (den måste vara minst 10 kvm för häst över 170 cm) så av den anledningen kan du inte ställa din häst där. I övrigt så är min erfarenhet att det är betydligt bättre luftkvalité i utebox under förutsättning att man inte stänger luckan. Vid regn och snö kan man ha vindnät istället för lucka. Så om du hittar en utebox där du kan byta ut luckan mot vindnät istället (som bara stängs vid behov=väldigt sällan), halm som strö (fryser inte) och en thermobar eller liknande så ger du hästen mycket goda förutsättningar att hålla sig frisk och nöjd :)
 
Sv: Utebox för tävlingshäst????

Jag har haft mina hästar i utebox/lösdrift i över 4 år nu och jag ser bara positiva saker med det. Mina är 12 kvm stora och jag har bara sett till att öka mängden grovfoder. Och ha ordentlig bädd.

Jag har en kallblodstravare (tävling) inackorderad som står i en utav uteboxarna och det har inte varit några som helst problem. Har aldrig märkt att bädden har frusit, och då har jag kört på spån. Vattnet kan vara ett problem, men jag har sett till att fylla på med ljummet vatten när jag kvällsfodrar. Och hästarna har tillgång till uppvärmt vatten i hagen under dagen.

De övre dörrarna stänger jag aldrig, har aldrig behövt då uteboxarna är placerade så att det inte blåser in.
 
Sv: Utebox för tävlingshäst????

Jag skulle nog säga att den uppstallningen skulle vara optimal om inte boxen var för liten för din häst (den måste vara minst 10 kvm för häst över 170 cm) så av den anledningen kan du inte ställa din häst där. I övrigt så är min erfarenhet att det är betydligt bättre luftkvalité i utebox under förutsättning att man inte stänger luckan. Vid regn och snö kan man ha vindnät istället för lucka. Så om du hittar en utebox där du kan byta ut luckan mot vindnät istället (som bara stängs vid behov=väldigt sällan), halm som strö (fryser inte) och en thermobar eller liknande så ger du hästen mycket goda förutsättningar att hålla sig frisk och nöjd :)

Ja, jag tycker ju att det ser ynkligt ut så jag får helt enkelt tacka nej!! Tyvärr!! Det blir till att åka de förbaskade 3 milen för att komma till en vettig anläggning!! Tänkte att jag skulle slippa........:(
 
Sv: Utebox för tävlingshäst????

Jag har min tävlingshäst i utebox, även min lillasysters häst står i boxen bredvid. Hennes sto är det alltid fullt ös och ett jädra humör, sedan hon flyttade ut så har hon blivit mycket lugnare och visar stor trevnad.

På vintern är det bara att täcka och ge dem ordentligt med mat. Har inte haft några problem i de 2 år min häst stått i utebox.
Vi har ingen lucka som stängs utan galler, dörren sitter i en del av boxen, så blir det blåsigt, vilket det sällan blir eftersom längan står i lä, så kan de gå till motsvarande del. (ca.4,5m*4.5m)

det luktar aldrig märrpiss eller brunst i boxarna och de dammar aldrig, på sommaren är det svalt och god ventilation, skulle aldrig stalla in min häst igen!
 
Sv: Utebox för tävlingshäst????

Jag har haft två typer av uteboxar. De första jag stod i hade bara galler utåt, ingen lcka som gick att stänga. Först trodde jag att det skulle bli kallt och jävligt. Visserligen var det kallt, men där hade jag tillgång till varmvatten att fylla i vattenhinkarna så det blev aldrig något problem. Det var is på morgonen såklart och jag fyllde med varmvatten så isen försvann. Det var 5 grader varmare i boxarna och hästarna täckades. På den tiden åkte jag iväg och tävlade meeting upp tom 140 och mina hästar klarade allt galant.

På ställe 2 stod jag inackorderad. Där var det stängda luckor ut och mycket högt i tak. Jag fick inte ha luckorna öppna till mina hästar. Det blev mycket fuktigt och dålig luft i boxarna nattetid. Ena hästen frös som satan, antar att det var pga fukten för det hände inte ens när det var -28 i de andra uteboxarna. Rekommenderar inte att stänga öht. Det hände aldrig att det snöade in, eller blåste i mina boxar, några få snöflingor dinglade naturligtvis in, men inte mer än så.
 
Sv: Utebox för tävlingshäst????

En av mina bästa kompisar har sin tävlingshäst (Grand Prix dressyr!!!) i utebox/lösdrift.
Hon kan alltså stänga in hästen i sin box om det finns behov, men normalt går den i lösdrift med egen hage (flera boxar med hagar på linje, så de har sällskap). Vattenkoppen är uppvärmd.
Mycket täcken när det finns behov och möjlighet att stänga in hästen om det är oväder då hon misstänker att olycksrisk finns om hästen är ute (finns träd i hagen).
Denna häst finns i södra Norrland och mår prima!
 
Sv: Utebox för tävlingshäst????

Grannen hade öppna uteboxar med stor uthäng, de satte skiva på framsidan på vintern och dörren var öppen.. travhästar i tävlingskondition. Inga problem, uppvärmda vattenkoppar var det.
 
Sv: Utebox för tävlingshäst????

Säger som övriga: boxen är för liten till yta för din stora häst.

Jag stod tidigare på en travanläggning. Den bästa tävlingstravaren stod i utebox och mådde jättebra. Häst som gick V75 med placeringar. Tydligen inga hälsoproblem.
Den hästen var en hingst som var väldigt nöjd med att stå och titta på det som hände på gården även när han inte var ute i sin hage.
Ensam i hagen pga att han var hingst.
 
Sv: Utebox för tävlingshäst????

Säger som övriga: boxen är för liten till yta för din stora häst.

Jag stod tidigare på en travanläggning. Den bästa tävlingstravaren stod i utebox och mådde jättebra. Häst som gick V75 med placeringar. Tydligen inga hälsoproblem.
Den hästen var en hingst som var väldigt nöjd med att stå och titta på det som hände på gården även när han inte var ute i sin hage.
Ensam i hagen pga att han var hingst.

Jo, jag har konstaterat själv att boxen är ynklig och vid närmare mätning så var den inte ens 3x3 utan 2,9. Uteslutet! Tyvärr, anläggningen är fin!!
 
Sv: Utebox för tävlingshäst????

Men kan du inte bygga till en egen utebox på den anläggningen då?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 405
Senast: tuaphua
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 565
Senast: skogaliten
·
Anläggning Jag sitter och klurar på utformningen av min framtida lösdrift (alltså inte själva ligghallen, utan ”det hela”). Jag har en stor gammal...
2
Svar
39
· Visningar
3 263
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp