ung katt med njurproblem

Elwan

Trådstartare
Har varit inne hos veterinär med min 3-åriga hankatt idag, nedslående prognos: förstoppad, uttorkad och dålig njurfunktion. Han har fått vätska och vi ska tillbaka om en vecka. Min fråga; någon som har erfarenhet av ung katt med dåliga njurar?

Njurvärdena kan se extra dåliga ut vid uttorkning så jag skulle avvakta och ta nya prover när förstoppningen är löst och katten är Hyderabad. Njurvärdena kan se avsevärt bättre ut då. Gjordes något ultraljud på njurarna?

Ja, han är både röntgad och kollade med ultraljud. Njurarna såg stora ut sa de. Men som sagt, han fick vätska under skinnet och laxerande medel med hem. Han har ätit lite, druckit mycket men mest kissat på lådan..så magen har inte kommit igång.

Du har nog endel av problemet där. Katter har ingen törstreflex, därav får dåliga njurar bland annat då de får koncenterad urin etc. Finns massa att läsa. Så blötfoder eller veteirnärfoder för njurar är de du ska ge. :)

Du har nog endel av problemet där. Katter har ingen törstreflex, därav får dåliga njurar bland annat då de får koncenterad urin etc. Finns massa att läsa. Så blötfoder eller veteirnärfoder för njurar är de du ska ge. :)

Han har aldrig gillat blötfoder, bara gelén. Har köpt hem anpassat foder men just nu äter haninge alls..

Han har aldrig gillat blötfoder, bara gelén. Har köpt hem anpassat foder men just nu äter haninge alls..

Är de vana vid bara torrfoder kan man behöva lägga lite tid och energi åt at successivt byta foder. Blrja med att blanda lite blötmat i torrfoder och blanda väl. Seda byta ut allt större del torrfoder mot blötfoder.Det är viktigt att katterna aldrig börjar matvägra helt. Då finns risk för fettlever (ju mer överviktig katt desto större risk). Så en övergång och blandning är alltså viktigt. Och man kan behöva vara envis själv.. Som ovan sagt finns massvis att läsa om kattens näringslära och utfodring. Bra foder för katten är mjaus tetror/konserver, kattys konserver, bozitas stora tetror är också bra. De innehåller mycket kött och i princip inge spannmål alls om jag inte minns fel. Spannmål i mängderna som finns i torrfoder är ingenting som hör till katternas

Det finns även foder som inte är bitar och gelé - mer som en pate. Det kan vara värt att prova med för att de inte ska kunna sortera ut bitarna. Även mush kan vara någonting att prova. Våran katt åt nästan bara torrfoder som din, slickade gelén när han fick våtfoder. Mush älskar han! Har å andra sidan fångat lite möss under åren.

Senast ändrad:
Jag var ju hos vet 29/12 och 30/12 då han fick vätska under huden.
Nyårsafton gladde han mig genom att äta och på nyårsdagen var han ute någon timme -och tog en nötskrika! Inte för att jag gillar att han jagar fåglar, men just nu..

Igår varken åt eller drack han, inget på lådan. Så tidigt imorse tvångsvattnade jag honom med spruta, ca 0.5 dl. Kissade på lådan några timmar efter. Har tvångsmatat honom två omgångar med ca 10 bitar uppblött foder. (Specifik kidneys support)
Han äter och sväljer men inte på eget initiativ.

Har ett återbesök bokar på torsdag. Blev hemskickad med order om att få honom att äta vad som helst, bara han åt. Har provat foder, olika blötmat, messmör, tonfisk, fil.... hjälp!

Åk
Nyårsafton gladde han mig genom att äta och på nyårsdagen var han ute någon timme -och tog en nötskrika! Inte för att jag gillar att han jagar fåglar, men just nu..

Igår varken åt eller drack han, inget på lådan. Så tidigt imorse tvångsvattnade jag honom med spruta, ca 0.5 dl. Kissade på lådan några timmar efter. Har tvångsmatat honom två omgångar med ca 10 bitar uppblött foder. (Specifik kidneys support)

Har ett återbesök bokar på torsdag. Blev hemskickad med order om att få honom att äta vad som helst, bara han åt. Har provat foder, olika blötmat, messmör, tonfisk, fil.... hjälp!
åk in akut till större sjukhus!

Det är viktigt att katterna aldrig börjar matvägra helt. Då finns risk för fettlever (ju mer överviktig katt desto större risk). Så en övergång och blandning är alltså viktigt. Och man kan behöva vara envis själv.. Som ovan sagt finns massvis att läsa om kattens näringslära och utfodring. Bra foder för katten är mjaus tetror/konserver, kattys konserver, bozitas stora tetror är också bra. De innehåller mycket kött och i princip inge spannmål alls om jag inte minns fel. Spannmål i mängderna som finns i torrfoder är ingenting som hör till katternas

Stek/koka kyckling? Annat kött ni har hemma?

Just nu går det åt rätt håll, ätit lite uppblött mat, lite mousse, fått laxerande och varit på lådan. Och en kort sväng ute! Men jag får fortfarande ge honom vatten i spruta. Men det känns lite bättre..

Det är viktigt att katterna aldrig börjar matvägra helt. Då finns risk för fettlever (ju mer överviktig katt desto större risk). Så en övergång och blandning är alltså viktigt. Och man kan behöva vara envis själv.. Som ovan sagt finns massvis att läsa om kattens näringslära och utfodring. Bra foder för katten är mjaus tetror/konserver, kattys konserver, bozitas stora tetror är också bra. De innehåller mycket kött och i princip inge spannmål alls om jag inte minns fel. Spannmål i mängderna som finns i torrfoder är ingenting som hör till katternas

Stek/koka kyckling? Annat kött ni har hemma?

Inte steka. Koka går bra dock.

Äggulor och näringspasta (främst kycklingfett i den) höll liv i min prins när han var sjuk i början på december. Äggula tyckte han var rätt gott och det är väldigt enkelt att ge med spruta och innehåller mycket näring. Men ge endast gulan, ej hela ägget!

Liknande trådar

Katthälsa Min snart 12-åriga siames fick sin första Solensiaspruta igår, för att han ogärna hoppar upp i säng, soffa och på stolar. Han har inte...
Svar
3
· Visningar
336
Senast: sthu
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 570
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
782
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
807
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama