Underlag på lösdrift?

H

harfager

Hej:)

Vad har ni för underlag i era lösdrifter? Vad är positivt och vad är negativt.
Glad för så många tips som möjligt:bump:

Sv: Underlag på lösdrift?

Var gräs tidigare, men nu - bara lera! och ända är hagen väldigt stor för att vara vinterhage. Har hört att man kan grusa vid ingången och kanske vid ex. ingång till ligghall eller där de har sitt hö.

Vi har torvbädd som underlag i vår lösdrift.
Då vi har utnyttjat gödselstaden så har vi gjutet golv i botten vilket inte dränerar bort det blöta, så vi har fått lägga en ordentlig bädd.

Varvat torv & kalk i 5 lager & sedan strött på efter behov. Detta har funkat jättebra !

Utanför har vi skrapat bort matjorden med skopan på traktorn & lagt markmatta & sedan lagt på 0-18 vilket har blivit som en tillkörd grusväg ! Kanonbra !!!!!!

Har även gjort samma underlag där vi ställt höburen. (ca: 8X8 mtr) till 3 hästar, så de står alltid torrt när de äter.

Den ena lösdriften står direkt på backen, alltså gräs i botten. Där har vi först använt spån vilket ajg tyckte var bra för att få en jämn yta, men trist för hästarna som gärna vill ha halmen så de kan fortsätta äta även i lösdriften. Hästarna använde knappt lösdriften alls när jag använde spån till den. Har nu istället använt halm och då använder de lösdriften mer, mest för att gå in och tugga på halmen. Varför de vill äta halm vet jag inte, de har fri tillgång på hösilage så hungriga är de inte.

Den andra lösdriften används även som box, där är det grus i botten då det från början var en carport. Där har jag till en början använt spån, men då den används som box så beror det på vilken häst som står där. Är det en som stökar runt så blir det spån, är det en lugn häst så får de mumsa halm.

Jag föredra att kunna använda halm, mjukare för hästarna, de kan äta av underlaget, lättare att mocka och billigare.

/M

I lösdriften har vi permanentbädd på spån eller torv. Just nu är det spån i botten och torv i ytan pga att det inte går att få tag på spån nu. Funkar bra, mjukt och varmt för hästarna att ligga på och lättmockat. Jag mockar ut bajset dagligen och fyller på med ny torv om det kommer upp kissfläckar i ytan.

Utanför lösdriften, vid porten och där höhäcken står (ca 80 m2?) har vi grävt bort matjorden, lagt på grovt grus i botten och finare ovanpå - funkar kanon. Den ytan mockas också varje dag, plus att spillhö krattas upp.
I sommar ska vi grusa upp ungefär lika stor yta till:smirk:.

Har även gjort samma underlag där vi ställt höburen. (ca: 8X8 mtr) till 3 hästar, så de står alltid torrt när de äter.

Det tror jag att är JÄTTEVIKTIGT för hovhälsan, de står trots allt vid höhäcken x antal timmar/dag, och är det då en gegga av blandat lera och skit, fräter det bra på hovarna....:crazy:

Halmbädd i lösdriften, men det är jord i botten. Jag skulle tills nästa år vilja lägga någon slags grus ovanpå jorden för att få lite bättre dränering vår och höst. Som det är nu får vi samma sak som när vi hade betongplatta, dvs allt vatten stannar kvar och det krävs massor av halm för att det skall hållas torrt.

I övrigt har jag skogshage på sandjord och dessutom riktig vinter så vi har inte haft så stora problem med lera.

Grus i botten, det är bra för det dränerar så piss och ev vatten rinner ner.
Blir tyvärr lerigt ändå så vi borde nog ha lagt en dräneringsmatta under och sedan lagt gruset ovanpå den.
Sedan halmbädd ovanpå.

Hej:)

Vad har ni för underlag i era lösdrifter? Vad är positivt och vad är negativt.
Glad för så många tips som möjligt:bump:

Lösdriften står i skogen. Å där är, som en vanlig skog. Sten, rötter,gräs, jord, alltmöjligt. Inte så mycket lera, jorden binds av rötterna.
Ultimat känns det som..

Vi har grus i botten och spånbädd överst. Men jag är egentligen inte speciellt nöjd med att ha spån. Det funkar bra så länge det är vinter och 20 minusgrader, men på hösten och våren drar det åt sig väldigt mycket fukt. Får slänga ut massor av rent fräsht spån bara för att det blivit blött. Funderar på att testa halm istället, har fått för mig att det kanske håller sig torrare på ytan? Det är tyvärr både svårt och dyrt att få tag i halm i norrbotten.

Våran står på gras, och vi sätter in en rundbal med kornhalm
så de kan äta och strör själva ut efter behov.
(har fri tillgång till ensilage, men gillar ändå mumsa på halmen).

Fram på vårkanten när de skall släppas på bete gödslar vi ur hela ligghallen.

Tyckte tipset om torv verkade bra, vi har ju torv i boxarna till innehästarna, ska kanske prova torv till nästa vinter...

Liknande trådar

Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
747
Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
2
Svar
22
· Visningar
1 057
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka