Unesco 428

Bounce

Trådstartare
Har sökt info om Unesco 428 men hittar nästan inget. Finns det någon här som vet något :confused:
Jag sammanställer alltid faktablad om pappan & morfar till mina hästar som sitter först i deras respektive pärm.

HJÄLP MIG :bow: :bow:

Sv: Unesco 428

Här finns bild och stam.

Unescos lämnade två godkända hingstar, Ganesco 503 och Kadrilj 573. Kadrilj tävlade upp till msv innan han dog, tror att han dog 1986. Ganesco var A-premierad, hade avkommor i både svår dressyr och hoppning, samt ett stort antal exportavkommor. Han dog 1999.

För tillfället kan jag inte komma på några fler tävlande avkommor än Kadrilj.

Unesco är morfar till den i USA framgångsrike Numir e Nurmi u Violett e Unesco, som tävlar svår dressyr.

Bild & stam har jag & han dog 1982 :D
Men jag försöker hitta lit mer matnyttigt. Det finns ju massor med info om andra "äldre" hingstar men inget om honom. :cry:

OK.

Unesco föddes på Flyinge, tillhörde stofamilj (F1). Han var brun, vhip, vtfrff, vhbf. 161 - 187 - 21 cm.

Hans exteriöra utlåtande var: Elegant hingst av det lättare slaget. Lång, väl ansatt hals. Lång välliggande bog och långt kors. Goda extremiteter. Mycket god skritt och trav.

I hingstkatalogen för 1982 hade han två avkommor i svår hoppning, Fatima och Play Boy. Fatima III och Zadar gick msv hopp och Ivanovitj msv fälttävlan. Förutom ovan nämnda hingstar hade han 133 stamboksförda ston och 5 diplomston.
Sammanlagt betäckte han 1023 ston.

Mitt intryck är att Unesco var en rätt slätstruken hingst som inte utmärkte sig på något speciellt vis.

Kuriosa är att han är ett led i den mig veterligen äldsta och längsta hingstlinjen i Sverige via sonsonsönerna Lambourghini och Black Coffe. Linjen härstammar från Kyffhäuser som importerades till Sverige 1929. Han fick sonen Magnet Kyff 155 född 1934, som lämnade Celsius 301 född 1945, vilken i sin tur gav Pompe 401 född 1958 som själv blev pappa till Unesco. Unescos son Ganesco 503 fick Bellini 817 som gav Lambourghini och Black Coffe.

Görel skrev:
Kuriosa är att han är ett led i den mig veterligen äldsta och längsta hingstlinjen i Sverige via sonsonsönerna Lambourghini och Black Coffe.

Jag letade som en parantes på Black Coffee för att hitta bild. Eftersom jag tyckte mycket om Bellini. Men det fanns ingen :cry:

Har du någon?

Inte lagrad på datorn.

Om du väntar en månad eller två kommer nya hingstkatalogen :)

Han hade som ung höga betäckningssiffror men planade liksom ut med åren och var väl inte så lättplacerad på stationerna på slutet

Jo, jag räknade ihop betäckningssiffran från uppgifter i Gamla tiders ädla hingstar, och såg att han ett av sina första år hade väldigt många ston! Minns sen att han hade en 28 det sista.

Kände själv en avkomma född 1972, vars helsyster var mamma till ovan nämnde Numir, som var en riktigt tråkig häst :o

Har sökt info om Unesco 428 men hittar nästan inget. Finns det någon här som vet något :confused:
Jag sammanställer alltid faktablad om pappan & morfar till mina hästar som sitter först i deras respektive pärm.

HJÄLP MIG :bow: :bow:

För någon vecka sedan somnade en Unesco 428 avkomma in. 30 år gammal!

Liknande trådar

Avel Jag söker avkommor till mitt sto som stått som avelssto i Danmark. Jag har sökt på alla sätt jag kommer på efter dem men hittar inget...
Svar
2
· Visningar
555
Senast: KattenJ
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
838
Senast: malumbub
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 492
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka