Jag har försökt att förklara för personen att hunden är kollad av vet, att hunden tävlar och att ägaren har mycket kunniga människor omkring sig som borde tala om ifall de tycker hunden på något sätt ser sjuk eller mager ut men det går liksom inte in. Enligt honom trivs djur med några extrakilon och att det alltid är bra att använda fett för att göra muskler av och visst på ett plan håller jag med honom men man kan aldrig mata upp dom i muskelmassa på enbart mat, de måste ju motioneras och tränas för att få muskler.
Detta har gjort att jag inte kan ta med mig hunden till min mamma när jag är hundvakt (han är sambo med min mamma) då han försöker göda hunden i smyg när vi inte ser och sist hunden var där så var hon extremt slö och stinn, han hade matat henne i tron om att hon skulle gå upp i vikt på 24 timmar och jag blev förbannad. Jag har sagt till honom att han inte får mata henne då hon inte har något stopp, hon äter tills det är slut och att det faktiskt kan vara farligt. Hon är en stor hund med djup bröstkorg = risk för magomvridning. Så nu får aldrig hunden följa med dit om jag inte kan ha 100% koll på vad som ges till henne. Jätte trist verkligen.
Men det är väl bara att fortsätta tala om för honom att hunden inte är vanvårdad och sjuk och hoppas att det snart ger sig.