Uppdatering ang Fabbes hälta

Nikki o Fabian

Trådstartare
I lördags testade jag att rida honom igen o han var mycket bättre, inte alls sådär konstig i vänster galoppen, men han var lite ovilligare än vanligt att fatta den, men han gjorde det o galoppera på. Gick inte som förut, då han bara ville lägga all tyngd på framdelen.

Dock tyckte de som kolla(nya personer, dock inte de kunnigaste) att han inte riktigt kunde flytta sitt högra bak som sitt vänstra, utan att det såg ut som att han inte riktigt kunde böja sej i hasleden lika mycket som i vänster bak.

Jag blir så förvirrad, jag själv ser inget när han springer lös.

Veterinären jag prata med nyss kunde självklart inte säga vad det var, men han tyckte jag skulle skritta honom uppsuttet i 30 min/dag o sen testa honom om en vecka igen, om han inte var bra då så skulle jag beställa tid. Men jag vet inte, kanske det är bättre att beställa tid redan idag o låta dom kolla på honom istället.

Igår när jag ropa på hästarna i hagen kom dom i full galopp, men inte Fabbe, han skrittade efter.

Vad skulle du ha gjort om det var din häst?????
 
Sv: Uppdatering ang Fabbes hälta

Nu har inte jag "följ" er, och vet inte vad som hänt eller vad han behandlats för, men jag har själv en pålle som varit mer eller mindre "konstig" i snart ett år (är röntgad både här och där,och behandlad + även scintröntgad, utan något svar), men nu går han bättre än någonsin! I vårat fall tror jag att det är en rad konstiga sammanträffanden + att han faktiskt haft rejäl växtvärk, men att vi hela tiden trott att det handlat om 1 skada. Hoppas det går bra, jag vet hur det är och man tror att man blir tokig.
Mvh. Matten
 
Sv: Uppdatering ang Fabbes hälta

Fabbe har inte blivit behandlad, utan var halt den 12/6, men sen inte någon mer hälta sen dess, men han har varit lite stel o sen konstig i vänster galoppen, han vill lixom inte galoppera den riktigt, sänker huvudet o galopperar som en travare med dålig galopp.

Nu e han ju bättre o nästan vanlig.

Men han är 7 år i år o jag har faktist funderat på om det skulle kunna vara nått med att han tagit i o växt lite nu. Men jag vet inte, är nordisar sena i utvecklingen?
 
Sv: Uppdatering ang Fabbes hälta

Min kille hade också problem med sitt vb., men har nu lite jobbigt med hb.,vilket man kan tycka är lite konstigt, men efter alla turer hit och dit så har jag bara försökt rida honom rakt fram (hållt reda på den där vänster bogen och rätat in den efter hb.) och skrittat o gallopperat mycket, jobbat honom lite över bommar + klättrat lite, och detta har gett mkt. bra resultat. För övrigt brukar väl kallblod vara lite senare i utvecklingen, men vid 7 borde han väl växt färdigt?
Mvh.Matten
 
Sv: Uppdatering ang Fabbes hälta

Jag sa det innan & jag säger det igen, hade det vart min häst så hade jag jag åkt in direkt & inte väntat längre! För att det verkar ju inte bli bättre så varför vänta egentligen? Du skriver ju att han har varit 'knackig' i 2 veckor nu, sedan kan det ju ta veckor innan man får en tid också. Åker du in så får du ju svar på vad som är fel, för att det måste vara jätte jobbigt att gå runt & oroa sej hela tiden & inte veta!?

Som jag sa innan så när min häst har vart lite små 'knackig' i bla galoppen, det gick fram & tillbaka ena dagen sämre för att sedan bli bättre, så åkte jag in, även jag måste skaffa fram transport + bil med dragkrok & helst någon som följer med mej & som tur är har jag en underbar sambo & far som ställer upp. Men iallafall så har min häst haft knäledsinflammation & hasledsinflammation & det blev bra på bara en behandling, blev som en ny häst! Men utan behandling vet jag inte hur det hade blivit.

Lycka till!
 
Sv: Uppdatering ang Fabbes hälta

Några minuter efter jag hade lagt in denna tråd så ringde jag upp kliniken o bokade en tid så jag har fått tid den 6/7 o jag har fixat min kompis som kör o hon har bil som kan dra samt att släpet löser sej, har inte bokat nått än.

Så nu ska jag göra som vet sa, skritta honom i 30/dag i skogen o kolla honom nästa måndag igen hur han går då.

Jag var där alldeles nyss o skritta honom o han är hur pigg som helst, men guuuud vad mycket broms det är. Jag skritta en bit på asfalten innan jag kom till skogen o då hör jag inte att han är ojämn o jag känner heller inget, red barbacka. Men jag känner mej som sagt var osäker så därför bokade jag tiden iaf, jag kunde avboka den 1 dygn innan om han skulle bli som vanligt igen.
 
Sv: Uppdatering ang Fabbes hälta

En fråga bara, varför får dom inflamationer i leder?
Det finns MASSOR med anledningar till varför dom får inflammation. Min tex fick sitt pga av att han är vek i kotorna bak & trampar då igenom rättså rejält i traven & det blir en stor belastning för honom i arbete, så han fick inflammation som följd av det. Men nu efter behandling & special skor bak så är han som en ny häst med nytt steg & allt. :)
 
Sv: Uppdatering ang Fabbes hälta

Vad bra att du har bokat tid nu, du gör helt rätt, så du får veta vad som är fel! Skönt att du har fixat hjälp också med transporteringen också.

Lycka till!
 
Sv: Uppdatering ang Fabbes hälta

En till fråga till dej:
Hur ser dom att det är inflamation? Vad kostade ditt besök på kliniken där dom konstaterade "skadan"? O hur länge pågick behandlingen o vad kosta medicinen?
 
Sv: Uppdatering ang Fabbes hälta

Hur ser dom att det är inflamation?
En duktig veterinär ser ju på hästens rörelse var inflammationen sitter under hältutredningen & sedan går dom väl endel på symptomen.

Vad kostade ditt besök på kliniken där dom konstaterade "skadan"?
Första besöket gick på 5262:- för hältutredning (knäledsinfl. bb), behandling, lugnande, röntgen (4 plåtar), mediciner. Men jag betalade endast 2000:- i självrisk, fösäkringsbolaget gick in & betalade resten. Sedan åb 2950:- (hasledsinfl. vb) åb2 1750:- (friskförklarad), båda åb gick på försäkringen. Så jag är glad att jag har en sådan bra försäkring!

O hur länge pågick behandlingen
Han blev ju sprutad efter konstaterad knäledsinfl. bb rakt in i leden med DMSO, sedan fick jag en speciellt igånsättnings program, ingen medicin hemma, sedan åb där han vart frisk efter knäledsinfl. bb men hade en hasledsinfl. vb sprutades med DMSO in i leden, igånsättningsprogram igen, sedan åb igen då han blev helt friskförklarad. Så han vart väl under igångsättning & konvalecent i ca 2-3 månader innan han kunde friskförklaras.

o vad kosta medicinen?
Den enda 'medicinen' som han fick var ju DMSO som han fick av veterinären sedan har han inte fått någon annan medicin hemma.


Hoppas att du fått svar på dina frågor!
 
Sv: Uppdatering ang Fabbes hälta

Ja tack för svaret.

Vilket bolag var han försäkrad i?

Fabbe är ju bara min foderhäst o det ända jag vet är att han är försäkrad i Folksam o har veterinärvårdsförsäkring, men den kan väl ligga på olika nivåer?
 
Sv: Uppdatering ang Fabbes hälta

Vilket bolag var han försäkrad i?
Jag har Agria Bas Veterinärvård Med Plus, tillägg för maximal veterinärvård.

Fabbe är ju bara min foderhäst o det ända jag vet är att han är försäkrad i Folksam o har veterinärvårdsförsäkring, men den kan väl ligga på olika nivåer?
Ja det finns olika veterinärvårdsförsäkringar även i Folksam, så du borde nog ringa ägaren till din foderhäst & få papper på hur han är försäkrad (om du inte har det?). Betalar ägaren föräkringen? & du ska betala vet. kostnaderna & självrisk?
 
Sv: Uppdatering ang Fabbes hälta

Självrisken hos Folksam är så vitt jag vet 2500 kr på veterinärvård. Resten därutöver står försäkringsbolaget för om han har A1 Veterinärvård och inte har några reservationer i försäkringen.
 
Sv: Uppdatering ang Fabbes hälta

VA!!! Är han halt?!! Och ni skulle ju köra bröllop!! Hur går det med det nu då??
 
Sv: Uppdatering ang Fabbes hälta

Hade det varit min häst och jag visste vad som hänt så hade jag enbart tagit skrittpromenader tills hästen känts fräsch, inte provtrava och provgaloppera utan vänta ut det.

Sedan skulle jag få panik efter 2 veckor och tänkt "är det ngt annat ändå? tänk om jag gör fel" och ta ut en veterinär som konstaterar att hästen är under 1 grad halt efter böjprov så fortsätt som du har gjort och sätt igång henne när du känner att det är ok :rofl:

Precis så gör jag :p
 
Sv: Uppdatering ang Fabbes hälta

burton skrev:
VA!!! Är han halt?!! Och ni skulle ju köra bröllop!! Hur går det med det nu då??


Mm. Jag hoppas ju på att vi ska lyckas göra det ändå. Jag vill ju verkligen göra det.

Bara o hoppas på att det bara var nått "icke allvarligt".

Hästen är inte halt nu, men nått känns inte riktigt som det ska.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 456
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 177
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp