Uppfödarfrågor(Hur gör ni)?

fettso

Trådstartare
Ja nu har jag ett litet lager frågor till er som hållt på/håller på med kattuppfödning.:)

*Hur många honor har ni?

*Har ni egen/egna hane/hanar?

*Om ni har egen hane, hur fungerar han ihop med dom andra katterna?

*Om ni har två hanar eller fler, hur fungerar dessa ihop?

*Måste ni ha avspärrningar runt om i huset?

*Hur ofta får era honor en kull?Vad är rekommenderat?

*Går dom på P-piller mellan kullarna?
Eller har ni dom åtskilda vid löp?

*Tar man bort/kastrerar hanar som markerar revir inne(gör utanför lådan)?

*Är detta ärftligt?

*Är 12 veckor lite tidigt att sälja kattungarna?Är det vanligt att vänta till 14 veckor?

*Hur många år är normalt att ha en hon/hankatt i avel?
Kastrerar man sedan?

Hoppas ni kan och vill besvara några av alla mina tusentals frågor:D:o

Sv: Uppfödarfrågor(Hur gör ni)?

Jag har ännu inte haft min första kull, men räknar mig på sätt och vis som en mindre uppfödare iaf då planerna har funnits i över två år.

Ja nu har jag ett litet lager frågor till er som hållt på/håller på med kattuppfödning.:)

*Hur många honor har ni?
En

Nej

Nej, men hade jag haft flera fertila honor hade jag räknat med att det inte alls är säkert att de skulle komma överens.

Planerna är ca 1 kull per år. SVERAK sätter gränsen på max 3 kullar på en 24-månadersperiod.

Nej, går ej på p-piller, men har ingen fertil hane.

:confused:Tar bort som i avlivar?? Nej, det hoppas jag verkligen att ingen uppfödare gör! :crazy: Inom min ras får man räkna med att en fertil hankatt kommer att börja strila förr eller senare. Har man ingen plan för hur det ska hanteras så ska man inte köpa hane anser jag. Det vanligaste är att antingen ha ett hankatthus eller avskilt rum som är lätt att hålla rent eller att bara hålla hanen fertil ett kort tag och sedan kastrera.

Det är även vanligt att honor strilar när de löper, vilket man också måste ta med i beräkningen.

*Är detta ärftligt?
Ja, det verkar vara delvis ärftligt.

*Är 12 veckor lite tidigt att sälja kattungarna?Är det vanligt att vänta till 14 veckor?
Det beror på omständigheterna. Vissa kattungar är mogna och redo att flytta vid 12 veckor medan andra kan vara lite senare eller blygare och kan behöva stödet från mamman längre tid. De kan också vara kroppsligt små och behöva vara med mamman lite längre tid för den skull. Det är oftast inte fel att vänta några veckor extra ur kattungarnas synvinkel.

Kastrerar man sedan?
Tja, det beror mkt på honan samt hur tätt man har tagit kullar på henne. Jag räknar hellre i antal kullar samt även i antal fertila avkommor som gått vidare i avel än i år. Antal kullar beror i sin tur på hur väl honan trivs i sin mammaroll, vad hon kan tillföra rasen etc.
När honan har gjort sitt kastreras hon lämpligen.

Det är visserligen mamma som håller på med uppfödningen, men jag kan svara på frågorna ändå. :)

*Hur många honor har ni?
-4 st.

-3 st men bara en kan användas i avel för tillfället.

-Våra hanar går inte tillsammans med varandra men alla har sällskap utav hona/honor.

Ingen av våra hanar är särskillt "maktgalna" så dem pissar inte men å andra sidan går dem ju inte tillsammans heller.

-Måste och måste. Vi har det för att det ska vara så fräscht som möjligt och för att dem ska få möjlighet att kunna gå ute. Det är även bra att kunna para ihop katter som trivs tillsammans så att ingen hamnar utanför. :) Vi har tre rymliga "rastgårdar" ute där de bor dygnet runt när det är lagom temperatur och inte allt för dåligt väder, men även ett par stycken inne.

-1-2 gånger per år.

-Olika för olika honor.

-Vi hade en hane som började strila och gjorde detta flera gånger om dagen, vi kastrerade honom och lämnade bort honom. Vi hälsade på honom senast förra veckan och han trivs jättebra och har inte markerat efter det. :D

*Är detta ärftligt?
-Har svårt att tro det, men jag vet inget om sånt. :p

-Vissa kattungar är lite ynkligare och kräver mer tid innan de är redo att lämna hemmet. Jag tycker det är viktigare att uppfödaren tar hänsyn till sådana faktorer än räknar veckor.

Kastrerar man sedan?
-Det är nog också väldigt individuellt beroende på vilket skick honan är i när hon uppnått en viss ålder. Om katten ska kastreras beror nog helt på katten och om den ska flytta eller bo kvar efter "pensioneringen".

Ok, hur brukar hanarna reagera på andras kattungar eller kattungarna övht?

Min kull här hemma går jättebra tillsamans med hanen, men det är ju hans bebisar också.:)

Fler svar mottages tacksamt, det är jätteintressant att läsa.:)

Vad kostar det ca att lämna iväg honan för parning?

Är det bättre för honan att få kull tätare inpå den förra än att gå på P-piller?

Man brukar räkna med att det kostar ca en unges pris i parningsavgift, alltså parning och per avkomma. Men det skiftar väldigt beroende på hanens bakgrund, ras och uppfödare.
Själva parningen är oftast rätt billig, allt från 0 till 1000:- . Det som drar iväg brukar vara det man betalar per kattunge sen.
Som medlem i SVERAK (kan inte dom andras regler) får du inte ta fler än 3 kullar på 24 månader. Har honan problem att gå fertil utan att paras, tar man oftast några snabba kullar och sen kastrerar. Dom flesta jag har pratat med använder bara p-piller i absoluta nödfall. Vissa honor mår väldigt dåligt av att löpa, vissa gör det inte. Så det får man anpassa efter honan. Dock är det förstås viktigt att hon hinner komma igen i hull mm innan man parar om, det tar oftast upp till 6 månader efter födsel innan honan är i bra hull igen efter ditiden.
Det är nog få som har enstaka hane ihop med enstaka honor, detta för att man inte brukar rekomendera flera kullar efter samma kombination för att sprida avelsbredden. Dom som har enstaka hanar tar oftast emot honor utifrån i så fall.
Dom flesta jag pratat med (igen då :) ) säljer vid 14 v ålder. Dom får sin första vaccination vid 9 v, nästa vid 12 v. Efter det hålls dom hemma nån vecka eller 2 för att se eventuella biverkningar och när allt är grönt besiktas dom och åker till sina nya hem.

*Hur många honor har ni?
Just nu 2 fertila honor, en bor hos mig och en hos min mamma.

Nej. Jag har en hane på halvfoder, men han kan jag inte använda till mina egna honor då han är släkt med dem.

Nej

Ungefär 1 kull/år. Rekommendationen är max 3 kullar/2 år.

De går på p-piller eftersom de annars löper så tätt, vilket ger risk för livmodersinflammationer.

De flesta kastrerar nog hanar som strilar, men en del har ju speciella rum till sina avelshanar, och då kan man ju "stå ut" lite längre.

*Är detta ärftligt?
Ja, till viss del.

Jag brukar sälja mina vid 12 veckor, ser inga problem med det. Vill man ha kvar dem lite längre så är ju det bra det också.

Kastrerar man sedan?

Min pensionerade avelshona kastrerades när hon var 5 år och hade fått 4 kullar. Det är nog ganska normalt. Hankatter går nog oftast kortare tid i avel, men det beror ju helt på hur han är som avelshane och hur ofta han parar.

Jag kan också svara, även då min uppfödning inte direkt går så bra, har ej fått någon kull ännu.

*Hur många honor har ni?
1 avel (tre tot)

Ja, 2 i planerad avel

Bra!

Bra, de leker ihop och har kul!

Nej

Ingen ännu

Nej. Har p piller hemma, aldrig använt dem.

Har inte det problemet, men i sånt fall kastrera.

*Är detta ärftligt?
Vet inte, men har hört att det kan vara

Har märkt att många väntar till 14 veckor innan de säljer

Kastrerar man sedan?

Vet ej, men jag kommer sen att kastrera mina och ha kvar dem hos mig.

*Hur många honor har ni? 1 vuxen och en på tillväxt.

*Har ni egen/egna hane/hanar? Inte just nu, men jag har haft.

*Om ni har egen hane, hur fungerar han ihop med dom andra katterna? Det har fungerat bra, men har haft en hona som inte fungerade bra ihop med fertila hanar.

*Måste ni ha avspärrningar runt om i huset? Jepp. För att förhindra revirpinkeri när jag har hanar och även när det råder osämja mellan några katter. Just nu har jag inga avspärrningar och det är väldigt skönt.

*Hur ofta får era honor en kull?Vad är rekommenderat? Ungefär 1 kull/år och det brukar väl bara lagom för de flesta. Får de en liten kull brukar man kunna para om ganska snabbt igen och då kan man lyckas med 2 kullar/år.

*Går dom på P-piller mellan kullarna? Nej.

Eller har ni dom åtskilda vid löp? Hanar och honor som inte får para sig med varandra går inte tillsammans med varandra.

*Tar man bort/kastrerar hanar som markerar revir inne(gör utanför lådan)? Har aldrig tagit bort en hane pga. revirmarkering. De har slutat efter kastrering.

*Är detta ärftligt? Möjligt, men mycket beror på miljön också.

*Är 12 veckor lite tidigt att sälja kattungarna?Är det vanligt att vänta till 14 veckor? Jag säljer ingen kattunge vid 12 veckors ålder. Mina flyttar vid ca 16 veckors ålder.

*Hur många år är normalt att ha en hon/hankatt i avel? Det varierar. Det beror väl på vad de lämnar och hur stor avelsbasen är.

*Kastrerar man sedan? Givetvis.

*Hur många honor har ni?
Två
Ja, den som bor hemma är dock kastrerad nu mer. Jag har en hane på tillväxt hos fodervärd.

Kastraten, som varit fertil fram till för någon månad sedan fungerar utmärkt ihop med andra honor.

De fungerade inte ihop trots att den ena var kastrat, en av dem omplacerades.

Nej, inte just nu.

Mina har ännu inte fått kull men 1 gång/år är väl ett ungefärligt medeltal.

Nej

Eller har ni dom åtskilda vid löp
Nej, har ingen fertil hane hemma.

Jag kastrerade min och beteendet försvann direkt.

*Är detta ärftligt?
Kan vara.

De flesta jag känner säljer ungarna mellan 13-16 veckor.

*Hur många år är normalt att ha en hon/hankatt i avel? Det är inte år som spelar roll, det är antal kullar och antal avkommor i avel.

Kastrerar man sedan? Ja.

Jag kan ju bara svara för mig själv och vad som är vanligast inom birma-aveln, jag vet inte om det är annorlunda bland andra raser.

*Hur många honor har ni?
Just nu 2, men målet är 3 st

Japp

Min förra fungerade jätte bra ihop med dom andra, hur det blir med den nya vet jag inte, han är bara bebis än :)

Nu är ju min andra hane kastrat, men min erfarenhet är att oftast går det inte att ha två fertila hanar ihop, men jag känner några som har det och det går bra.

Bara om jag har kattungar eller hona hemma på parning

En hona får få max 3 kullar på 2 år, mina får ca 1 kull/år, men det kan hända att jag tar två täta kullar, men då får dom vila nästa år istället

Löper dom ofta gör dom det, men jag försöker låta bli. Dom går inte åtskilda (jag ska ju använda min egna hane)

Nej, står man inte ut med kissandet så får man kastrera dem, kanske omplacera om man inte har möjlighet att ha kastrater hemma.

*Är detta ärftligt?
Det kan det vara, eller är till viss del, men inte alltid

Det är vanligt att vänta tills dom är 14 veckor, men 12 veckor är ok

Kastrerar man sedan?

Honkatt kanske ca 5-6 år, hankatter ca 2-4 år, men det beror ju på hur många kullar/avkommor de fått, man ska ju inte få för många avkommer efter en och samma katt. Jag kastrerar de katter som inte går i avel, finns ju ingen anledning att de ska fortsätta vara fertila

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Skulle behöva tips och råd för att göra det så bra som möjligt för våra två katter när vi ska flytta. Har idag två katter 11 år...
Svar
6
· Visningar
1 345
Senast: Asko
·
Övr. Katt Vi får hem en ny liten kattunge (hane) nästa vecka. Vi har en vuxen kastrerad hona sedan tidigare och undrar lite hur vi ska gå...
Svar
5
· Visningar
1 159
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama