C

CeciliaHeikne

:crazy: min pålla måste troligen sys i huvudet i morgon.
hon har ett jätte djupt snitt i pannan och allt ser bara jätte hemsk ut, delar av hennes panna bara hänger :crazy:

allt blir helt blockerat, man kommer inte ihåg vad man ska göra.
ja kom itne ens på den enkla iden att ringa veterinären. jag bara stog helt paff..

Ringde tillslut vet. iaf och bonnie behöver sys :crazy:
usch min lilla älskling

sånt här är verkligen jobbigt ja är ett stort nervvrak

det snurrar inflamationer o blod i min skalle

förlåt men va bara tvungen o stressa av mig lite :(

Sv: usch

Varför ska hon inte sys förrän imorgon? Man brukar ju vilja sy så fort som möjligt, för att minska risken att 'syn in' bakterier och få infektioner? Det går ju att sy senare med, men då brukar man få skära rent sårkanter etc. Och ofta (kanske inte i ett sådant fall med din häst då dock) så är det ju inte ovanligt med sår som 'borde sytts men nu är det för sent'. Så nyfiken på varför hon inte sys direkt??

Jag förstår att du är orolig, men vi håller tummarna här att allt går bra! Vad har hon lyckats med förresten?

jag tyckte också hon borde sytts direkt. vet att man brukar göra det. Men vetrinären ville avakta för att de hur det såg ut i morgon, även om vi tvättade rent var det ju väldigt mycket blod nu och iom att det är i pannan där huden är väldigt streckt ville han avakta och se hur såret kommer läka själv osv så ja fattade itne riktigt var så inne i mitt eget så ja itne lyssnade tillräckligt noga..

Hon har troligen fått en spark mitt i pannan av någon häst som den dumma idioten till ägare glömt ta av broddarna på.. hon är lite hackkyckling i hagen då hon inte gärna tar för sig och säger ifrån.

tack båda två ja hoppas också det löser sig.. de får vi hoppas att det gör och att vi slipper infektioner osv :(

Jag var med om något liknande på en av mina hästar för några år sedan. Hon fick ett stort, otäckt sår mitt i pannan. Det var ca 8-9 cm stort och ganska djupt. Men det blev sytt + att vet. satte in två dränagerör i såret så att ev var kunde rinna ut. Efter ca 10 dagar togs stygn och rör bort och sedan läkte såret ihop hur fint som helst. Efter några månader syntes ingenting.

Hoppas det går lika bra för din pålle!

usch nu blir ja orolig varför sydde han itne direkt :S

Förlåt - det var inte min mening att göra dig mer orolig!

Du kan väl skriva och berätta hur det går idag?

Min häst skar upp sig över/ovanför ena ögat förra sommaren. en dec långt o ganska djupt o brett.
min ordinarie vet. var på semester och det tog ett bra tag innan jag fick tag på distriksveterinärerna. Och då skulle hon inte ha möjlighet att komma förräns flera timmar efteråt (ca 23.00). Så vi kom fram till att jag skulle ringa dagen efter, och det gjorde jag. så det kom en vet ca 13.00 dagen efter och tvättade samt gjorde rent såret. Det syddes inte, eftersom han tyckte att det skulle bli fint ändå. onödigt krångel med att skära upp nya sårkanter. Några månader efter syntes inte ett spår av såret!!! :banana: Det som gjorde att det läkte så fint var att hon fick ha flughuva på sig ända från stunden att jag såg såret tills såret var läkt! -inga flugor kunde förstöra!

så det kan bli riktigt fina "ärr" även om man inte syr.:)
Så det går nog bra med din pålle också! :)

//Zsara

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
Hästvård Jag tror att jag har sveriges mesta oturs häst..o han är bara knappt två. Idag när jag åkte ut och hälsade på stod han med ett svullet...
2
Svar
28
· Visningar
3 658
Senast: Modett
·
Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 321
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 516
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama