I

Izamoon

Jag har en kompis som har en 2-årig travarhingst och han har börjar resa sig och lägga hovarna på axlarna , nån som har nått bra råd till att få hästen att sluta med det. Det har säkert nått med mognaden att göra men det är ju inte så kul att få en häst på axlarna :D

Sv: Unghingst

han försöker visa att de e han som bestämmer - de e väl bara å puckla på han en gång för alla å visa att han e lägre i rang jämfört med alla mskor.. annars får ni säkert problem när han blir äldre - då e dom inte så roliga att börja fostra.. :crazy:

lucillehornline skrev:
han försöker visa att de e han som bestämmer - de e väl bara å puckla på han en gång för alla å visa att han e lägre i rang jämfört med alla mskor.. annars får ni säkert problem när han blir äldre - då e dom inte så roliga att börja fostra.. :crazy:

Precis! Plocka ner hästen o få den att rygga/backa för att visa att det är du som bestämmer vad den skall göra.... Man får aldrig bli rädd o låta hästen fortsätta...

För det första så får man aldrig glömma att en ung hingst är en hingst hur goa å snälla de än är. Från den ena dagen till den andra kan de bli totalt tokiga, hur väl uppfostrade de än är...
Sen i all hantering gäller det att visa att det är människan som bestämmer. Det är ju bra om man kan tyda tecknen på bus.

I det här fallet tror jag att motion och stimulans skulle lösa mkt...
(vet ju villken häst du menar;) )

Lines skrev:
Framför allt rekomenderar jag kastration!
Tror inte att det behövs än. Hästen i sig är snäll och inte direkt hingstig. Däremot behöver hästen nog få veta vem det är som bestämmer.

Ja jag håller med Giffan att det behövs lite motion och stimulans.
Ja även att sätta honom på plats hehe

det känns som att den här grågan kan jäla ung ston också?

jag har ett 3årigt halvblodsto, fux så klart, jag tränar jätte mkt horsemanship med alla mina hästar/ponnyerm tycker att lydnad o respekt är völdigt viktigt.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 255

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka