Ungt sto tjuvbetackt!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare champagne
  • Startdatum Startdatum
C

champagne

Jag ar sa himla forbannad och chockad just nu! Nu ar det sa att jag far ett samtal fran stallet att en av kallblodshingstarna har slitit sig fran hastskotaren och haft sonder stangslet till stohagen och betackt mitt 2 ariga lilla sto!!! Hon fick rejala blodningar.
Den lokala Vet kallades dit eftersom jag inte har nagon bil just nu att kora min vet till stallet och han sa att vi far avvakta och ta temp pa henne tills vidare.
Men vad tusan hander nu? Vilka skador kan hon ha fatt av det har?

Sv: Ungt sto tjuvbetackt!

Att äga en unghingst innebär ett stort ansvar. :devil:

Och detta som har hänt ditt sto, om vi utgår ifrån att ni hade ett bra stängsel till era ston, så får hingst ägaren stå för alla kostnader som tillfaller ditt sto.
Jag hade åkt till en seminstation, och kollat upp henne med ett ultraljud och se om hon har fått inre skador, samt sprutat i gång henne, ifall hingsten han att tömma sig.

Samla stallets människor till ett möte.....och för en ÖPPEN diskussion om detta som har hänt.....och förebygg för framtiden.
På detta sätt så finns det inga sura miner ifrån något håll.

Tycker precis som wolkwn fee.
Hoppas din lilla dam inte skadats invärtes och att ni kan lösa problemet så det inte händer igen.

Hon kan ha fått allt eller inget, kan man säga. I värsta fall kan hon ha gått sönder inuti och om det vill sig illa dö inom något dygn. I bästa fall har hon bara fått sår.
Så tyvärr i det här fallet kan det bli vad som helst från inget, en dräktighet, att hon inte går att använda i framtida avel till atthon dör.

Om jag inte kommer ihåg fel så bor du inte i Sverige och har problem med veterinärer och djursjukvård. Så under förutsättningarna så har du fått bästa möjliga råd av den veterinär som var ute än så länge. Kolla tempen och som de stiger och indikerar en infektion. Om hon är i brunst så kan det om hon nu inte blir infekterad vara läge att ge henne en protaglandinspruta så att hon aborterar ett eventuellt foster.

Ser att du varit inne åtminstone den 12 juni. Hur går det med ditt sto? Flera bukisar undrar:confused:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 145
Senast: niardasp
·
C
Hästhantering Hej, jag har en ganska svar och kanske moralfilosofisk fraga, jag har under en tid betraktat en Akhal Tekehingst (3 ar) som jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 995
Senast: sln
·
Övr. Katt Maste fa skriva av mig lite innan jag blir tokig. Kopte tva Maine Coonkatter i varas som nu ar 8 manader. De kastrerades i juni och...
Svar
7
· Visningar
1 164
Senast: aemaria
·
Hästvård Har just borjat jobba i ett stall i kina, och just nu har vi 7 hastar i stallet vara exprimenthastar. Vi vanta pa att veterinar och...
Svar
6
· Visningar
864
Senast: angelaL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III