Tyska bruksprov – bättre än svenska?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sara-Ida
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 060
S

Sara-Ida

Jag har alltid undrat hur tyskarnas 30-, 70-, och 100-dagars tester går till. Hur är de upplagda? Vilka bedömningskriterier finns med? Är terrängprov obligatoriskt och vad bedöms då? Är hingstarna uppstallade under tiden och hur orkar de med så långa tester?

Jag funderar eftersom de verkar skilja sig mycket från det svenska snabb-testet. Daytona vann uppenbarligen sitt bruksprov i Tyskland, men fick mycket medioker kritik av vår nämnd. Hur är det möjligt? Vilket system är att föredra?

Give me your feelings! :banana:

Sv: Tyska bruksprov – bättre än svenska?

Jag skulle också gärna vilja veta skillnaden.

Jag vill också veta! Har länge funderat på varför vi har detta "klena" system i Sverige...

Vad är alla avels-fantaster?

Det jag såg av Daytona på web-tv tyckte jag att vår AVN dömde rätt. Hans exteriör var inte bra. Så man undrar om det inte fanns någon bättre hingst på detta 70-dagarstest ? Och det måste finnas någon anledning till att de inte vill ha honom kvar på kontinenten...

Hingsten står på plats i 70 dagar. Rids, tränas och bedöms av de som hanterar dem plus nämnd. Det är ju inte tester dagarna i ända, utan mer "utbildning" där hästarna bedöms.

Nu skriver jag alla bedömningspunkter på tyska, orkar inte översätta nu.

Interieur
-Charakter
-Temperament
-Leistungsbereitschaft
-Konstitution

Springanlage
-Freispringen
-Parcourspringen
-Rittigkeit

Grundgangarten
-Schritt
-Trab
- Galopp

Geländprüfung
-Gelände galopp
-Gelände springmanier

På 30-dagarstestet bedöms de på fler punkter av någon anledning:

De ovan + följande

Springmanier
Springvermögen
Rittigkeit

Det jag såg av Daytona på web-tv tyckte jag att vår AVN dömde rätt. Hans exteriör var inte bra. Så man undrar om det inte fanns någon bättre hingst på detta 70-dagarstest ? Och det måste finnas någon anledning till att de inte vill ha honom kvar på kontinenten...

Vi säljer ju en del av våra bästa hingstar, så varför skulle inte tyskarna göra likadant? Bara för att man säljer en häst betyder det inte att den är dålig...

Tack för svaret!
Föredrar du det tyska systemet framför det svenska? Vilka är fördelarna resp. nackdelarna?

Liknande trådar

Avel Förra veckan var det "bruksprov" för Hannoveranerhingstarna i Verden. Jag vet inte hur stort förbundet är, men de var på ca 15 ställen...
Svar
15
· Visningar
1 809
Senast: crazy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka