Ungponny som stannar

JSS

Trådstartare
Hej.
Mitt 4 åriga sto har börjat stanna vid ridningen, och jag fattar absolut inte varför hon gör detta? Hon fick en vila på 2 månader och innan dess stannade hon aldrig. Nu när jag börjat sätta igång henne stannar hon näst intill hela tiden om jag inte är på henne hela tiden. När hon väl stannat så lyssnar hon ej på ryttaren.
Vet ni varför hon gör detta eller har ni tips hur jag kan öva bort det?

Rider henne max 4 dagar i veckan och varierar uteritt och paddock. Och rids max 30 min

Har hon varit pigg och framåt tidigare? Förstår hon hjälperna? Hur länge är hon riden? Vill hon inte gå framåt alls eller på vilket vis stannar hon? I vilken gångart?

För mig är en häst som inte vill gå fram och har gjort det tidigare ett solklart fall för veterinären. Hon kan ha gjort något i hagen som inte ger synlig hälta men som gör ont ändå. Bakbenshältor kan vara väldigt svåra att känna och se, likaså en dubbelsidig framhälta.

Har hon varit pigg och framåt tidigare? Förstår hon hjälperna? Hur länge är hon riden? Vill hon inte gå framåt alls eller på vilket vis stannar hon? I vilken gångart?

För mig är en häst som inte vill gå fram och har gjort det tidigare ett solklart fall för veterinären. Hon kan ha gjort något i hagen som inte ger synlig hälta men som gör ont ändå. Bakbenshältor kan vara väldigt svåra att känna och se, likaså en dubbelsidig framhälta.

Pigg och framåt innan.
Ett halvår ungefär.
Hon fattar hjälperna.
Om hon stannar så vill hon ej gå fram.
Stannar i både skritt o trav.

Pigg och framåt innan.
Ett halvår ungefär.
Hon fattar hjälperna.
Om hon stannar så vill hon ej gå fram.
Stannar i både skritt o trav.

Då hade jag kontaktat en duktig veterinär. Helst på klinik för att kunna göra en grundlig hältutredning. En häst som gör så har en anledning och med tanke på att hon är unghäst är det än viktigare att det blir utrett snarast så att hon inte börjar koppla ihop ridning med smärta.

Jag hade också börjat med att kolla upp hästen så att den inte har ont någonstans.

Men jag har haft lite samma bekymmer med min 4-åring när han vilat en tid. Började med att kolla upp honom, men veterinären hittade absolut inget att anmärka på. I vårt fall tror jag det berodde på att han inte orkade för att han inte var stark nog, då ville han inte alls och stannade. Vi tog då en väldigt långsam igångsättning med mycket tömkörning och skogsturer med sällskap (för att få draghjälp). Red nästan inget på ridbanan. Vartefter han blev starkare så slutade han stanna. Sedan tog vi hjälp av tränare som är bra på unghästutbildning för att verkligen befästa hjälperna. Är hästen bara riden några månader/ett halvår så är det ju inte alltid helt befäst och tappar de fokus eller ork så är det inte alltid de svarar för hjälperna även om de egentligen vet vad de betyder.

Stannar ponnyn ifall du longerar? släpper den i ridhus fritt? Provat tömköra?

Stannar ej vid longering
Släpper den i paddock fritt men stannar väldigt gärna hos sina kompisar elr så stannar hon för att äta
Tömkörning håller inte jag på med men min mamma gör de! :)

Min unghäst har jämt stannat om något är obehagligt eller han inte förstår. Det är helt fel att tvinga hästen gå fram då utan att rätta till det som var fel. Det kan vara allt från att något gör ont (kolla därför upp hos vet först), till att man sitter snett, hästen inte förstår vad du vill, du gör något som är obehagligt för hästen, allt är inte rätt osv.
Visar jag bara på ett trevligt och respektfullt sätt vad jag vill lära honom så brukar han tillslut fatta och då stannar han inte längre (dvs jag ser till att lära hästen innan jag bestraffar eller tvingar honom att gå).

Att gå fram är något unghästar behöver lära sig dvs. ingår i utbildningen. Under förutsättning att det inte är något veterinärt eller sadelproblem, så kan det vara läge att backa bandet.
Lär in/repetera röstkommandona på nytt från backen tills det sitter och ta med dem upp i sadeln. Lägg därefter till övriga hjälper (tillsammans med röst) när röstkommandona fungerar i ridningen.

Nu tror jag dock ni kan ha ett annat problem i grunden och då kan det vara läge att ta hjälp av en unghästutbildare.

Jag hade självklart börjat med att kolla om det är något fysiskt fel på hästen. Men är det inte det, så är det rätt vanligt att de börjar testa gränserna när de ridits ett tag. Särskilt efter en längre vila. Min har också gjort så, men bara vid utritter. Aldrig i paddock/ridhus. Jag har börjat inse att det här är en häst som trivs med dressyrarbetet, men inte alls lika mycket med att rida ut i skogen, och jag får omvärdera mina principer lite för att passa hästen. Min stannar dock enbart i skritt i normala fall (just nu är hon lite all over the place men jag vet varför och jobbar med det).

Vad händer om du sätter hårt mot hårt och driver framåt om den stannar? Gör den likadant om du går bredvid? Som ettåring stannade min var tionde meter typ, svindrygt, men hon slutade med det när hon insåg att det inte hjälpte. Är den lika ovillig om ni har sällskap?

Vill återigen förtydliga att mina tips är om du kollat hästen, och den inte har ont någonstans. Att börja i den riktningen är viktigt.

Lite märkligt att den börjar stanna efter vila. Men jag ställer mig kören, kolla upp först och främst.
Få hjälp med utbildning i andra hand.

Fast jag tror inte att det är så ovanligt eller märkligt att de stannar efter vilan... Under inridningen så tar man det ju ofta lugnt och repeterar grunderna innan man bygger på med nytt. Hästen får då möjlighet att anpassa kroppen och huvudet i långsam takt till de nya kraven. Sen brukar de ofta få en viloperiod. När man då sätter igång är det lätt hänt att man tänker sig att ta vid där man slutade... För hästens del har den tappat muskler att bära och kanske även glömt av hjälperna litegrann. Den har ju inte år av träning bakom sig. Har du då en känslig häst så är det lätt hänt att det låser sig i huvudet när kroppen inte orkar med och den inte riktigt förstår vad som förväntas längre. Så tänker jag i alla fall.

I mitt synsätt så är det då bättre att backa till grunderna och ta en långsam igångsättning så hästen ges möjlighet att klara kraven som ställs. Att i det läget anse att hästen trotsar och sätta hårt mot hårt tror inte jag leder till en häst som gillar att arbeta.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar