Utdömda hästar

M

Masec 97

Hejsvej!

Jag läste i en artikel någonstans att antalet utdömda hästar i Sverige (alltså som avlivas eller triangelmärks) ökar varje år. Dessutom sjunker hästarnas medellivslängd. *söker som en galen efter artikeln* Kanske nån vet vilken jag menar, väldigt intressant var den iaf!
Nu till frågan: Vad tror DU är den främsta anledningen till det här? Hästhållningen? Aveln? Ekonomi? Grundutbildningen av hästar idag? Träningsmetoder? Annat?

Sv: Utdömda hästar

Att antalet hästar som avlivas ökar beror antagligen på att antalet hästar stiger, men medelivslängden har inte sjunkit. :idea:

gör den :angel: enligt försäkringsbolagens statestik har den sjunkt väldigt sedan -80 talet. minns jag inte helt fel så ligger medelåldern på ett halvblod på 7 år. förr låg den runt 16 år.

Ökade krav på hästar som inte har den kapaciteten gör dem skadade & ekonomiska skäl som gör att folk inte orkar betala för att ha en häst som bara skadar sig hela tiden:smirk:

Vilken statistik då? Agrias säger fortfarande att den ligger på 16 år för valacker och något högre för ston.

Jag blev också förvånad när jag läste. Så är det ju med all statistik, att den går att tolka på olika sätt. Då konstatera vi att stämmer det inte, så stämmer det inte. Inget mer med det... Synd att jag inte kommer ihåg vem som skrev artikeln! :confused:

nej, det är inte tvärtom. uppgifter om att "medelåldern" är 7 år (halvblod) fick jag av försäkringsbolaget när vi dömde ut ett halvblod i milleniumskiftet. varför tror du premierna bara blir dyrare och dyrare ? på 70 och 80 talet va det vääldigt mkt. billigare att försäkra för att bolagen inte behövde betala ut dom summorna..

Jag undrar fortfarande var du har statistiken? På Agrias hemsida finns deras presenterad och att premierna går upp behöver ju inte betyda att andelen hästar procentuellt sett döms ut oftare utan att veterinärvårdsförsäkringarna används mer och bolagens frikostiga utbetalningar. Tidigare täckte inte försäkringarna lika mycket som i dagsläget om man jämför med 70- och 80-talet och förr dömdes fler hästar ut pga skador som man idag kan behandla. :idea: Antalet hästar har ju även ökat enormt sedan svackan efter avhästningen av armén och jord- och skogsbruket. Tyvärr försvann ju även mkt kunskap som många av dagens hästägare saknar. :crazy:

Orsaken till att det blir dyrare är att man behandlar hästar mer idag plus att fler har dem försäkrade

den statestiken fick jag som jag skrev av mitt försäkringsbolag. folksam. nog täckte försäkringarna förr oxå, tex. kunde man då dömma ut pga. lynnesfel vilket ju inte längre går. jag tyckte nog försäkringsbolagen va frikostiga förr med, även om dagens fina behandlingar saknades. visst kan man behandla bra mkt. mer i dag än då, vi hade en häst i mitten på -80 talet som hade kvickdrag. hon behandlades med ett granulat innehållande arsenik-utskrivet av vet. hon levde inte särskilt länge. jag håller med dig om att mycket av gamal kunskap har försvunnit, och framförallt tålamod.

nej, det är inte tvärtom. uppgifter om att "medelåldern" är 7 år (halvblod) fick jag av försäkringsbolaget när vi dömde ut ett halvblod i milleniumskiftet. varför tror du premierna bara blir dyrare och dyrare ? på 70 och 80 talet va det vääldigt mkt. billigare att försäkra för att bolagen inte behövde betala ut dom summorna..

Saxat från Agrias hemsida:

I början av 1990-talet påstods det att livslängden hos våra ridhästar hade minskat drastiskt. Den uppfattningen grundade sig på felaktig tolkning av försäkringsstatistik. Skulle det förhålla sig på det viset skulle ridsporten ha ett allvarligt problem att tackla.

Mot denna bakgrund har agr. lic. Lena Wallin i samverkan med Agria Djurförsäkring, avelns och ridsportens organisationer studerat hur gamla våra hästar blir och av vilka anledningar de slås ut, det vill säga avlivas på grund av sjukdom eller skada.

En huvudfråga i arbetet var om bedömningar av unga hästar kan användas för att förutsäga deras senare prestationer och livslängd. Eftersom det tar många år innan hästarnas tävlingsprestationer kan mätas är det intressant om man tidigt kan förutsäga hästarnas senare resultat. Med sådana kunskaper kunde man bedriva ett mer effektivt avelsarbete.

Lena Wallins resultat visar bland annat att våra ridhästar lever dubbelt så länge (15 år för valacker och 18 år för ston) som de tidigare försäkringsstudierna visade. Samtidigt kunde man se att livslängden hos båda könen ökade under den period som studerades.

Länk: http://www.agria.se/agria/pvsearch.nsf/id/C1256BB20031FB36C1256D05002BB7CE?opendocument&

det är inte den informationen jag fick av folksam . vad jag menade fick stå för dig är utalandet att man behandlar hästar mer idag och att fler har dom försäkrade. möjligen att fler behandlas/är försäkrade pga. att det finns fler hästar i sverige idag-hästtätare, men det betyder ju inte att det rent generellt är större % av totalt antal hästar som är försäkrade/behandlas.

försäkringsbolagen måste ju (enligt dom själva iallafall) höja premierna hela tiden pga. att det är kunderna själva som måste "betala" i sista änden vad som betalas ut.

Det ÄR så att hästar behandlas mer idag. Det betyder dock inte per automatik att de är 'sjukare' idag, utan att forskningen gett oss både många fler diagnosticeringsmetoder och undersökningsmetoder (som kostar pengar) samt även större möjlighet att behandla olika åkommor.

Saker som på 80-talet var en enkelbiljett till hästhimlen är idag i många fall behandlingsbara. Detta ger ett ökat försäkringsuttag och ökade kostnader för bolagen.

Dessutom så ger nya diagnosticeringsmetoder möjligheten att ställa säkrare diagnoser, dock så mer undersökningar kostar mer pengar.

Så, större möjlighet att ställa korrekta diagnoser (dvs man kan 'leta nogrannare' nu och få mer precisa svar på t ex var en hälta kommer från) men som medför fler undersökningar på vägen mot diagnos, och alltså en ökad kostnad. Och större möjligheter att behandla, men som också kostar pengar.

Det är ingen hemlighet, och det är fakta.

Jag har haft häst i mer än 30år och tränat och tävlat sedan början av 80-talet. Hästarna var inte försäkrade på den tiden i samma utsträckning som idag.

Kotledsinflammationer var ett väldigt sällsynt fenomen då även om det säkert var så att det fanns. Men man tävlade inte heller så mkt. Jag var ensam om att tävla i ett stort stall i Stockholm, där stod det ca 50st hästar och alla andra var hobbyhästar.

Det är ren fakta.

Det är även den forskningsrapport jag hänvisade till! Eftersom du pratat med Folksam om detta så kanske du även kan ta reda på var deras forskning eller resultat ang hästars medelålder finns

jag har oxå haft hästar i över 30 år. och tävlat upp till 150 hoppning (under hela -80 talet.) nog fick hästarna kotledsinflammationer även då :angel: behandlade ett antal hästar under -80talet för det. vi hade ganska många hästar under den perioden, och jag jobbade även som beridare (ännu fler högpresterande hästar). även där fick hästarna ibland behandlas, både sprutade i lederna och tex. med butta. just dom "problemen" är nog ingen större skillnad på dessa åren.

dom hästar vi haft och dom jag jobbat med har samtliga varit försäkrade. jag va definitift inte ensam om att ha försäkrade tävlingshästar, det hade jag gott om runt mig. därimot så va det inte så höga livbelopp som det är idag. hobbyhästarna va ju inte lika dyra som dom oftast är nu.

detta är oxå ren fakta. (antagligen olika då beroende på vilka man haft runt sig)

jo, jag ska prata med mitt ombud igen.

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 391
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 048
Senast: tina_sj
·
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
2 038
Senast: Zebung
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 432
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka