utbildning på 7 åring

V

vickis-pajala

ja kära ni
nu ska ni få hjälpa mig lite kring detta med unghästar
jag har alltså tänkt köpa en tyskhäst ett hannoveranarsto
hon är 7 år men haft föl som 5 åring och är förhoppningsvis MIN nya pärla :love:
men nu behöver jag lite tips och råd av er
HUR jag fortsätter att utbildar henne gärna någon tipstråd
eller en super bra länk

Hon är redan utbildad LA:2an i dressyr hopp vet jag inte
men kan nog gå en clearraund med säkerhet på 80-90cm

nu vet ju inte jag om LA i tyskland är likadant som i sverige
men detta är vad hon ENLIGT ägaren kan
grundutbildad
skritt
trav och
galopp
förvänd galopp men är inte befäst
och sedan då
skänkelvikning

jag har tänkt ta hjälp av tränare i gång i månaden och självklart mina instruktörer

hon är mycket NH tränad och det är något jag kommer att fortsätta med

ja som sagt
skriv och berätta
ge tips och råd
:love:

Sv: utbildning på 7 åring

Snälla söta rara....
Det har inte med tråden att göra, men kan du inte använda
lite punkter(.) och kommatering(,) ibland?
Det skulle bli så mycket lättare att läsa dina inlägg då...
"inte gnälla, bara tipsa!!"

Kanelbulle skrev:
Snälla söta rara....
Det har inte med tråden att göra, men kan du inte använda
lite punkter(.) och kommatering(,) ibland?
Det skulle bli så mycket lättare att läsa dina inlägg då...
"inte gnälla, bara tipsa!!"

göra mitt bästa till nästa gång.;)

ska du importera en häst från tyskland? tänkte när du skrev att du undrade om LA är samma i tyskland o här. För alla arabiska fullblod kommer ju inte från egypten ;)

sasucatu skrev:
ska du importera en häst från tyskland? tänkte när du skrev att du undrade om LA är samma i tyskland o här. För alla arabiska fullblod kommer ju inte från egypten ;)

Nix inte importeta utan jag ska till en början LÅNA denna häst av en kompis som inte riktigt har tid för den här hästen.
För hon har 4 st andra hästar och dessutom ska hon iväg då och träna för en tysktränare i tyskland i svårdressyr.

men huvudfrågan i denna tråd är HUR man går vidare :idea:
utbildningsmässigt

Men det låter ju super, att du kan låna en häst! Köp senare om det funkar eller? Har du kvar madonna ännu?

Vilka tränare ska du rida för? Finns några där uppe??? Det är ju omöjligt att säga hur du ska gå vidare eftersom jag inte vet hur mkt du själv kan. Det bästa är ju att ta hjälp av tränare.

sasucatu skrev:
Men det låter ju super, att du kan låna en häst! Köp senare om det funkar eller? Har du kvar madonna ännu?

Vilka tränare ska du rida för? Finns några där uppe??? Det är ju omöjligt att säga hur du ska gå vidare eftersom jag inte vet hur mkt du själv kan. Det bästa är ju att ta hjälp av tränare.

jodå tränare finns det i gällivare 17 mil bort
heter maria ålenh tror jag det stavdes jätte duktig
hon kommer ju till pajala i gång i månaden och sedan kan man nog boka om man har råd någon helg då ovh då
sedan finns det ju i finland oxå

jo madonna blir kvar på måndag ska hon och jag åka till boden och kolla på foten och sedan ska hon vidare till mariestad
för att betäckas med falsterbo någonting en hingst har jag ju räknat ut att det är;)

och sedan kommer hon hem till pajala igen

jo det är tänkt att jag köper hästen piff senare
och jag har ju det valet att åka till tyskland och träna med henne
men det KOSTAR skjortan mm

Oj, ska du har kvar madonna och köpa en ny häst? Då har du ju tre stycken om hon får föl :D

Jo, hästsport är en dyrt grej att hålla på med, men ack så kul. När kommer hannoveranaren upp då?

madonna åker och blir betäckt och sedan kommer hon tbx
men sedan vet jag inte för hon som har hingsten vill gärna ha fölet
för jag vet tyvärr inget om dräcktiga ston eller föl
så det blir kanske så att hon tar madonna dit till södra sverige
nåå vi får väll se
först ska hon ner i alla fall

om allt går vägen så kommer hannoveranaren på fredag alltså nästa vecka

vänta nu.
madonna ska åka ner och bli betäckt. sen komma tillbaka hit upp. sen åka ner igen när det är dags för fölning?
så du ska köpa henne? ville du inte att hon skulle tas bort eftersom hon inte mår bra?

spännande med ny häst!:)

En liten grej bara, om jag nu ens förstått rätt... Men ridskolan i pajala tillåter inte inhysning av dräktiga hästar:smirk:

Dom har då inte gjort det tidigare iaf..

sasucatu skrev:
En liten grej bara, om jag nu ens förstått rätt... Men ridskolan i pajala tillåter inte inhysning av dräktiga hästar:smirk:

nej det gör dom inte
men ljust nu så blir det så att hon stannar hos den personen som ska avla på henne och lånar då madonnas mage så slipper hon stå och belasta sian senor i en transport och det är ju ingen kort bit om man säger såå
hänger du med

ida.kar skrev:
vänta nu.
madonna ska åka ner och bli betäckt. sen komma tillbaka hit upp. sen åka ner igen när det är dags för fölning?
så du ska köpa henne? ville du inte att hon skulle tas bort eftersom hon inte mår bra?

spännande med ny häst!:)

jo det stämmer jag köper henne och lånar ut henne till avelsmärr
jo det är sant det var vad JAG ville
men när försäkringsbolagt fick säga sitt så tyckte dom att kan man ha henne som avelssto så blir det så

jepp ska bli spännande med en ny stjärna
fy börjar bli nervös

Ok, men skulle du inte skicka tillbaka henne till gamla ägaren? Man måste ju inte köpa en häst bara för att det går... Men, om du känner att du vill ha 2 (snart 3 då:D) så är det ju roligt.

Ok, men skulle du inte skicka tillbaka henne till gamla ägaren? Man måste ju inte köpa en häst bara för att det går... Men, om du känner att du vill ha 2 (snart 3 då:D) så är det ju roligt.

vad är det för hingst du ska betäcka madonna med? Har hon bra stamtavla? hopp eller dressyr?

nej JAG har köpt henne för jag trivs med madonna
och sedan när det finns folk som kan detta med avel och dessutom är en god vänn till mig så känns det än bättre att ha köp henne
och förra ägaren verkar INTE ta någon större notis om vart madonna hamnar
det är mer
"när får jag mina pengar" grejen

ja som det ser ut ljust nu så är det väll en hingst som heter Falsterbo ?? mer vet jag inte men hoppstam hadde han
och kulorna på plats;)

Så du har köpt henne för att du trivs med henne? Är det inte trist att låna ut henne till avel på en gång då?
var du förresten tvungen att ge samma pris för henne även om du inte köpte henne som ridhäst?

Ska du behålla fölet eller? spännande :)

sasucatu skrev:
Så du har köpt henne för att du trivs med henne? Är det inte trist att låna ut henne till avel på en gång då?
var du förresten tvungen att ge samma pris för henne även om du inte köpte henne som ridhäst?

Ska du behålla fölet eller? spännande :)

jepp något sådant ja
jo nog känns det ju tråkigt att låna ut henne
men som jag skrivit tidigare i tråden så kan jag ju inte detta med avel och då känns det skönt att veta att hästen mår bra och får göra något den tycker om att göra.

jag hoppas du hänger med

jag vet inte hur det blir med fölet men kanske när jag får in lite vana på detta med avel
sitter ljust nu och läser på lite och kompisen kan ju endel
så kanske inte detta fölet men senare avkomma.

njaaaaa det blev till ett reduceratpris
men jag tycker själv det är lite högt än så vi discuterar

sasucatu skrev:

men det gjorde dom väl för tusen år sen när rekko var där. nog för att det som sagt var tusen år sen, så det har säkert hunnit ändras flera gånger...:smirk:

doleron skrev:
men det gjorde dom väl för tusen år sen när rekko var där. nog för att det som sagt var tusen år sen, så det har säkert hunnit ändras flera gånger...:smirk:

nejdå tiderna på pajalaridklubb förändras inte
INGA fölston här inte

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 714
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag har några frågor som jag behöver hjälp med för att kunna reda ut dem i mitt huvud, alla svar är guldvärda. Fyller18 i...
2
Svar
22
· Visningar
4 846
Senast: Grana
·
Träning Hej! Jag har en 6årig korsnings häst (halvblod/welsh/tinker) med mycket energi. Vi försöker träna dressyr en gång i veckan för...
Svar
2
· Visningar
955
Senast: HoneysEmma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama