tvillingrisk vid ICSI?

Status
Stängd för vidare inlägg.

emma74

Trådstartare
tittade på en dokumentär igår där det nämdes att det var större risk/chans att ägget delade sig till tvillingar om man gjort ICSI eftersom man injicerar spermien in i ägget och därmed försvagar cellväggen.... och jag trodde den ökade risken för tvillingar var för att man brukade föra tillbaka mer än ett ägg... bäst att jag inte berättar för maken - han är livrädd för att vi ska få tvillingar någon gång och dom sparade embryon vi har är just ICSI.... :D inte för att det är dags igen ännu men om något år så försöker vi igen....

är det någon som har koll på procenten?
 
Sv: tvillingrisk vid ICSI?

Jag har ingen koll men hoppas verkligen inte att det du har hört stämmer för då riskerar jag att få fyrlingar :eek:

Jag fick två ägg tillbaka (praxis i England).
 
Sv: tvillingrisk vid ICSI?

ojdå... i Sverige får man inte tillbaka mer än ett i normalfallet - sen finns det väl tillfällen när dom frångår det....
 
Sv: tvillingrisk vid ICSI?

Jag fick två ICSI-ägg, man sätter alltid in två när mamman är över 35. Och har aldrig hört att det är ökad risk för enäggstvillingar.
 
Sv: tvillingrisk vid ICSI?

jag hade inte heller hört det förut, men igår tittade jag på en dokumentär på Discovery som visserligen handlade om siamesiska tvillingar, men det pratades en hel det om IVF och speciellt ICSI befruktningar...

på kliniken jag gjorde IVF vill dom helst bara sätta tillbaka ett ägg, möjligen om man får 2 befruktade och det inte går att frysa så kan man få tillbaka båda... eller om man gjort flera misslyckade försök eller om mamman är gammal, men 35 är väl inte såååå gammalt i IVF-sammanhang? har visserligen inte så stor koll på just åldersfrågor eftersom jag var under 30 när jag gjorde mitt IVF.... men ialla fall det var vad dom sa till oss...
 
Sv: tvillingrisk vid ICSI?

Tvillingar är en gåva ! Så det så !

Det var lättare att ha tvillingar än en enling tycker jag. Hälsa maken det :)
 
Sv: tvillingrisk vid ICSI?

tror ju inte att han skulle misstycka OM det skulle slumpa sig så, men jag vet ju att han var jättenervös båda gångerna innan vi hade sett något på UL :D

JAG skulle nog tycka det vore mysigt...
 
Sv: tvillingrisk vid ICSI?

Antar att vi gjorde på samma ställe, Uppsala?
Vi gjorde ICSI och vid vårt andra försök, som resulterade i Melker, fick vi själva välja om vi ville ha tillbaka två ägg. Anledningen var att vi inte fick något klass I ägg, därför fick vi tillbaka två klass 2 i stället. Vår läkare var noga med att poängtera att det i princip var omöjligt med tvillinggraviditet därför fick vi två. Men att det var stor chans för graviditet om vi valde två ägg. Så det gjorde vi och det lyckades ju. :D
ICSI blev det båda försöken och ingen läkare har sagt till oss att det skulle vara större chans för tvillinggraviditet då.
 
Sv: tvillingrisk vid ICSI?

Yahoo skrev:
Antar att vi gjorde på samma ställe, Uppsala?
Vi gjorde ICSI och vid vårt andra försök, som resulterade i Melker, fick vi själva välja om vi ville ha tillbaka två ägg. Anledningen var att vi inte fick något klass I ägg, därför fick vi tillbaka två klass 2 i stället. Vår läkare var noga med att poängtera att det i princip var omöjligt med tvillinggraviditet därför fick vi två. Men att det var stor chans för graviditet om vi valde två ägg. Så det gjorde vi och det lyckades ju. :D
ICSI blev det båda försöken och ingen läkare har sagt till oss att det skulle vara större chans för tvillinggraviditet då.

CvL?

Det är så lustigt för dels när vi gjorde hormonstimmuleringar för insemination så var dom supernoga med att jag inte fick ha mer än 2 ägg på gång, det är ju förstås förståligt men när jag hade ett större och två mindre så vågade dom inte vänta tills 1:an var "tillräckligt" stor även fast dom 2 mindre knappast skulle ha "hunnit ikapp" utan jag fick ta ÄL-spruta lite för tidigt (och då blev det ju inget) och när vi gjorde IVF/ICSI så var det liksom inget snack - det fanns ingen chans i h-vete att vi skulle ha fått tillbaka 2 ägg (ja det skulle ha varit om det inte hade blivit fryskvalitet då, möjligen) för att det var för stor "risk" för tvillingar... undrar hur superfertil jag räknas som ;) ... men jag är ju väldigt nöjd med resultatet :love:

undrar hur dom gör/tänker vid FET...?

(hade inte heller hört talas om att det skulle vara större risk för tvillingar vid ICSI innan gårdagens dokumentär... blev lite fundersam bara...)
 
Sv: tvillingrisk vid ICSI?

Nämen justja, ni hade barn sen tidigare så ni har gjort privat va?
Vi gjorde genom landstinget så det blev Västerås och Uppsala.

Första försöket hade vi klass I ägg, då fick vi absolut inte tillbaka två. Andra fick vi som sagt det. Vi pratade om tvillingrisk/chans men Uppsala-läkaren påstod att chanserna var väldigt små. Men vår läkare i Västerås (stimulering osv sköts där, utplock och isättning i Uppsala) var väldigt tveksam till att vi fått tillbaka två ägg trots att de var av klass två.
Han vart väldigt nöjd när vi vid vul i v.8 såg att det "bara" var en. :angel:
 
Sv: tvillingrisk vid ICSI?

emma74 skrev:
bäst att jag inte berättar för maken - han är livrädd för att vi ska få tvillingar

:mad: :mad: Hälsa honom att det är inget att var livrädd för! Det är något av det bästa som kan hända!! :D ;) Dubbel glädje!

/Timsetim (gravid med tvillingar) :)
 
Sv: tvillingrisk vid ICSI?

I Sverige är en stor del av IVF behandlingarna ICSI, men det föds nästan inga enäggstvillingar alls, så få att det inte går att göra statistik på det.

Jag tycker det verkar vara teoretiska spekulationer (som jag inte förstår eftersom den yttre cellväggen man penetrerar inte borde ha med det hela att göra alls) och inte vetenskap det du har hört.
 
Sv: tvillingrisk vid ICSI?

cirkus skrev:
Tvillingar är en gåva ! Så det så !

Det var lättare att ha tvillingar än en enling tycker jag. Hälsa maken det :)


Instämmer helt och fullt! :D
 
Sv: tvillingrisk vid ICSI?

Silverkedjan skrev:
I Sverige är en stor del av IVF behandlingarna ICSI, men det föds nästan inga enäggstvillingar alls, så få att det inte går att göra statistik på det.

Jag tycker det verkar vara teoretiska spekulationer (som jag inte förstår eftersom den yttre cellväggen man penetrerar inte borde ha med det hela att göra alls) och inte vetenskap det du har hört.

OK... bra att vi rett ut det...


(och jag har inget alls emot tvillingar, hoppas nu ingen tror det...)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Julklappstips till tränare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp