Tvättmaskin?

Buck

Trådstartare
Jag vill ha en tvättmaskin i stallet för att kunna tvätta mindre saker utan att behöva smygtvätta i familjens maskin ;).

dvs lindor, paddar, schabrak och typ fleece och gärna ett lättare innetäcke (155 cm,100g max). Nu så är det bara schabraken och lindorna som tvättas med "jämna" mellanrum. Dvs en eller två gånger om året.
så vore det trevligt med en maskin och dessutom kunna dra ner på allt handtvättandet av putshanddukar :p.

Till saken då;
HUR MYCKET KAPACITET BÖR JAG LETA EFTER? är 7kg lagom eller bör det vara mer? Ska bara vara en billig begagnad maskin så att man inte behöver vara allt för försiktig med den ;).
 
Jag skulle tänka "the bigger, the better" typ. Minns på min barndoms ridskola. Den tvättmaskinen var stor nog för att jag skulle kunna sitta i... Okej, det är väl lite overkill, men jag skulle leta efter efter typ 12 kg kapacitet!
 
Jag skulle tänka "the bigger, the better" typ. Minns på min barndoms ridskola. Den tvättmaskinen var stor nog för att jag skulle kunna sitta i... Okej, det är väl lite overkill, men jag skulle leta efter efter typ 12 kg kapacitet!
Ja.. men för två schabrak i veckan så är det nog lite overkill. Är som sagt inte mer är max ett täcke i storlek med tjockare fleece som jag behöver tvätta och då förväntar mig att det kommer krävas i alla fall två tvättar för att få helt rent.
Har inget behov eller råd med en riktig täckes maskin. Och har inte ens ett avlopp. Så kommer ha maskinen stående en bit upp och avrinning ner i en 50L dunk som jag sen tömmer i ett avlopp.
Dvs inte allt för stor maskin så att man inte har ihjäl ryggen då man tömmer vattnet ;).
Kommer sen också bara vara under sommaren den komma användas. Då det är ett oisolerad utrymme. Dvs måste tömmas helt på vatten under hösten och flyttas till rum med frostvakt. Omständigt ja visst men hellre det än att inte ha ngt :p.
 
Jag har en 7 kilos "vanlig" tvättmaskin och den klarar ett fodrat täcke men det blir lite si och så med centrifugeringen och det blir kanske inte helt rent alla gånger, naturligtvis beroende på hur skitigt det är. Men den räcker och den används även till mindre mattor och stallkläder. Hur mycket vatten den använder har jag ingen aning om faktiskt. Men hur långt är det till avloppet?
 
Jag har en 7 kilos "vanlig" tvättmaskin och den klarar ett fodrat täcke men det blir lite si och så med centrifugeringen och det blir kanske inte helt rent alla gånger, naturligtvis beroende på hur skitigt det är. Men den räcker och den används även till mindre mattor och stallkläder. Hur mycket vatten den använder har jag ingen aning om faktiskt. Men hur långt är det till avloppet?
Avloppet är på andra sidan gården. Det avlopp jag har nu i stallet leder ut till gödselplattan så kan inte använda det för kemikalier.
Ev ska ett nytt avlopp dras men inte i år i alla fall.

Så då är det 7kg eller mer som jag ska ha. Är en toppmatad bättre tror ni? Blir ju mycket spännen som far runt där i.
 
Jag har en 7 kg:s, billigaste som fanns hos Haral* Nyb***. Har fungerat perfekt i drygt 3 år nu. Används så som du beskriver, till schabrak, lindor, benskydd, fleecetäcken, regntäcken, lite tunnare fodrade täcken. Typ allt som går in i den. Ska man få lite tjockare täcken rena går det åt 2 eller 3 tvättar. Vi har 10 platser i stallet, så den går kanske 5 gånger i veckan.
 
Jag har vår gamla "vanliga" maskin i sadelkammaren, brukar skölja en extra gång när jag tvättar täcken (upp till 200g, går de att pressa in så går de att tvätta är mitt motto :D).
 
Jag har vår gamla "vanliga" maskin i sadelkammaren, brukar skölja en extra gång när jag tvättar täcken (upp till 200g, går de att pressa in så går de att tvätta är mitt motto :D).
Ja jag hade lite hoppats på att föräldrarnas maskin ska börja strula mer så att de köper en ny/ jag kan överta den gamla ;). Men den är envis :mad:.

Håller ögonen öppna efter en begagnad i närheten :p, får se till att ha en när det väl är väder så att sakerna torkar ;).
 

Liknande trådar

Samhälle Skriver den här tråden som spin-off på tråden om minskat bilåkande. Jag - och några fler - ser ju bilen som EN faktor av många när det...
2
Svar
32
· Visningar
2 634
Senast: Kilauea
·
Utrustning Tvättmaskinen i stallet har nyss gått sönder och nu har jag ett par innetäcken som behöver tvättas. Vad jag undrar är hur det går att...
Svar
11
· Visningar
2 162
Övr. Hund Nu kära Buke tänkte jag se om det finns någon som kan ge bra tips. Hunden är en Rottis hane, 8 år. Inte "smartaste " nöten ur sin kull...
Svar
7
· Visningar
1 922
Senast: BobberiBoo
·
Hästvård Förra vår/ sommaren stukade min häst sig ordentligt (tänjde ut ett sidoligament) Hästen blev halt och undersöktes på klinik där vi blev...
Svar
11
· Visningar
2 116
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp