Uppfödare!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare KaZa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 335
K

KaZa

Nu behöver jag lite förslag. Som Ni kanske vet är jag ju nybliven mormor. :D :love: Nu är det inte riktigt lika charmigt längre då valparna kissar och bajsar så det står härligt till. :crazy: :smirk: Idag flyttade vi ut valplådan från sovrummet då vi inte riktigt kan sova i denna lukt + att de är ganska livligt i lådan på nätterna. :p

Valparna är idag 14 dagar och de har nu fått eget rum. :) Skönt! tycker ialla fall den allergiske sambon. :D :angel:

Vad hade ni för underlag i valplådan. Min valplåda är 1,10 x 1,30 och så har jag en träskiva i botten med en massa tidningar på och över detta har jag en fäll. I början var de inga problem då tiken tog hand om alla utgifter, men nu är det lite mer än hon hinner med. :p Några jag pratat med säger att det räcker med att valparna ligger på tidningspapper, men det ser ju för obekvämt och trist ut. Men å andra sidan så kan jag ju inte tvätta fällen varje dag. :crazy:

Hur har ni gjort!?

När jag jobbade på kennel så hade de fäll en del av korgen. Sedan tvättades den efter behov. Det var en stor kennel så det hade en del fällar.

Jo, det klart! Jag har en del hundfiltar, men då vi bor i lght så har vi bara tillgång till tvättstugan i bästa fall 1 ggr/v. :crazy: Det luktar ganska bra om filtarna.

Men det är klart, jag kan kanske slänga ned de "använda" filtarna i vårat förråd i väntan på tvätten. Det lär nog bli ialla fall 1 filt om dagen som ska bytas och ned i förråd. De måste ju ha det rent och fräscht. Fällarna är ju bra, men de jag har är så stora att de är svåra att få in i tvättmaskin.

Tack för era förslag. Får se om man får lite rutin på det om några dagar.

Tidningar som byts efter varje måltid... När de är 7½ vecka så *urk* Har ni ingen balkong du kan lägga ut filtarna på?

Jag tycker det absolut bästa är tidningspapper med en ventapadfäll ovanpå. Till skillnad från andra filtar släpper den ifrån sig vätan på en gång (ned till tidningspappret) och ytan förblir torr att ligga på. De är lätta att knöla in i tvättmaskinen dessutom och kan tvättas i 90 grader! Jag hade fem stycken jag växlade mellan varje dag. De kissiga fällarna fick ligga i en sopsäck i väntan på tvätt (bor också i lägenhet men passade på att tvätta varje dag på udda tider då ingen använder maskinerna).

Vi använder oämma täcken, filtar och fällar! Men vi har tvättmaskin i lägenheten också, så vi tvättade valpgrejerna 2 ggr om dagen. Bytte varje morgon och eftermiddag/kväll eller om det behövdes så bytte vi oftare :)

Vi har runt en 20-25 fällar och sen massa täcken etc som man har kvar som skräp från förr i tiden, så det har gått aldeles förträffligt under valpkullarna. Vi har en träram med den största Bia-bädden i, och sen filtar/fällar i Bia'n då.

Min GD hade den största modellen av plastoval med fäll i, och sen spån i halva utrymmet. Men dom bodde ju i hundgård också :p

När valparna är såpass stora att de kan gå någorlunda bra kan man ju ha tidningspapper i hela valphagen, sen en valplåda som de kan ta sig ur. Då brukar många valpar välja att gå bort från bädden och kissa på pappret.

Mvh Ishtar

Tack för alla förslag! :) :)

Detta med tvättider är hopplöst för våran del. :mad: Det är omöjligt att smita in om man inte bokat och det är bokat jämnt.

Jag har lagt tidningspapper i hela lådan och så har jag en stor fäll över en halvan och än så längre *knack knack i trä* så har de faktiskt bara kissat på pappret. :D :D Tänk om det skulle kunna vara så hela tiden. Nu har jag även lagt ut ett plastgolv 2 x 2 m utöver lådan på 1,10x1,30 så nu har de att kräla på. :)

Sen får jag väl göra som någon skrev, att lägga filtarna i en plastpåse på balkongen eller om jag lägger dem i förrådet i väntan på tvätt.

Valparna och hunden tar ju ingen skada av att ligga på tidnings papper.:)
Även fast det ser obkvämt ut så kanske inte dem tycker det.
Tänk på när/att hundarna var/är vildhundar.
Då låg/ligger dem på sten, sand, gräs, ja över allt
Dem har lagt sig när där dem tycker det passar och tycker det ser skönt ut!
Så dem tycker nog det är bra utan något som är mjukt och ulligt! :mad:

Jag bor själv på en kennel och då har vi en liten
filt i ena hörnet. :)

Jag stör mig lite på en gubbe han har en boxer och jämt när jag går ut med min hund och möter han säger han så här:
-Håll i hunden!Så du inte tappar den! :mad:
Jag går lungt förbi med min hund medan han får dra och slita för att kunna gå förbi. :rofl:
Då kan man bli lite trött men samtidigt stolt! :D

Många tror jag inte kan nåtom hundar för jag är så ung (12) men jag kan mycket som ni vuxna inte kan! :mad:
//Mattan

om du vill hjälpa gubben så kan du ju se till att hålla dig på avstånd. har själv ouppfostrade hundar och det är inte så lätt/roligt alla gånger. tyvärr är det så att många andra hundägare tvunget ska gå förbi jättenära, som för att visa att deras hundar är jättelydiga. himla fånigt måste jag säga. dessutom verkar de inte vara så värst rädda om sina egna hundar...

Du kan säkert saker som inte vi kan, men du verkar inte ha plockat upp hur man ska använda smileysarna till exempel. Varför använder du en arg gubbe när du skriver att hundarna inte behöver ligga på något mjukt och ulligt?

Sen kan jag berätta för dig att om en tyngre ras ligger på bara golvet, så får dom ofta problem med armbågarna. har sett det genom åren med Grand Danois, att dom hundar som inte har något mjukt att ligga på större delen av tiden ofta blir svullna runt armbågarna och sen får dessa förhårdnader också. När hunden sen blir äldre och stelare brukar dom få ont av att ligga på bara golvet, främst i armbågarna och knäna.

min labbe har såna fula förhårdnader på armbågarna, men han får vara i alla soffor och fåtöljer och sängen och vägrar ligga i korgen :crazy:. vad göra?

Av det info jag fått fram så kan man inte göra något åt förhårdnaderna när dom väl kommit fram tyvärr.

Dom flesta hundar brukar dock välja golvet framför något annat, när familjen inte är hemma. Det är ofta DÅ som problemen kan komma fram.. Här hemma har vi löst det som så att förutom korgarna (2 st) och soffan, sängen etc så har vi placerat ut fällar lite överallt. Speciellt i hallen där hundarna gärna ligger om man inte är hemma :)

Nu kan vi ju inte veta vart dom ligger egentligen, men dom brukar antingen ligga i soffan/fotöljen eller på fällarna i hallen, och det har funkat bra under 6 år nu!

Hos låtsasmamman med tyngre hundar (GD) så har varje hund ett eget rum när dom lämnas ensamma. Den äldsta tiken (Alfan också) och den som kommer näst i rangordningen går lösa i hela huset, med en korg/soffa/fotölj och många stora mattor där dom väljer att ligga. I hundrummen har alla hundarna en egen soffa och korg där som i 99% av fallen ligger :) Så jag tror att det mest handlar om vana faktiskt..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka