Urinerar mycket? Vallack..

Z

Zab

Tänkte bara fråga lite snabbt.. en av vallackerna vi just fått hem kissar väldigt mycket.. 6-7 gånger idag (mellan ca kl 13 och 20) Den andra har kissat en gång. I övrigt verkar inget vara konstigt..men vad kan detta kissande bero på?

Sv: Urinerar mycket? Vallack..

Går hästen i maskroshage?

Maskros är väldigt urindrivande.
Ingen större fara isf, se bara till att han har gott om vatten.

Min häst urinerade också mycket. Efter att ett blodprov visade förhöjd sockerhalt i blodet och behandling av det har det avtagit. Behandlingen bestod i att ta bort snabba kolhydrater ur maten.

Tack för alla svar.

Stress kan nog uteslutas..den hästen blir inte stressad vad man än gör..

Men han har nyligen gått ut helt på bete.. maskrosor finns det inte mycket av men massa (dock magert) grönt, så det kan vara det. :D
Han har fri tillgång på vatten; en liten bit å med rinnande friskt vatten i hagen och stora baljor med vatten när de går på gården (vi har mer myggfri+flugfri skugga vid huset, de går in och ut ur carporten, dessutom får barfotahästens hovar härdas lite på den hårda marken här). Vi har inte byggt lösdrift i hagen än, ska vara klar till vintern, men detta fungerar jättebra, så får vi ju äta lunc med dem också ;) Men då oroar jag mig inte, är nog bara betet.
Men varför bara den ena? De går ju tillsammans på samma mark..

Har din häst fri tillgång på salt ?

En del hästar klarar inte av att ha fri tillgång på salt utan att sätta i sig ofantliga mängder, vilket leder till att dom dricker enormt mycket och all vätskan måste ju ta vägen nånstans.

Är det däremot så att hästen pinkar ofta men bara "småskvättar" så kan den ha svårt att tömma urinblåsan, det finns hästar som man får ta ut veterinär till med jämna mellanrum för att hjälpa dom att tömma blåsan.

Han pinkar mycket när han gör det, och han har fri tillgång till salt, men saltstenen är knappt rörd. :) De ska vaccineras snart, så jag frågar veterinären då, om det blir värre ringer vi förstås direkt.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 166
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
693
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
865
Senast: Lillkin
·
Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
618

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka