Sv: Uppbindnings(stång?) utomhus
Sana ar ganska vanliga i Texas. Jag hade en sjalv som var hemmagjord. Jag skall forsoka forklara hur jag gjorde..
Jag anvande mig av 8ft langa (2.41m) "landscapetimbers, de ar de som ar flata pa tva sidor och runda pa tva sidor, lite ovala i formen. Du kan hitta dem pa stallen som saljer stangsel stolpar..
Jag hade 3 av dessa.
Sa gravde jag ett hal, 3ft i grunden (90cm ca) och satte stolpen i med cement runt i halet.
Jag tog stolpe #2 och la med en "flat" sida mot toppen pa stolpe#1 och sen matte langden var stolpe #3 skulle sitta. Gravde hal och cementerade in.
Vantade nagra dagar for att cement skulle stelna. Oh ja, innan jag stoppade stolparna i halet och hallde pa cement, satte jag en brodlimpa pase runt botten som var lang nog att "skydda" stolpen/traet mot cementen.
Sa nar stolparna som nu sticker upp ungefar 5ft (150cm) var stadiga, sagade jag av ner till 4ft (ca 120cm), Det bleve namligen for hogt lol.. Det gjort, lade jag stolpe #2 (matstolpen) pa toppen av bada de andra stolparna, Och utrustad med stor bult (lang som gar igenom bada stolparna) gor jag hal och sen skruvar i bulten. (kan hittas pa jarnhandel). Anvande mig av skiftnyckel att dra till ordentligt..
Sen var det fardigt.. Du kan forstas gora stolpe #2(tvars over matstolpen) hur hog du vill, alltsa saga av de som du har i jorden menar jag. Men 120cm hog ar en bra hojd om det inte ar mini shetland du har lol..
Om du satter denna anordning vid en vagg bor den vara ungefar 2ft (60cm) ifran vaggen. Brett nog for manniska att ga bakom men smalt nog sa hast inte kan komma in dar.
Jag sag ocksa examples dar folk had satt bindringar pa tvars over stolpen for att spara pa stolpens anvanding. Det ar ju enkel att skruva in.
Har ingen bild men hoppas du forstar i alla fall. Och snalla vanta tills leran har torkat lol eller du far grava om halen lol.. Naturligtvis har du bade cemet och jord i halet.. det glomde jag att saga.
Ta garna bild nar det ar fardigt och visa.. Och behover du mer forklaring, pm garna