Uppstallning på tävling

skjona

Trådstartare
Tänkte på en sak häromdagen,Jordbruksverket har ju inför en ny regel som innebär att alla tävlingsboxar måste saneras efter varje häst vilket innebär att det för närvarande läggs på ytterligare en avgift utöver boxhyran.
Men o.k.kan det minska smittrisken så all right.

Själva har vi insett att med de allt mer ökade tävlingskostnaderna kommer vi inte att ha råd att åka på så många meetings som förr,det är redan märkbart färre starter på ponnytävlingar nu så vi är förmodligen inte ensamma.......

MEN,när jag som vanligt hade hästarna i låneboxarna på ATG kliniken för skoning kom jag att tänka på att de boxarna som är där borde ju verkligen saneras efter varje häst!Varför kommer det inte någon bestämmelse om det???
Där står allehanda sjuka hästar med infektioner och hovbölder m..m.m.
på tävling är det ju bara förhoppningsvis friska hästar som står uppstallade.

Sv: Uppstallning på tävling

Tänkte på en sak häromdagen,Jordbruksverket har ju inför en ny regel som innebär att alla tävlingsboxar måste saneras efter varje häst vilket innebär att det för närvarande läggs på ytterligare en avgift utöver boxhyran.
Men o.k.kan det minska smittrisken så all right.

Själva har vi insett att med de allt mer ökade tävlingskostnaderna kommer vi inte att ha råd att åka på så många meetings som förr,det är redan märkbart färre starter på ponnytävlingar nu så vi är förmodligen inte ensamma.......

MEN,när jag som vanligt hade hästarna i låneboxarna på ATG kliniken för skoning kom jag att tänka på att de boxarna som är där borde ju verkligen saneras efter varje häst!Varför kommer det inte någon bestämmelse om det???
Där står allehanda sjuka hästar med infektioner och hovbölder m..m.m.
på tävling är det ju bara förhoppningsvis friska hästar som står uppstallade.

Min personliga åsikt är att på klinik får du räkna med smittrisk.

Sen är ju boxsaneringen inte pga smittrisk utan pga dopingrisk ffa. Och den risken torde vara tämligen låg på klinik. Hästar medicineras inte i dagboxarna t ex.

Dessutom är det enkelt att helt sonika låta bli att ställa hästen i dagboxen på kliniken. Låt den stå i släpet tills det är dags, och/eller håll i den tills dess. Vill man vara säker på hästen inte äter ngt spill i en box, sätt på den en munkorg.

På tävling är det helt annan typ av uppstallning oftast, och som sagt det är inte smittrisk utan risken för oavsiktlig doping - man ska inte behöva ta den risken på tävling.

Nja,men att sanera tävlingsboxarna med desinfektionsmedel borde väl vara en åtgärd för att minska smittrisken?Det tar ju inte bort ev rester av dopningsklassat medel,för det skulle räcka med vanligt vatten och högtryckstvätt.....Risken att mina hästar får i sej något dopingklassat medel från en tävlingsuppstallning ser jag som minimal ändå.Smiitrisken ser jag inte heller som överhängande eftersom det är friska hästar.
Tycker bara att det är ytterligare en fördyrande omständighet men denna nya lag.:mad:

Vad gäller medicinering i dagboxar på ATG är svaret :jo det görs,jag har har själv sett hästar ges lugnande i boxarna,men det är inte det som stör mej mest utan det är smittrisken på ATG.
Måste ha dem uppstallade där eftersom jag lämnar dem där på morgonen och hämtar dem när jag åker hem från jobbet,sedan skos dem under dagen.

Jo, men det lugnande ges då i injektion.

Den nya regeln minskar givetvis även smittspridning. Men den kom till efter det uppmärksammade fallet med Sara-Henrietta Bergström. Vars häst testade positivt för flunixin (finadyne) i samband med en tävling. Den box hon tilldelats under tävlingen var en permanent ridskolebox, som ej var urmockad och rengjord innan.

Tidigare hade det stått en ponny i den boxen, som behandlats för fång med oral fenylbutazon och oralt finadyne, dvs fått medicin i munnen och/eller foder. Det gjorde att det kunde vara foderrester i boxen, på väggar osv som SHBs häst slickat i sig av och därför testat positivt.

För att undvika liknande, så kom regeln om att alla boxar ska vara urmockade och rengjorda mellan varje häst. Då kommer dels ingen oskyldig åka dit för doping pga kontaminerad box, och ingen skyldig slippa undan ansvar genom att skylla på att boxen inte var urstädad.

Så, absolut minskar det smittrisken, men det var inte därför regeln kom till =)

Fast jordbruksverket hävdar att reglerna kommit till för att minska smittrisk. Minskad risk för kontaminering är bara en bonus. ;)

Fast å andra sidan så används ju permanenta uppstallningar på tävling fortfarande utan att saneras före eller efter :angel:

Ja det gör det verkligen och även många erbjuder ju stallplats "i närheten av anläggningen". Då privata stall där man kanske får köra sin häst 5 min till och från tävlingen på dagen men ändå billigare kanske än att hyra box på plats. Så gjorde några jag känner för bara några helger sedan...

På tävlingsanläggningen tror jag det var ca 400kr/dygn och på stallet i närheten var det 150...

undra om dom boxarna saneras före/efter? och vem kollar upp sånt?

För oss i norrland har det här blivit ett jätteproblem, då vi har så långa avstånd är uppstallning nästan ett måste då man sällan bara tävlar en dag, nu har uppstallningskostnaderna stigigt ordentligt, folk har inte råd att tävla och arrangörerna vill knappt arrangera då det blir så jobbigt.
Varför inte ha all uppstallning på egen risk och vill man ha sanerat så får man väl ta med grejor själv och göra det före man ställer in hästen. Att boxen är utmockad kan man väl kanske kräva men inte mer. Sen att plasta krubbor och vattenkoppar!! någon har inte tänkt där, hur många hästar pillrar inte bort sånt och kanske tom käkar upp det!!

För oss i norrland har det här blivit ett jätteproblem, då vi har så långa avstånd är uppstallning nästan ett måste då man sällan bara tävlar en dag, nu har uppstallningskostnaderna stigigt ordentligt, folk har inte råd att tävla och arrangörerna vill knappt arrangera då det blir så jobbigt.
Varför inte ha all uppstallning på egen risk och vill man ha sanerat så får man väl ta med grejor själv och göra det före man ställer in hästen. Att boxen är utmockad kan man väl kanske kräva men inte mer. Sen att plasta krubbor och vattenkoppar!! någon har inte tänkt där, hur många hästar pillrar inte bort sånt och kanske tom käkar upp det!!

+1 på det tänket! :)

Ja,man borde verkligen göra uppror mot detta!!!!
Det äventyrar hela tävlingsverksamheten för oss som inte bor i Skåne där det duggar tätt med tävlingar och inte är långt mellan tävlingsplatserna!

Var på tävling i helgen med uppstallning.De nya reglerna innebar dels att vi betalade 850 kronor för en box + att krubba och vattenkopp var inplastad med tunn svart sopsäcksplast.?
Vilken knasig icke häst människa kommer på en sådan ide?Hästar pillar och äter allt möjligt,speciellt om de har tråkigt.....Plasten kan fastna i luftvägar och tarmar .

Man borde kanske titta lite på hur det fungerar inom galoppen. Inga vattenkoppar eller foderkrubbor där. Varken vid banorna eller hemma på de flesta stall...
Man håller koll på vad och hur mycket hästen äter och dricker. Att stalla upp hästen på ett närliggande stall vid tävling låter direkt oansvarigt med tanke på avsikten med bestämmelserna. Avgifterna kan kännas höga men hästar är inte billiga heller...

Är det någon som vet om dessa regler gäller tex om man ska låna boxar för en kurs? Eller är det endast vid tävling?

Var på tävling i helgen med uppstallning.De nya reglerna innebar dels att vi betalade 850 kronor för en box + att krubba och vattenkopp var inplastad med tunn svart sopsäcksplast.?
Vilken knasig icke häst människa kommer på en sådan ide?Hästar pillar och äter allt möjligt,speciellt om de har tråkigt.....Plasten kan fastna i luftvägar och tarmar .

Ja jag skulle aldrig våga ställa min häst i en box där det fanns sopsäcksplast, för det skulle hon garanterat smaka rejält på. Är det verkligen inte bättre att göra krubba och vattenkopp ordentligt rena än att riskera dels att hästen sätter i sig plasten och om hästen nu tar sönder plasten kommer ju krubba och vattenkopp fram i alla fall så då är det ju totalt meningslöst att plasta från början :confused:

Det kan väl inte ta så mycket längre tid att göra rent än att plasta in? Och vad plast det måste gå åt, är det så miljövänligt och ekonomiskt? Jag hoppas den i alla fall lämnas till återvinningen sen.

Det allra bästa är ju inte ha några fasta krubbor och vattenkoppar i boxarna avsedda för tävlingsuppstallning.

Senast ändrad:

De nya bestämmelserna kan ni hitta här: http://www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12940112a7c8000663/2010-045.pdf

De avser bara tävlingar och på alla andra ställen borde det vara hästägarens ansvar att se till att hästen inte utsätts för smitta eller dopingpreparat.

Vidare så står det att tävlingsarrangören har vissa skyldigheter och det är bla: "att liggmadrasser eller motsvarande samt ytor som kan nås av uppstallade djur rengjorts och desinficerats innan annat djur inhyses,
8. att permanenta anordningar för utfodring och vattning såsom krubbor och vattenkoppar gjorts oåtkomliga för gästande djur samt"

Så det handlar inte om att rengöra tex vattenkoppen utan de måste på något sätt bygga in den för att inte en häst ska kunna komma åt den.

Hutlöst säger jag bara. Man kan ju tro att Jordbruksverket sponsras av de som hyr ut tillfälliga boxar för enl ovanstående så blir det ju ett enormt jobb att bygga om permenta boxar för att kunna användas tillfälligt under en tävling.

Det gäller ju bara för de boxar som hyrs ut av tävlingsarangören och ajg hittar inget som säger att hästarna måste vara uppstallade på tävlingsområdet under tävlingen. Men det kommer kanske:confused:

Vidare så står det att tävlingsarrangören har vissa skyldigheter och det är bla: "att liggmadrasser eller motsvarande samt ytor som kan nås av uppstallade djur rengjorts och desinficerats innan annat djur inhyses,
8. att permanenta anordningar för utfodring och vattning såsom krubbor och vattenkoppar gjorts oåtkomliga för gästande djur samt"

Så det handlar inte om att rengöra tex vattenkoppen utan de måste på något sätt bygga in den för att inte en häst ska kunna komma åt den.

Men att plasta in vattenkopp och krubba med tunn mjukplast kan väl inte anses att ha gjort dem oåtkomliga? Hur har jordbruksverket egentligen tänkt att det ska göras? Har de kommit med några förslag till hur man gör detta bäst? Har de ens tänkt på hur detta ska göras :confused:

När jag läste se till att de gästande djuren inte kommer åt vattenkoppar och krubbor i permanenta stallar http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/tavlaochtrana/djurskyddvidtavling.4.1cb85c4511eca55276c80002294.html såg jag framför mig hur man fick bygga små trälådor som sattes fast i väggen över krubbor och vattenkoppar.

Jag har faktiskt skrivit till Jordbruksverket som är ansvariga för denna skrivbordsprodukt,får kanske svar om några månader........:grin:

Själva drog vi loss soppåseplasten från krubborna och vattenkoppen innan vi stallade in hästen.

Jag har faktiskt skrivit till Jordbruksverket som är ansvariga för denna skrivbordsprodukt,får kanske svar om några månader........:grin:

Lycka till, jag mailade jordbruksverket en fråga angående transport av hästar i januari 2010 och jag väntar fortfarande :mad: Nu är det snart tio månader sedan. Men skulle du får svar får du gärna delge det här om du vill

Men att plasta in vattenkopp och krubba med tunn mjukplast kan väl inte anses att ha gjort dem oåtkomliga? Hur har jordbruksverket egentligen tänkt att det ska göras? Har de kommit med några förslag till hur man gör detta bäst? Har de ens tänkt på hur detta ska göras :confused:

När jag läste se till att de gästande djuren inte kommer åt vattenkoppar och krubbor i permanenta stallar http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/tavlaochtrana/djurskyddvidtavling.4.1cb85c4511eca55276c80002294.html såg jag framför mig hur man fick bygga små trälådor som sattes fast i väggen över krubbor och vattenkoppar.

Nej jag tycker inte heller att plast är ett bra. Är det inte så att där det står specat att hästen skall ha ett visst antal kvm stor box också står att man inte få ha matrial i boxen som hästen kan skada sig på. Plast kan de ju båda få i sig och kvävas och sno in benen i. Nej jag ser också det enda alternativet att ha små trälådor som sätts fast på ett säkert sätt.

Oj vad det kommer att bli dyrt eller de menar att idellt arbetande människor skall göra detta?? :confused:

Så dåligt tycker jag. :mad:

Liknande trådar

Fälttävlan Jag tänker alltså på de två fetmarkerade stycken nedan: "Tillägg/förtydligande i TR I 2011-02-23 Vid Tävlingssektionens senaste...
Svar
8
· Visningar
2 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar