wtf

Trådstartare
min kisse höll på att skrämma livet ur mig nyss!
höll på att städa för fulla muggar och hade balkongdörren öppen, rätt var det var så rasslade det till och in kom nåt stort svart åbäke. gissade direkt på att det var en fågel eftersom katten nog är den värsta fågelmördaren som finns :p
rätt, bakom tvn satt en kaja och glodde.. petade fram den och satte den på balkongen men såg att vingen hängde på den :(.

jag har varken hjärta till att sätta ut den igen så att hon får tag i den eller bryta nacken av den.. så jag tvingade sambon att ta med den till liemannen (svärfar) och hoppas på att han kan göra lidandet kort för den stackars fågeln..

jag måste fråga, hur tusan gör ni med levande och skadade djur som katten släpat in? det är inte första gången det händer :crazy:
på sommaren kommer hon med ungefär 1 skata/annan fågel om dagen! :eek: hon brukar nog ta nyutflugna eller fåglar i sämre skick och jag har lärt mig att inte ha dörren öppen.

Sv: uääh

Är det en fågel brukar jag faktist bemöda mig att rädda livet på den med div omvårdnad. I bland behöver de bara vila upp sig och i bland behövs en vinge spjälas eller sår rengöras och läggas om. Nu får man ju visserligen bara behålla vilda djur i 48 timmar och om man vill vara laglig så ringer man till kfvhttp://www.alternativmixen.com/kfv.htm
en mus slår jag ihjäl en kaninunge lägger jag ut igen om den inte ser allt för medtagen ut men de brukar man inte klara då de oftast dör av chock ändå.

Dock tycker jag att man ska försöka hålla fågelmördande katter inomhus ett ha en pingla på halsbandet.

varför tycker du att man ska ha dom inne?
det är inte direkt några ovanliga fåglar hon tar och jag tycker faktiskt att det är bra att hon håller antalet nere :p
dock gillar jag inte att hon tar in dom, men det är ju nåt man kan undvika i dom flesta fallen!

Min huskatt var fenomenal på att ta möss och sorkar. Endel tog hon in, vissa räddade jag, andra fick hon ta hand om själv. Vilket hon gjorde rätt fort. Antingen hade hon redan lekt med maten innan hon kom hem och visade den, eller så var hon för gammal för sånt :D

Dock lyckades hon sno in en fågel genom en 5 cm bred öppning i fönstret (den måste ha suttit på bläcket och inte sett henne). Vaknade en morgon av att det var ett jäkla drag bakom dom fördragna gardinerna (jag lovar att jag aldrig blivt så rädd någon gång) och efter ett tag vågade en mycket feg och halvt paralyserad nyvaken matte ta stegen till fönstret och titta vad 17 som hände.
Den fågeln räddade jag. Till Fias stora förtret.

Min gamla katt var en fladdermusmördare, hon fick in en riktig snits. Fåglar gillade hon också att ta, men hon lärde sig faktiskt att inte ta eller röra fåglarna sen. Min mamma kände sig så dum, först mata fåglarna på vintern och sen så blev det ett enklare byte för lilla kissen.
Så dom lät hon bli till slut! Möss och sånt har hon faktiskt alltid fått beröm för, hon tar ju in dom för att vissa hennes fångst och det är ju en instinkt att jaga mer eller mindre.

Jag har sällan kunnat rädda något bytesdjur men om de lever, möss i detta fallet så försöker jag släppa ut dem, är de för medtagna så får katten göra sitt jobb själv:crazy:

Att katter tar fåglar anser jag är helt normalt, men jag skulle aldrig sätta upp fågelbord som då blir kattrestaurang:(

Min gamla katt tog aldrig möss, inte ens om de sprang framför nosen på honom, det var ingen sport:rofl: nej fåglar skulle det vara, och ju mer retsamma fåglarna var desto roligare hade han;)

Jag brukar låta katterna själv ta hand om sin fångst, helst utomhus om jag får välja. Mina katter tar mest sorkar och möss, ytterst sällan fåglar.
Min förra hankatt fångade bara insekter, typ flugor, fjärilar, harkrankar och spindlar. Möss och fåglar fann han föga intressant. Dessutom gillade han vatten, satt gärna vid vasken i köket eller på poolkanten och plaskade med tassarna. Han var ganska orginell ...

Huga, jag hade blivit livrädd :eek: I somras vaknade jag av att min vovve (hade bara en då) sprang fram och tillbaka mellan köket och vardagsrummet och det lät rätt så rejält (hunden väger 67-70 kg) så jag gick upp och kollade och när jag kikade in i vardagsrummet så kommer det en skata flygandes :eek: Fy sjutton vad rädd jag blev, som tur var så flög den ut igen genom balkongdörren som jag hade haft öppen även under natten vilket jag inte har längre :D Min familjs katt är en riktig djurvän, det kan sitta fåglar bara 30 cm från henne och hon bara tittar på dom om ens det och möss brukar hon mest bara peta på lite med ena tassen för att kolla vad det är. :)

Liknande trådar

Övr. Katt Min vän tog en 4-årig honkatt från ett katthem i julas. Hon blev bortlämnad av sina förra ägare för att hon började kissa inomhus i...
Svar
4
· Visningar
1 338
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur