Unghäst/hingstbete

Tabasco

Trådstartare
Ett av våra större beten kommer i sommar inte att kunna betas av nötdjur som planerat
då djuren inte riktigt räcker till denna säsongen, de är för få.

Betet är ett 30 ha stort mycket fint naturbete med varrierande terräng.
Det är ett naturreservat som vi arrenderar vilket innebär att vi har vissa skyldigheter
i kontraktet, vi kan inte låta det vila en säsong t ex.
Det finns inga möjligheter att putsa betet pga terrängen och att låna ut det till
annan får- eller nötägare är inte aktuellt.

Själva har vi bara 2 hästar men tanken slog oss att man kanske kan ta emot andras hästar på bete, förutsatt att markägaren godkänner det förstås.
Betet är väl inhägnat med eltråd och terrängen är ju perfekt för unghästar.

Finns det något intresse för t ex unghingstbeten?
Vi tänker oss då en ganska stor flock (i år har där gått ca 10-15 kor med kalv under
den bästa betestiden).
Daglig tillsyn och med tillgång till vatten, saltsten och mineraler samt regelbunden koll av hovslagare.
Och vad är rimligt att ta betalt?

Sv: Unghäst/hingstbete

Visst finns det intresse men jag har upplevt nackdelarna också med det. Som vanligt kan det vara svårt att få betalt men det gör kanske inte så mycket i er fall eftersom det är att det blir betat som är det primära. Men jag också haft problem med att få folk att hämta hem sin djur på hösten. Förra året blev jag av med sista i december och året innan i slutet på november. Så det är också något att tänka på. Men det är ju inte heller alla som är så. Jag har ju även helt underbara hästägare som gör at tman orkar ett år till.

Hej.

Vet inte så mycket om vad man kan ta betalet mm.

Men det finns en del hingstbeten för unghingstar men när en jag känner ville ha sitt ungsto bland andra unghästar så var det nästan en omöjlighet att hitta.

Kram

Nackdelar finns det ju med allt och betalning är ju alltid ett dilemma men
som du säger är det ju inte det primära, huvudsaken är ju att betet blir betat,
annars kostar det desto mer för oss!
Men en slant måste man ju ha ändå, det blir ju en del tid man får lägga ner på
tillsyn osv.

Det lilla jag känner till om just unghästbeten så är det hingstbeten.
Det kanske finns en större efterfrågan på sto-/vallackbete för unghästar?

En fundering är dock om hästarna ger sig på träden? Länsstyrelsen är delvis inblandade
i arrendet, de sköter stängsel samt ev. röjning men vi har arrendekontrakt direkt med
markägaren. Jag vet att vi tidigare blivit nekade att beta ett mindre
naturreservat med häst som vi arrenderar av länstyrelsen. De menade
på att hästarna förstörde för mycket träd.
Nu rör det ju sig dock om 30 ha, det borde ju håll hästarna sysselsatta.

I din sits skulle jag kontakta de större stuterierna som finns i närheten, och hyra ut hela betet till en och samma person.
Det blir bara trassel med att ta in en massa olika hästar (och människor).

Det var också min första tanke men det faller av olika anledningar.
Att hyra ut betet helt och hållet till någon annan är inte aktuellt.
Samtliga stuterier som jag känner till i vår närhet har alla sina beten i anslutning
till sina anläggningar, jag har svårt att se att de skulle vilja ha 2-4 mil att köra varje
dag för den dagliga tillsynen och inte tjäna ett öre på det eller
få ta över betet permanent, det gäller ju bara en säsong.

Försöker igen, har ni varit med om att hästarna ställer till stora skador på träden?
Hur många unghästar hade ni släppt på 30 ha naturbete där betet ska vara
från maj till oktober?
Åldersmässigt, kan man blanda 1-3 åringar eller blir det för mycket tjafs?
Är det bättre att hålla sig till antingen 1-2 åringar eller 2-3 åringar?
Vilka krav ska man ställa på hästar/hästägare? Avmaskning/maskkoll,
vaccination, försäkrade, tydligt kontrakt, något mer?

Det handlar ju om "helinackordering" på bete i såna fall, att vi sköter all tillsyn
osv. Vi är redan uppbundna av tillsyn av 40 kor med kalv, 60 ungdjur samt
140 tackor med lamm på bete så fler djur att se till känns inte som en belastning,
det är ju vår huvudsakliga arbetsuppgift på sommaren.

Om det handlar om hingstar så är det ingen hit att blanda alla åldersgrupper med var andra. De äldre är för våldsamma för de yngre som också har behpv av vila på ett annnat sätt. Men att bara släppa ettåringar brukar inte heller vara det mest optimala utan de bejöver en äldre häst aom kan ge trygghet och leda flocken.
Handlar det om en enda hage eller om flera beten? Jag har ungefär den arealen naturbete men två hagar så att jag kan byta mellan hagarna under sommaren. De brukar föda omkring 10 - 15 vuxna hästar beroende på hur vädret blir med torka, regn o s v.

När det gäller träden så har jag ingen större åverkan under sommaren. Det är om det ens är på hösten och det är vissa trädsorter som är mer attraktiva än andra. Tidigt på våren innan ni tänker släppa så kan vissa hästar ge sig på björkar när saven stiger i dem.

Senast ändrad:

Nu vet jag inte var i Blekinge du bor men jag har betalat 1500:- för hela säsongen i Kristianstad.
Då hade dom daglig tillsyn 2ggr/dag och hon ringde vid minsta bekymmer. Vi hade 1årshingstar blandat med några få 2 årshingstar. 7/3 typ.
Dock inte så stort bete som ert.
Har haft min andra på naturreservatsbete innan. Kan tänka mig att det gäller samma regler som er länsstyrelsegrej.

Jag hade varit väldigt tacksam över att hitta ett bete där folk vill ta hand om all tillsyn. Tycker det är skönt att veta att man inte har ensamt ansvar så att säga.
Vilken del av Blekinge är det?

Alltså hingstar i samma ålderskategori tillsammans, de yngre gärna med en vuxen
som håller ordning och reda.
Ungston går bättre att blanda åldersmässigt? Har dock fått en känsla av att folk i
allmänhet inte släpper ungston på bete i större jämnåriga grupper på samma vis som med
unghingstar...?
En blandad grupp med 2-3 åriga ston och vallacker, kan det vara något som funkar
och är intressant eller släpper man bara 1-åringarna på bete?

Betet är en stor hage, efter lite koll så är den nog snarare 40 ha än 30 men en del
skog så en vild gissning är 25 ha bete (lite svårt att bedöma under snön dock).
Den delas av på mitten med plaststolpar samt en eltråd för korna men hästar
kräver nog en något stabilare avgränsning men möjligheten finns ju.
En flock på ca 10 unghästar hade kanske varit lagom för betets skull men det
kanske blir för stökigt med så många.

Tillsynen vill vi sköta själva, självklart får folk komma och titta till sina hästar
men markägaren vill knappast ha en motorväg dit.
Betet ligger i mitten av blekinge, strax väster om Ronneby. Lättillgängligt men
samtidigt avskilt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka