Unghäst: Galopp - förvänd galopp - byten?

the_connemara

Trådstartare
Har ju bra en treåring så det är inget som är aktuellt förrän nästa år men man kan ju alltid vara ute i god tid :angel:

Just ang utbildning i galopp. Jag tänker som så att de olika "målen/stegen" är:
*Fatta galopp, vilken kvittar.
*Fatta rätt galopp, kommer rätt snart efter.
*Byta galopp, när man behöver byta varv.
*Förvänd galopp, när styrkan o dressyren kommer.

Har man en ren dressyrhäst kanske man väntar med byten, jag vet inte men nu gäller det ren hobby/hopppålle. Är det rätt att sikta på rena, lätta byten i vändningar tidigt i utbildningen? Dvs innan man "sitter o rider" galoppen så att man har den styrkan att börja med förvänd galopp?

Isf hur lärde ni era unghästar smidigast byten? Eller hur gjorde ni med galopputbildningen?

Sv: Unghäst: Galopp - förvänd galopp - byten?

Jag tycker inte man ska träna byten innan hästen kan gå i en stabil och samlad galopp, och enkla byten funkar utan problem, dvs inget man lär en unghäst. Kanske inte är så noga om du har en hopphäst, men jag rider dressyr och det är väldigt svårt att rätta till en häst som lärt sig byta slarvigt...

Sen tycker jag inte man ska få hästen att automatisk byta när man byter varv, då kommer du få svårt med förvänd galopp och bytena får dålig kvalite.

Jag tränar enkla byten och förvänd galopp parallelt. Byten i steget börjar jag med när enkla byten och förvänd galopp sitter och är problemfria.

Även om du inte ska tävla dressyr så är det väl bra att den kan byta ordentligt?

Bra att få svar från en dressyrare :)

Klar den ska byta ordentligt men ser man på hopphästar så byter de ju "av sig själva" under banans gång om de landat i fel galopp. Det är den sortens byte jag är ute efter. Inget "sitta på dressyrbanan o träna byten" utan ngt som kommer naturligt sedan när man börja hoppa lite eller när man galopperar ute o vägen svänger åt andra hållet.

Det handlar altså inte om att träna byten utan att få en smidig hopprunda/uteritt.

Dessutom tänker jag som så att har hästen aldrig tillåtits byta så kanske det blir så mycket "på komando" när man väl vill den ska byta. Inom dressyren är det ju bra eftersom hästen inte vet när den ska göra sina byten, men utanför dressyrbanan är det ju smidigt om hästen själv löser sina svängar. Precis som att när jag vänder så vill jag automatikst ha hästen i balans o formad i innersidan men det är inget jag VARJE gång vill rida i genom, jag vill att det ska komma automatiskt med att den följer min sits. Kommer jag då i galopp o behöver byta varv så vill jag att den automatisk även ska byta galopp. Är det fel tänkt?

Och är det säkert att man får problem med förvänd galopp? Förvänd galopp är ju ngt som kommer med styrkan i ridbarheten, dvs ngt som för en yngre häst ligger rätt långt bort.

Btw, jag som är rätt nollad inom tävlingsdressyren, vad menas då med ett slarvigt byte? Och är ett slarvigt byte alltid "dåligt" om man ser utanför TRs krav?

tex att den slår sig lös, byter snett, byter ojämnt, byter med frambenen och inte bakbenen.

Om du lär hästen att byta så fort du svänger, så lär du den ju att det är fel att galoppera i förvänd. då vill den försöka byta till den rätta galoppen, den får svårt att förstå varför du nu plötsligt vill att den ska gå i "fel" galopp.

Nej för jag vänder ju fortf den med kroppen och "formar om" den sas. I förvänd galopp behåller man ju sitsen för att behålla den förvända galoppen, med lite mer stöd på yttertygeln o hela baletten, man rider ju inte som om man rider i rättvänd galopp.

Klart bytena ska vara rena. Men en häst i hagen byter ju plättlätt naturligt, rent. Det är det jag vill ha i ridningen, inte krångla till det mer än så. Är det så svårt?

Och lär jag den förvänd galopp först lär den ju sig att det är fel att byta om man ska resonera så? Vilket jag dock inte gör. Min tanke är att när jag väl känner vi kommit så långt inom "ren dressyr" så följer hästen min sits rätt väl o den är tillräcklgit stark att behålla galoppen även i förvänd och då fortsätter den galoppera i samma galopp så länge jag behåller min sits. Eller är det inte så "enkelt"?

Var på en clinic med en dressyrryttare i världsklass för några år sedan. Hon tyckte att man skulle börja med bytena tidigt, innan galoppen under ryttare blivit alltför stark och välbalanserad.

Nja det gör den ju inte om du lär den byta på raka linjer. Då lär den sig att byta enbart på hjälper och inte på eget initiativ.

Men det verkar som du vill att den ska byta av sig själv utifrån det du skriver? och då kommer det bli svårt med den förvända, då momentet oftast är upplagd så att man vänder över diagonalen ed och fortsätter i förvänd i nya varvet.

Lite OT men jag hoppas det är ok!

Vad härligt det är att läsa era, Centaur och the_connemaras inlägg och diskussion mellan varandra utan att någon eller båda börjar kasta skit. :bow:
Det blir gärna mycket sånt här på buke.

Det är så här jag tycker fler diskussioner här på buke borde vara!

Klar den ska byta ordentligt men ser man på hopphästar så byter de ju "av sig själva" under banans gång om de landat i fel galopp. Det är den sortens byte jag är ute efter. Inget "sitta på dressyrbanan o träna byten" utan ngt som kommer naturligt sedan när man börja hoppa lite eller när man galopperar ute o vägen svänger åt andra hållet.

jag är helt nollkunnig inom hoppning, men jag trodde hästarna gjorde byten på kommandon där också? Som jag har fattat det måste en häst vara rätt bra grundskolad i dressyr för att klara en svårare hoppbana (kunna reglera steglängd, göra byten osv).

och håller med om att jag är jätteglad över den trevliga diskussionen!

Min förra häst lärde jag honom bytena efter att enkla bytena och förvända satt. Jag undrar dock om jag inte ska börja introducera dem lite tidigare nästa gång, han hade blivit lite för välbalanserad för min smak.
Jag tror att jag ska försöka leta efter de gyllene tillfällen som uppkommer ibland för korrekta byten även hos den rätt råa hästen. Jag tror däremot inte på att byta varje gång du byter varv etc, just bytena är ju komplicerade på det sättet att lär man in det fel kan det vara lögn att få till det. Även om du vill hoppa kanske en framtida ny ägare vill rida dressyr så nog är det en fördel att den byter korrekt.

Vi kommer nog aldrig så långt att vi byter på raka linjer, har förnärvarande inte någon tanke på det heller.

Mjo det vill jag väl. Fast i grund och botten är det ju såklart fortf jag som ber den byta genom att byta varv och inte vilja behålla den i förvänd galopp. Men jag är nog lite inne på det som LECH skrev att jag hade velat ha in byte innan hästen är så stabil i den förvända, at den ska se det lika självklart att byta om jag ber om det oc inte bli "låst" i kropp/knopp på att man inte får byta. På en dressyrhäst vill man säkert ha det så för när man väl kommer till byten är väl både häst o ryttare så samspelta att det kommer "självklart" av hjälpgivningen att den byter. Men till den nivå inom ren dressyr tror jag inte vi kommer. Men jag vill fort kunna byta galopp smidigt på hoppbanan sas. Hmmm, förvirrat där :p

Jag rider ut mycket och det är för mej självklart med byten, ute i skogen blir det naturligt på grund av kurvor, redan från dag ett med unghästen. Inget jag försöker påverka mer än att jag gärna har en häst som smidigt och lätt byter rent naturligt med ryttare på ryggen.

Ska det bli en hobby/hopp-häst så spelar det verkligen ingen roll huvurida den förvända kommer bli "förstörd". Jag ser det snarare som en stor fördel att hästen är såpass smidig & balanserad att den lätt byter galopp för att "ta sej fram".

Angående den förvända så bör den ju ändå balanserar av utav ryttaren, dvs det viktiga är inte att hästen "kan vägen" utan att hästen är lyhörd och följsam för ryttarens sits - då kommer den inte byta i serpentinbågar.

På bana brukar jag ta hjälp av en upphöjd bom/pyttelitet hinder och galoppera på åttvolt.

Det är väl så jag hade velat ha min unghäst. Fast hittills har jag brutit av innan "felvända" kurvor eftersom jag planerat in fattning o galopp på stärckor med rättvända kurvor sas. Ngn gång har det blivit lite annorlunda o då har jag stöttat honom i förvänd utan problem, mest för att jag inte vet hur jag ska tackla galoppen. Tycker du jag ska låta honom byta istället? Blir det tokigt o han är lite på tårna byter han ibland av bara farten. Men samtidigt är han väldig välbalanserad o galopperar lätt genom kurvor i balanserad förvänd galopp eller för den del nedför även om det är brant.... (Blev så på en träning, inget jag gjort tidigare eller som tillhör vardagen)

mimmilinnea: Jovisst men redan i den lättaste hoppbanan/övningarna kan man ju råka landa i fel galopp och behöva rida an mot nästa hinder ändå. Smidigast är ju då om hästen byter än att man får bryta av till trav o fatta ny.

Sar: Hästen kommer stanna i vår ägo tills den dör :angel: Skämt o sido, han tillhör familjen något annat finns inte. Sedan, om man drar paralleller till evis inlägg, är det så stor risk att det blir "fel" om man inte lär in byten på "dressyrvis" utan låter de komma mer naturligt där det passar?

mumlan: Tack, Centaur brukar vara bra att fråga :D

Var på en clinic med en dressyrryttare i världsklass för några år sedan. Hon tyckte att man skulle börja med bytena tidigt, innan galoppen under ryttare blivit alltför stark och välbalanserad.

Jo många ryttare som är duktigare förespråkar det. Men om man ska gör det är det viktigt att man kan byta själv och att man vet hur man lär dem, så det inte blir fel i framtiden..

Jag har bytat nån gång på min 4 åring. på rakt spår, svänger man och byter är det lätt ( nästan säkert) att hästen svänger i byten. Har gjort det nån gång, ok nu räcker det och nu jobbar vi för att få till dem förvända galoppen igen och bytena kommer sedan plockas upp nästa höst igen.

Jag håller med Centaur.
För guds skull öva INGA byten innans galoppen och den förvända galoppen är HELT befäst. Jag har gjort det misstaget och det fick jag bittert ångra.:cry:

Hon är 16 år i dag och kan fortfarande inte gå i förvänd galopp byter direkt ( och det var 11 årsedan jag köpte henne). Gör det inte...

Mitt tips.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att du är inne på i princip rätt spår dock tycker jag att det fungerar bäst att lära hästen byten och förvänd samtidigt. Exempel:

Med min nuvarande häst så började vi lära in detta direkt när han blivit hyfsat stadig i galoppen dvs när han kunde galoppera i rätt galopp på en volt utan att bryta av eller öka.
Då började jag så försiktigt att föra över honom i STORA förvända volter och så fort jag kände att han blev obalanserad och ville byta så saktade jag av alternativt så gjorde jag hjälp för byte samtidigt som han slog om och berömde som en galning. En skillnad jag gjorde var att när jag red dressyr dvs med dressyrsadel så fick han aldrig byta utan det fick han bara när jag red med hoppsadel. När jag red med hoppsadel gjorde jag även så att jag övade byten över bom ofta i kombination med förvänd, dvs jag började rida förvänd i en svag båge och när vi red över bommen så bytte vi.
Idag är han kanonstadig i den förvända slår "aldrig" om och bytena är raka och rena.

Med en tidigare häst så lärde vi först in förvänd och först när den var jättestadig (tänk 10 metersvolt i förvänd) så försökte vi oss på byten. Behöver jag säga att detta inte gick så bra...

Ännu ett sätt! Tack för alla svar, jag läser o försöker bilda mig en egen liten uppfattning men det går inte så bra :angel: Är väl antagligen väldigt individuellt hur hästarna och ekipagen funkar ihop.

Oftast så bytar hästen själva galoppen när man rider på en hoppbana för att man själva ändrar sin viktplacering.
Om du är på väg över ett hinder och ska sedan till höger, då börjar man redan över hindret titta till höger, det blir en liten viktförändring och hästen känner av det och får rätt galopp.
Det brukar komma ganska så fort på unghästar att landa i rätt galopp. Blir det fel i början är det ju bara att bryta av till trav och fatta rätt galopp, fast blir det fel har man oftast själva slarvat med att visa hästen "rätt väg".

Jag tävlar bara hoppning, men vill ha väldigt lydiga hästar på backen (dressyr), tycker det är väldigt, väldigt viktigt!
Inget slarvande i grundarbetet utan var sak tar sin tid och nya saker på börjas när hästen är mogen och stark för det.

Jag håller med Centaur.
För guds skull öva INGA byten innans galoppen och den förvända galoppen är HELT befäst. Jag har gjort det misstaget och det fick jag bittert ångra.:cry:

Hon är 16 år i dag och kan fortfarande inte gå i förvänd galopp byter direkt ( och det var 11 årsedan jag köpte henne). Gör det inte...

Mitt tips.

Håller inte med.
Man kan träna in byten och förvänd parallellt utan problem på de flesta hästar. I samtliga fall skall man inte börja med någondera förräns hästen är tillräckligt balanserad och stark. Jag har tvärtom mot dig haft problem när jag INTE tränat in dem parallellt, utan först befäst den förvända. Hästen har varit så befäst att den sen tyckt att det varit otäckt och förvirrande att ombedas byta galopp.

Jag har tvärtom mot dig haft problem när jag INTE tränat in dem parallellt, utan först befäst den förvända. Hästen har varit så befäst att den sen tyckt att det varit otäckt och förvirrande att ombedas byta galopp.

Det är det jag är rädd för.

Liknande trådar

Dressyr Vad är era bästa tricks för att få rätt galopp på en ganska valpig unghäst? Ena jag rider är inne i en period där det blir lite bakvänt...
Svar
5
· Visningar
1 286
Senast: Freazer
·
Ridning Behöver hjälp, har haft min ponny ca 2 1/2 månad. Trivs jättebra med honom:) Han är okomplicerad o lätt i hanteringen. Men nu har jag...
Svar
4
· Visningar
1 042
Senast: KrullTroll
·
Träning Jag har en ponny som har börjat byta galopp när vi går in i vänster förvänd. Vi har länge tränat i förvänd och han har aldrig bytt...
Svar
7
· Visningar
1 156
Träning Nu blir detta ganska långt. Jag har en unghäst som under vilan i vintras lyckades sträcka sitt ena bakben. Efter detta har hon svårt...
Svar
11
· Visningar
3 104
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama