Unghästvila eller ej?

Denise99

Trådstartare
Hej! Jag har en 6-åring som blivit inriden nyligen vilket gör henne väldigt grön. Jag planerar för att hon ska få lite "unghäst-vila" till våren/sommaren. Dock kommer hon inte kunna bli helt människo-fri men iallafall från all ridning och annan motion. Eftersom jag inte vågar släppa henne ute över nätterna (pga hög risk för fång) så måste hon ledas ut och in varje morgon och kväll, kanske bli borstad på någon gång ibland vid leriga tider.

Det som får mig att tveka är att hästen är väldigt överviktig (har ändå gott ner ca 100 kg sedan jag fick hem henne så det är under process ;) ) På besiktningen i våras så skulle hon alltså behandlas som en fånghäst och det är väl inte jätte-optimalt att lämna en fånghäst utan motion så pass länge på ett sommarbete?

Vad säger ni om detta? Jag vill ju jättagärna låta skallen vila på henne men vill ju inte att hon ska få fång heller... Alla tankar tas tacksamt emot. Kanske en vila på en månad skulle funka? Eller är det är för kort tid kanske? Lämna gärna en åsikt,
erfarenhet eller tanke :) Tack!

Kan du inte schicka iväg den på ett fjällbete el. dyl som är anpassad för fångbenägna hästar?

Om kaloriintaget hålls tillräckligt lågt är det ingen fara att den inte motioneras utöver att röra på sig fritt i en hästflock. Men ett riktigt kuperad bete där den får bygga lite muskler självmant vore ju det optimala. :)

Hej! Jag har en 6-åring som blivit inriden nyligen vilket gör henne väldigt grön. Jag planerar för att hon ska få lite "unghäst-vila" till våren/sommaren. Dock kommer hon inte kunna bli helt människo-fri men iallafall från all ridning och annan motion. Eftersom jag inte vågar släppa henne ute över nätterna (pga hög risk för fång) så måste hon ledas ut och in varje morgon och kväll, kanske bli borstad på någon gång ibland vid leriga tider.

Det som får mig att tveka är att hästen är väldigt överviktig (har ändå gott ner ca 100 kg sedan jag fick hem henne så det är under process ;) ) På besiktningen i våras så skulle hon alltså behandlas som en fånghäst och det är väl inte jätte-optimalt att lämna en fånghäst utan motion så pass länge på ett sommarbete?

Vad säger ni om detta? Jag vill ju jättagärna låta skallen vila på henne men vill ju inte att hon ska få fång heller... Alla tankar tas tacksamt emot. Kanske en vila på en månad skulle funka? Eller är det är för kort tid kanske? Lämna gärna en åsikt,
Men frågan är ju om det i detta fall är lämpligt att ge vila? Hästen är ju trots allt sex år och därmed färdigväxt i stort sätt. Att vila kan ju betyda olika saker. Jag har en gammal häst där veterinären inte rekommenderar total vila från ridning, däremot kan man låta bli att "träna" under en period. Så under "vilan" skrittar vi bara ut långa turer, ibland promenerar vi o s v. Vila behöver ju inte betyda total avsaknad att människokontakt och för din häst är det ju väldigt viktigt att vikten hålls under kontroll och då får väl det gå före allt annat. Kanske rent av vila nu när det inte finns något bete?

Vila nu eller till hösten istället?

Min reds in som fyraåring och fick då en-tvåveckorsvilor emellanåt. Det räckte för den att smälta intryck och hålla huvudet fräscht.
Vilade sen en del löngre perioder under mina graviditeter. Har funkar bra.
Jag vilar hellre hästarna vid jul nyår än mitt i sommaren.

Men frågan är ju om det i detta fall är lämpligt att ge vila? Hästen är ju trots allt sex år och därmed färdigväxt i stort sätt. Att vila kan ju betyda olika saker. Jag har en gammal häst där veterinären inte rekommenderar total vila från ridning, däremot kan man låta bli att "träna" under en period. Så under "vilan" skrittar vi bara ut långa turer, ibland promenerar vi o s v. Vila behöver ju inte betyda total avsaknad att människokontakt och för din häst är det ju väldigt viktigt att vikten hålls under kontroll och då får väl det gå före allt annat. Kanske rent av vila nu när det inte finns något bete?
Ja, precis. Det var en tanke jag hade också. Att ge henne "unghästvila" är endast för att hon är så pass grön och har ändå utvecklats något otroligt sedan i maj när jag fick hem henne. Som du säger så har hon ju växt färdigt och allt men hon är fortfarande lite unghästig på grund av den sena inridningen/omskolning. En vila med kravlös motion är ju ett alternativ.
Tack så mycket för din tanke! :)

Jag brukar rida mina på sommaren och vila på hösten istället när underlaget är sämre. Har en tjock ponny som jag inte vågar riktigt ge semester på gräs... Han är dock 22 år i år så ingen unghäst.
Men även halvbloden brukar jag hålla igång på sommaren och vila på hösten istället.
Personligen tror jag att alla hästar mår bra av lite ledigt från ryttare och krav och få skita ner sig ordentligt, och bara vara häst. Även de äldre. Förutsatt att de har tillgång till ordentlig utevistelse så klart. Och då menar jag större hage, gärna kompisar och utevistelse minst 10-12 h/dygn.

I ditt fall med en äldre "unghäst" kanske den inte behöver så lång vila utan istället lite här och där. De ska ju hålla också. Ffa en tjock häst har ju ganska stor belastning på leder och senor.

Låt hästen vila under vintern istället? Eller gå promenader under sommarvilan, vila behöver inte betyda att hästen är "fri" från all form av motion eller hantering. Du kan löshoppa, promenera eller tömköra lite lätt t ex. Eller så kan du planera in kortare men fler vilor under sommaren. T ex 2 veckor i stöten med mindre, lättare motion.
Jag har aldrig mina ute dygnet runt på sommaren för att de blir för tjocka utan de kommer ut på vid 7-8 på morgonen och in vid 20 på kvällen.

Jag hade inte låtit den vila på bete om den redan är överviktig. Alltför stor risk att den får fång!

Överlag tror jag inte på långa vilor, det funkar inte med den hästhållningen de allra flesta har. Det krävs många hektar med kuperade hagar och en stor väl fungerande flock samt naturbete för att tillgodose hästens behov av rörelse och undvika övervikt och fång. Annars stjälper vilan mer än den hjälper. Det är heller inte hälsosamt för hästen att, som många gör, ställa av den en månad på vintern när de tycker det är för kallt och tråkigt att rida. Hästen blir stel och uttråkad där den står i en knögglig hage och att inte motionera hästen vid kyla ökar risken för kolik markant.

Kan du inte erbjuda en stor flock och stora områden är det mer hälsosamt för hästen att få ta det lugnare i 2-3 veckor i taget fördelat på några ggr om året. Inte vila helt men få slippa krav. Tex promenader eller skritta ut i skogen några ggr per vecka.

Man ska inte träna hästen på ett sånt sätt att den behöver psykisk eller fysisk vila från människor... Allt man gör med hästen ska vara fysisk och psykisk uppbyggande, ej nedbrytande.

Med din häst som är nyligen inriden och överviktig hade jag gett den 2 veckor i taget i början och slutet på sommaren där du bara promenerar med den, samt en veckas ned/uppvarvning före och efter. Då får hästen en ganska lång period med vila från krav och inlärning samtidig som den får motion. Och försök att begränsa betestillgången. Läs av hästen genom hela året och lägg in perioder med aktiv vila varje gång den har gått mer intensivt en period eller om den känns trött och omotiverad. :)

Jag hade inte släppt min häst på ett regelrätt fullbete med de förutsättningarna utan hittat ett upplägg för vistelse på gräs med kompisar utan att det är "fullt" bete .

Att ta in hästen nattetid om den är överviktig och lätt lägger på sig brukar inte göra särskild skillnad då de "äter ifatt" ändå den tiden de går på betet resten av dygnet .

Tror även du får svårt att hålla vikten på hästen på fullbete även om du rider den eftersom den är nyss inriden och säkerligen då inte arbetas särskilt intensivt /hårt .

Den har haft tillräckligt med vila. Du behöver inte rida, men motion gör att den inte alls blir lika känslig för fång. Dessutom tas den bort från betet X antal timmar. Kruxet är inte betet, utan att de då äter halva dygnet. Står den inne på natten behöver den bara halm. Alt. att släppa den på magert bete och då inte från Maj då det gräset är socker och proteinbomber. Ett alt. är betesreducerare.

Jag hade inte låtit den vila på bete om den redan är överviktig. Alltför stor risk att den får fång!

Överlag tror jag inte på långa vilor, det funkar inte med den hästhållningen de allra flesta har. Det krävs många hektar med kuperade hagar och en stor väl fungerande flock samt naturbete för att tillgodose hästens behov av rörelse och undvika övervikt och fång. Annars stjälper vilan mer än den hjälper. Det är heller inte hälsosamt för hästen att, som många gör, ställa av den en månad på vintern när de tycker det är för kallt och tråkigt att rida. Hästen blir stel och uttråkad där den står i en knögglig hage och att inte motionera hästen vid kyla ökar risken för kolik markant.

Kan du inte erbjuda en stor flock och stora områden är det mer hälsosamt för hästen att få ta det lugnare i 2-3 veckor i taget fördelat på några ggr om året. Inte vila helt men få slippa krav. Tex promenader eller skritta ut i skogen några ggr per vecka.

Man ska inte träna hästen på ett sånt sätt att den behöver psykisk eller fysisk vila från människor... Allt man gör med hästen ska vara fysisk och psykisk uppbyggande, ej nedbrytande.

Med din häst som är nyligen inriden och överviktig hade jag gett den 2 veckor i taget i början och slutet på sommaren där du bara promenerar med den, samt en veckas ned/uppvarvning före och efter. Då får hästen en ganska lång period med vila från krav och inlärning samtidig som den får motion. Och försök att begränsa betestillgången. Läs av hästen genom hela året och lägg in perioder med aktiv vila varje gång den har gått mer intensivt en period eller om den känns trött och omotiverad. :)
Tack för tipset! Är faktiskt inne på att ge henne ca 2-veckorsperiodsvila, 3-4 gånger detta år och försöka att inte lägga det under sommaren på grund av hennes övervikt! :)

Den har haft tillräckligt med vila. Du behöver inte rida, men motion gör att den inte alls blir lika känslig för fång. Dessutom tas den bort från betet X antal timmar. Kruxet är inte betet, utan att de då äter halva dygnet. Står den inne på natten behöver den bara halm. Alt. att släppa den på magert bete och då inte från Maj då det gräset är socker och proteinbomber. Ett alt. är betesreducerare.
I somras fick hon ha munkorg (lite uppklippt) och kom inte ut förens i juli på bete. Har en fång-expert i stallet så sjuk lär hon inte bli. Hon har dessutom två hagkompisar som också är fångkänsliga så lätt att anpassa hage och bete :)

Så det bästa skulle vara att ge henne aktiv vila (alltså att rida och motionera henne men utan krav) kanske i 2 veckor och fördela det per några gånger om året. Inte över betesperioden isåfall utan nu och kanske senare i höst? Vad tror ni? :)

Tack så mycket för alla förslag!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 869
Hästvård Hej! Har lite frågor angående hovbölder och svullnad som någon kanske kan hjälpa mig besvara. Har ett hblsto född 97 som i våras...
Svar
5
· Visningar
1 331
Senast: Tennessee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama