Ungar på gång

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Miranza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 852
M

Miranza

Kl 11 fick Norpan en liten unge, nu har det gått mer än 2h.
Inget händer och jag kan inte se att den fått nån mjölk.
Bekymrad....

Ja, ungen är mkt pigg och försöker dia men juvret verkar inte så fullt. Det syns inget när jag synar ungens försök.
Ibland börjar hon flämta häftigt några min, sen är det lugnt igen.
Borde ju vara fler ungar på gång ???

Inte säkert det blir fler ungar, men man brukar kunna känna det om du trycker lätt på nedre delen av buken. Inte allra längst ner mellan bakbenen för där ligger mjölkkörtlarna och dom ska inte ut :smirk:

Håll stenkoll på vikten på ungen, h*n får inte minska ett gram. Blir hon tyst när h*n hittar tutten? Och suger ordentligt? Mina små smaskade och lät som 17 när dom inte hittade tutten, men såfort det kom mjölk så blev det tyst. Har du testat att klämma lite du på tutten?

Hon borde ha mjölk, men håll som sagt stenkoll på vikten och var beredd med modersmjölksersättning och en speciell nappflaska för katt eller doserinsspruta från apoteket.

Tack för det. :)
Norpan är pigg, äter och sover lugnt.
Men jag tror att ungen är prematur, den är mkt liten,
ill-röd i huden och munnen.
Men.. mkt pigg
Försöker dia men smaskar högljutt och kryper oroligt omkring. Jag har gett den en blandning av mjöllk, grädde och lite honung.
Får se imorgon hur det är ställt med den lilla krabaten.

Inte mjölk !! Om det inte är laktosfri förstås. Jag har ett recept på en bra vätska om du vill ha, fast det är en hel del i den.
Hur är kattungen, verkar den också pigg? Försök låna hem en digital hushållsvåg så fort som möjligt om du inte har nån, så du kan hålla koll på vikten.

Kattungar är väldigt sällan prematura, eller det är väldigt sällan dom klarar sig då. Det händer så mycket sista 2 veckorna att den oftast inte är färdig om den är för tidig. Dvs lungor och sånt.

Hoppas det ordnar sig och säg till om du vill ha receptet !

Ja tack, skicka gärna ditt recept.
Det kan ju vara bra att ha till hands nån gång.
Men nu tror jag den får i sig när den diar iallafall.
Jag måste bara hålla upp den till spenen för annars ligger den bara å rullar runt på rygg o jämrar sig.

Ang mjölk så födde jag upp en kattunge, från ca 2 veckors ålder på rå-mjölk från ko. Den mådde prima fast det är kanske skillnad med en nyfödd. Den ungen var min Stampe,
far till den nya ungen.
Idag ett riktigt prakt-exemplar... mest fett dock :smirk:

Katter är ofta men inte alltid laktosintoleranta och en så liten kattunge klarar inte att bli jättedålig i magen. Därför är det dumt att chansa.

Imorse dog min lilla misse.
:cry:Var pigg först och jag hjälpte den att dia, en kvart senare låg den död.
Mamman hade legat på den så den kvävdes.
Den var nog miss-bildad på nått sätt, med krokiga ben och såg allmänt onormal ut så hade den ju oxå svårt med koordinationen.
Sorgligt, men den fick en chans iallafall...

Min lilla katt fick sina kattungar för två och en halv vecka sedan och efter en vecka dog en. Tror också att honan legat på den och kvävt den.
Den hade varit pigg hela tiden. Det är synd när det händer.
Så nu är det tre kvar.
M vH Mannis

Har hört att vissa katter är mjölkallergiker men har aldrig stött på det på någon av våra katter (har haft ganska många). Visst beror det mycket på vad dom får för mat efter att dom diat klart? våra har fått gå från diande till utspäddmjölk till mjölk att dricka och ingen har blvit dålig av den... däremot har några varit väldigt kräsna vad gäller maten och bara tålt vissa märken, å de beror på tillsatser i torr/mjuk foder som finnd ibland...
Till trådskrivaren: jag känner med dig... alltid tråkigt när djuren inte klarar sig

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
2 111
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Det är lite roligt att jag startade en tråd, skrev inte färdigt i originalinlägget men tråden fick god fart ändå... 😁🙈 Tråd 'Mens'...
Svar
3
· Visningar
632
Senast: pajaztar
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
474
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
529
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka