Ungefärlig dags hö giva till D-ponny ?

doris

Trådstartare
Självklart skall vi analysera höet, men jag måste ju veta ungefär hur mycket som vi skall boka av bonden.

Ponnyn är 145 cm i mankhöjd, normalbyggd (dvs inte graciös och inte kraftig) kommer att gå prommenadridning med en lätt träning 1 gång i veckan.

Ägaren har tyvärr haft ponnyn med en väldigt stor flock och kunde inte ge oss något värde på hur mycket hö en ponny skulle ha.

Låter 6 kg per dag rimligt? :confused:
 
Låter rimligt. Men om hästen inte ska motioneras så hårt skulle jag hellre ge lite mer hö (iallafall på vintern) och skippa kraftfodret eller bara ge lite. 7-8 kg på vintern då den behöver lite mer, 6-7 på sommaren/hösten.
 
Jag bokar 6 kg/dag, sen analyserar jag och räknar fram, vill överhuvudtaget ha foderstaten baserad på så mycket hö det bara går. Kraftfoder ger jag vid behov.

Tack för svaren.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
551
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 150
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder...
2
Svar
24
· Visningar
1 861
Senast: Fille
·
Foder & Strö Hejsan allihop, ska skaffa D-ponny och den ska SJÄLVKLART gå på fri tillgång till hösilage i slowfeedingnät (förstår helt ärligt inte...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 854
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp