underlag paddock

Empalie

Trådstartare
Idag hade jag ett företag som gräver allt möjligt. De kollade på plats där min paddock jag vill att de ska göra skulle platsa. De ska gräva ur ordentligt och sedan lägga i större sten och packa ordentligt med padda. Plus dräneringsrör. Sedan på med stenmjöl och sand. Nu till mina funderingar : 1. De tycker inte jag behöver ngn matta. Blir lite splittrad behöver jag det???? Kostar ju dock en slant. 2. Vill hellre ha för hård än för mjuk, hur tänker jag med stenmjöl och sanden tycker ni. Hur mycket av varje osv? 3. Hur har ni gjort med ert staket runt paddocken, när i processen har ni satt ner konstruktionen för stolparna? Tacksam för er hjälp! !!!

Jag hade börjat med enbart stenmjöl, och kollat hur det blir. Har sett flera bra paddockar med bara stenmjöl, och flera med sand som är för djupa.

Idag hade jag ett företag som gräver allt möjligt. De kollade på plats där min paddock jag vill att de ska göra skulle platsa. De ska gräva ur ordentligt och sedan lägga i större sten och packa ordentligt med padda. Plus dräneringsrör. Sedan på med stenmjöl och sand. Nu till mina funderingar : 1. De tycker inte jag behöver ngn matta. Blir lite splittrad behöver jag det???? Kostar ju dock en slant. 2. Vill hellre ha för hård än för mjuk, hur tänker jag med stenmjöl och sanden tycker ni. Hur mycket av varje osv? 3. Hur har ni gjort med ert staket runt paddocken, när i processen har ni satt ner konstruktionen för stolparna? Tacksam för er hjälp! !!!
Staketstolpar/fundament är enklast att låta grävarna sätta innan de fyller upp banan. Dessutom lägger man vanligen en sarj runt så att ridbanematerialet ligger kvar. Många bra tips finns I Ridsportsförbundets broschyr så läs den. Angående matta så beror det ju på vad du tanker ha banan till. Eller är det markduk du tanker på? Vi bygger just nu en ridbana och kommer endast att lägga ca 3 cm sand/stenmjölblandning som topplager till en början. Vi rider dressyr och jag vill absolut inte ha en tung eller mjuk bana. Tanken är att lägga på fibersand när banan satt sig ordentligt.

Jag har inget staket runt min paddock (mer än vanliga grova stolp längs ena långsidan; andra långsidan kantas av en brant sluttning).

Jag har duk - till för att hålla lagren separerade och tror att det var rätt.

Som topplager har jag "travbanegrus" som är en specialblandning som finns på bland annat Färjestads travbana i Karlstad. Fast och fin, blir aldrig djup eller för mjuk.
Val av topplager gjorde jag inte själv utan min entreprenör föreslog och fixade alla kontakter och jag tackade och betalade.

Jag är jättenöjd.

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 624
Senast: warg
·
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
19 247
Senast: Reville
·
Ridning Gällande ridning och underlag försöker jag följa riktlinjerna att variera underlag så mycket som möjligt. Jag varierar mellan ridhus...
Svar
8
· Visningar
2 465
Ridning Hej! vi håller på att göra en enklare padock :) Vi har grävt upp en plan på en lägda ( 20X40 meter) eller ja inte grävt men fixat med...
Svar
1
· Visningar
989
Senast: Fjordhast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30