Undersöka andningsvägarna

F

Fjunet

Vad heter en sådan undersökning där man går ner med kamera i andningsvägarna? Någon här vars häst har gjort en sådan undersökning?

Sv: Undersöka andningsvägarna

Endoskopi tror jag. Iafl gjorde veterinären det på min häst det (gick ner med kamera i luftvägarna alltså :angel: ) för två veckor sedan och ska göra en ny sådan undersökning imorgon. :smirk:

Ja det heter endoskopi. Min häst med astma har genomgått det antal gånger. Hästen känner ofta inte så mycket obehag av det.

Okej, tack för svaren!

Hur mycket brukar en sådan undersökning kosta? :confused:

Vet inte riktigt hur mycket det kostade. Gick iafl på försäkringen och vi betalade självrisken och sen agria resten... Men det var inte gratis direkt... Å andra sidan gjordes det EKG och massa prover och synundersökning på min pålle också. Ring och hör dit du ska göra det. ;)

Det är gjort på min systers häst i December-05. Vet ej hur mycket det kostade dock.
Han är så rädd om sitt huvud (han stod och slängde med huvudet som en tok, inget mer) så de fick ge honom lite lugnande, men sedan gick det jättebra.

här går det på runt 800 kr inkl moms (tror jag) det är höjt sedan sist jag var in med min häst.. Det ligger då under tusenlappen säkert.

Hosta. Han hade "spontan hosta" enligt veterinären som besiktigade honom, och han sa att det var ingen fara med den. Fram tills nu har han hostat kanske 2 gånger i månaden, alltid precis när han kommit upp i trav. Fast den senaste tiden har han bara hostat mer och mer... Nu hostar han i hagen :crazy:

Kan trösta dig med att det är den hostigaste perioden just nu, all denna fukt gör att mögelsporerna frodas överallt. Det brukar gå över av sig själv när det torkar upp lite. Bukandas han?

Men han har hostat spontant sedan jag köpte honom :crazy: Har inte iaktagit honom mycket, tyvärr. Tycker han är som vanligt...? :crazy: Kanske lite tröttare.

Trötthet hör oxå årstiden till. Fällningen är jobbig för lurviga hästar.
Ge Bvitamin.
Kolla om han bukandas, om han har feber, om han snorar, vilken färg snoret har.

Gjorde det på min pålle feb -04 på ATG-klinik. För din skull letade jag fram räkningen för att se om det stod "specat" vad det kostade och se, det gjorde det.

Ca 570:- inkl. moms kostade det. Sen tillkom ju klinikavgiften på 250:-

Min hade ungefär samma symtom som din men svarade inte på medicinerna som skrevs ut (3 olika) men fick tipset av en tjej i stallet att prova alger. Först de som man kokar sen de torra. Har funkat jättebra. Nu hostar han bara enstaka host ngn gång då och då. Det beror då oftast på att någon har slarvat med att vattna gången innan de sopat.

Algbörje, kolla hans alger, det finns många att välja på.

Oftast så brukar inte behandlingar hos veterinären hjälpa om det inte är akuta grejor som bukandning, feber mkt snor etc.
Då får man använda medicin för att lösa det akuta.

Annars får man bäst bukt på hosta genom att greja själv.
Eliminera fukt i stallet, gå inte på myten att blöta hö, halm spån för det älskar möglet. Vattna inte gången, spola inte hästar i stallet etc.

Sopa inte när hästen är inne. Strö inte med halm och spån utan välj torv. Hösilage tycker vissa är bättre än hö för att det inte dammar.

Man vill ha en torr och damfri miljö. Kan man ha den ute dygnet runt hjälper det oftast. Har man den inne så ska dörrarna till stallet vara öppna, mkt frisk luft är bra.

Timjanolja och nått till är det bästa jag gett för hosta. Glömt det andra. Fråga Carola Lind, hon är bra på sånt, eller Martha.

Men han har gått på lösdrift och ändå hostat... Så jag tror inte att det är att han är känslig för damm.

Fukt?Lösdrifter brukar ofta vara riktiga mögelbomber.Speciellt om det är lergolv och halm i liggskjulet.

Anledningen till att jag rekomenderar att kolla sånt för att lösningen oftast finns i deras miljö. Om man då medicinerar i en dålig miljö så blir det otroligt dyrt, hospreparat är svindyra och oftast kan man aldrig sluta med dem.

Så först eliminera allt i miljön och sen gå till veterinären (om det inet är akut så klart)

Jag tycker allt är akut med min häst ;) Men han har inget snor eller feber. Vet inte om han bukandas, men jag tror inte det. Han är som vanligt förutom tröttheten (jaaa, jag ska köpa B-vitamin ;) ) och hostandet.

Liknande trådar

Hästvård Om ni skulle köpa en fjordhäst i åldersspannet 2-8år. Vad för veterinärbesiktning hade ni försökt få till i de olika åldrarna? Röntgen...
Svar
14
· Visningar
615
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av ormbett på häst? Min häst har varit svullen på mulen i en månad, veterinären som undersökte henne blev...
Svar
3
· Visningar
659
Senast: zarmino
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Jag gör en undersökning av efterfrågan till att utveckla en grimma med GPS och aktivitetsspårning för att ha koll på sin häst när...
Svar
0
· Visningar
426
Senast: Mills
·
Däggdjur Läste precis att SLU vill ha allmänhetens hjälp för att få veta vad älgen äter. De har i tidigare undersökningar sett att bärris är en...
Svar
5
· Visningar
931
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama