unghäst med dålig mage

Hellena

Trådstartare
Jag har köpt en unghäst som är född maj-09. En liten hingst.
När jag köpte honom var han fin i magen, men efter en vecka hemma hos mig så började han "kladda" ner sig. Han är inte helt lös i magen, men hans svans är helt nergeggad och bakbenen är nerbajsade. Han är jätte fin i hullet och äter och dricker.
han pruttar jätte mycket och det rinner liksom om honom där bak.

Jag har självklart haft kontakt med veterinär och använt pro paste, det går bra ett tag sen när jag slutar så blir han dålig igen. Nu använder jag pro equo, inget resultat än.. har använt det i 6dagar.
Han äter ett jätte fint ensilage som han älskar.. han hatar hö. Han är jätte jobbig med mat då han är svår att få i nya saker.. har precis hittat ett kraftfoder för unghästar han gillar.. magen har verken blivit värre eller bättre sedan han började äta det.

det är verkligen jätte jobbigt att han mår så här. jag är jätte orolig att han kommer få men i framtiden.
Har någon något bra förslag om vad man kan prova.. eller veterinär man kan kontakta..

kram på er!

Sv: unghäst med dålig mage

Alla komma att haka på här stäckers häst :grin:
Enklet, Bra Hö o Vätten- saltsten vid siden, undvik stress runt han.
Bli han inte bättre efter några dager ring vetrinär, finns på Gula Siden el Nr. Upplyssning.
Az

Ja alltså din häst har väl fått ett annat foder mot vad han fick tidigare, ett foderbyte helt enkelt. Detta i kombination med ett miljöombyte med nya människor, nytt stall, nya rutiner osv ger inte helt ovanligt den här effekten.

Prova att ge honom vanligt bakjäst, ibland kan hjälpen finnas närmare än man tror nämligen i livsmedelsaffären. Kanske också föröka ge något foder med lite torrare struktur, nu förstod jag att hö inte var så poppis men lucernhack då?

Tror detta beror på stress och miljöombyte, i stora drag.

Betfor kan du ju testa , brukar göra susen för magen:)

Lycka till

KL

Stod han på ensilage tidigare ?
Hade stora problem med min valack innan jag insåg att han ej tål hösilage ( och nej det kvittar hur torrt det är )
Han tål ej heller betfor , så länge han står på Hö så mår magen prima .

När jag köpte min fölunge för två år sen upplevde jag samma som du. Jag testade Pro Paste, och flera andra produkter med probiotika, men inget funkade. Det som till slut stabiliserade magen var Proviva blåbär, som jag köper i vanlig mataffär.

I år har hon igen haft en ganska lång period med dålig mage, för övrigt helt frisk och i gott hull, äter med god aptit fri tillgång på hösilage. Har även nu testat olika produkter, men till slut fick det ändå bli en längre period (4 veckor, ca 2 dl/dag) med Proviva och nu är magen stabil igen. Jag blandar med lusernhack och eventuell lite varmvatten, och hon fullkomligt älskar det.

Undvik betfor, även om det är bra för magen i normala fall kan det påverka en lös mage till det sämre.

Tror detta beror på stress och miljöombyte, i stora drag.

Betfor kan du ju testa , brukar göra susen för magen:)

Lycka till

betfor gör så att magen blir lösare, bra för kolikhästar.. inte för hästar som redan har lösmage. men tack ändå.

När jag köpte min fölunge för två år sen upplevde jag samma som du. Jag testade Pro Paste, och flera andra produkter med probiotika, men inget funkade. Det som till slut stabiliserade magen var Proviva blåbär, som jag köper i vanlig mataffär.

I år har hon igen haft en ganska lång period med dålig mage, för övrigt helt frisk och i gott hull, äter med god aptit fri tillgång på hösilage. Har även nu testat olika produkter, men till slut fick det ändå bli en längre period (4 veckor, ca 2 dl/dag) med Proviva och nu är magen stabil igen. Jag blandar med lusernhack och eventuell lite varmvatten, och hon fullkomligt älskar det.

Undvik betfor, även om det är bra för magen i normala fall kan det påverka en lös mage till det sämre.

hmm.. problemet jag också har, är att han är jätte misstänksam emot nytt foder.. jag ska nog ge honom hö igen, fast han inte gillar det. det är skit jobbigt att han inte mår bra. dom säger ju att propaste är sammasak som proviva fast till häst. men det kanske går bättre med ren proviva.. ska kolla.
tack för ditt svar.

KL

Stod han på ensilage tidigare ?
Hade stora problem med min valack innan jag insåg att han ej tål hösilage ( och nej det kvittar hur torrt det är )
Han tål ej heller betfor , så länge han står på Hö så mår magen prima .

hej
jag tror du har rätt, han klarar helt enkelt inte ensilaget.. det är så dumt eftersom det är grymt bra ensilage och dom andra hästarna klarar av det. så jag ska nog ta in hö..
kram kram

Alla komma att haka på här stäckers häst :grin:
Enklet, Bra Hö o Vätten- saltsten vid siden, undvik stress runt han.
Bli han inte bättre efter några dager ring vetrinär, finns på Gula Siden el Nr. Upplyssning.
Az

jo, allt det har jag gjort i två månader.. man tycker ju att han ska bli bättre snart.. och som jag skrev, jag har haft kontakt med flertal veterinärer.

Ja alltså din häst har väl fått ett annat foder mot vad han fick tidigare, ett foderbyte helt enkelt. Detta i kombination med ett miljöombyte med nya människor, nytt stall, nya rutiner osv ger inte helt ovanligt den här effekten.

Prova att ge honom vanligt bakjäst, ibland kan hjälpen finnas närmare än man tror nämligen i livsmedelsaffären. Kanske också föröka ge något foder med lite torrare struktur, nu förstod jag att hö inte var så poppis men lucernhack då?

hej hej
jag har gett han foderjäst.. det funkar inte.

Avmaska mot spolmask och sätt honom sedan på hö, inte hösilage. Jag hade en hingstunge för ett antal år sedan som reagerade som din, han var helt enkelt allergisk mot hösilage. Hö är svårare för dom att äta men får han bara det så lär han sig.

hej hej
jag har gett han foderjäst.. det funkar inte.

Men det förstår jag foder jäst och bakjäst är två vitt skilda saker, bakjästen är de du köper i livsmedelsaffären gult paket med blå text för normala degar.

Ett 1/4 paket 2 ggr per dag eller ett 1/2 paket dito.

jo, allt det har jag gjort i två månader.. man tycker ju att han ska bli bättre snart.. och som jag skrev, jag har haft kontakt med flertal veterinärer.

Aha, då ä det ingen stor fara, magen är igång, låta mest som stress och han komma att lungna ner sig när han känna sig som hemma, burka ta 6 månad eller så.

Kan bara skaka på huvud, folk och deras hemma apotek behändling, betför och bager jäst,
prices vad en över aktive mage behöva :banana:, mer jästning :bump:
Right:grin:
Az

Snälla arizona vi lever inte på stenåldern längre, om du går in i foderforumet kommer du att finna mycket studier och forskning på just den bakterie som finns i bakjäst. Sen får du skaka så mycket du vill på huvudet, saken är ju den att du varken vill eller har lust att uppdatera dig det brukar vara så när man gått i pension.;)

För att underlätta för dig så du slipper leta fram glasögonen.;)

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1028072&highlight=Bakj%E4st

En del nyttiga länkar i studier kring just detta.

Andra trådar utan länkar, men i en diskussion.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1028063&highlight=Bakj%E4st

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1021431&highlight=Bakj%E4st

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1008602&highlight=Bakj%E4st

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=997064&highlight=Bakj%E4st

Annars gör du själv en sökning på google eller i foderforumet på ordet bakjäst så finns det mycket att läsa.

Du skulle ju kunna prova hö under en period , Min blev bokstavligt talat bra över en natt , var dessutom tvungen att göra ett stallbyte för att kunna fodra med hö . Jag hade testat det mesta innan bakjäst,proviva ,a-fil . Fanns ingen möjlighet att fodra med hö där han stod uppstallad ,så jag flyttade på honom så jag kunde ställa honom på hö ,och det visade sig vara ett mycket gott beslut !

Lycka till :)

Tjena raring. Jag tycker du ska chilla ett tag till, han såg fin ut i hull och la ju plutthögar och inte smetiga komockor. Tänk på resan han fick vid hopsläppet och all stressen av att flytta, det kanske tar ett litet tag för honom att repa sig. Prova du bakjästen också men jag tror det kommer stabilisera sig. Annars har jag hö om du behöver! Kram på dig!

Tjena raring. Jag tycker du ska chilla ett tag till, han såg fin ut i hull och la ju plutthögar och inte smetiga komockor. Tänk på resan han fick vid hopsläppet och all stressen av att flytta, det kanske tar ett litet tag för honom att repa sig. Prova du bakjästen också men jag tror det kommer stabilisera sig. Annars har jag hö om du behöver! Kram på dig!

hej darling
ja, men jag blir så frustrerad över att han aldrig blir bra. men jag tror jag ska skaffa lite hö.. så han får ett mål endast hö.. men just nu kan jag inte komma över och hämta.. kram du är bäst!

Avmaska mot spolmask och sätt honom sedan på hö, inte hösilage. Jag hade en hingstunge för ett antal år sedan som reagerade som din, han var helt enkelt allergisk mot hösilage. Hö är svårare för dom att äta men får han bara det så lär han sig.

jag är nog inne på att hans magen inte klarar av ensilaget.. jag gillar inte riktigt att blanda massor med olika jäster och mediciner hela tiden.. så jag ska nog skaffa hö.. men, jag har precis haft en bukoperation så jag har lite svårt att lyfta.. gaaaahh... man blir så frustrerad! tack för ditt svar!

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 698
Senast: Miamamman
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 615
Senast: akleja
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 069
Senast: Magica
·
M
Hästvård Jag har ett shettisföl på 8 månader som väldigt ofta blir dålig i magen. Allt började för ca 2 månader sedan då jag köpte en stor säck...
Svar
2
· Visningar
728
Senast: Mantasmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka