Tvätta regntäcken?

Red_Chili

Trådstartare
Mina hundars regntäcken och andra täcken är förjävligt äckligt smutsiga nu efter den här hopplösa s.k. vintern... (Ja, jag är bitter ;) )

Nu tänkte jag tvätta dem, men hur?
På några av täckena står inga tvättinstruktioner alls, på något täcke stod det bara 30 grader, inget annat.

Funderar på att slänga in allt på 40 grader och ha pyttelite tvättmedel i. Tror ni att det blir bra?
Kommer såklart impregnera regntäckena efteråt, men riskerar jag att ändå förstöra dem helt om jag tvättar dem i maskin?

(och nej, Google ger mig inga bra svar på frågan)

Sv: Tvätta regntäcken?

Jag tvättar på 40 grader, vanligt tvättmedel inget sköljmedel. Det går utmärkt!

Jag kör alla täcken och overaller på 40ºC och ungefär varannan gång använder jag sådan impregnering som man kör med i maskin.

Försöker skölja av framförallt overallerna så snart de blir sandiga (vilket i princip är varje dag nu), i vanligt kallvatten. Då håller de sig renare längre.

Dumt nog så har jag inget bra ställe att torka täckena på inne i lägenheten, annars hade det helt klart varit ett alternativ att spola av dem då och då. Ny regnoverall behöver införskaffas också, någon som passar den där lilla skrutthunden...

Nu är alla täcken i torktumlaren. Insåg att jag måste köra dem där ändå, för helvete vad mycket päls ett täcke släppte ifrån sig... :o Tvättmaskinen får gå en tom gång nu också så att pälsen i den försvinner. Jösses. Jag hade glömt hur mycket mina hundar hårade innan jag bytte foder. (och täckena är inte tvättade sen dess)

Nu är det väl kanske redan försent men inte köra regntäcken i torktumlaren! Då förstör du materialet och risken är också att det krymper.

Jag har S-krokar hängande i duschkabinen som jag hänger upp för torkning i.

Har du kollat på Hööks Showmasteroverall?
De passar väldigt bra på mina kineser som är mer vinthundslika i formen.

Bara bra om det krymper då det mesta jag har är för stort för min Aysu ändå :D
Men ja, jag körde på lägsta temperaturen i tumlaren och bara kort tid för att de skulle torka någon gång. Vet inte om de är förstörda nu eller inte, men jag sprayar impregnering på dem och hoppas på det bästa ;) Overallen som är den enda jag tycker verkar vara av "riktigt" regntäckestyg slapp dock tumlaren.

Jag har S-krokar hängande i duschkabinen som jag hänger upp för torkning i.

Har du kollat på Hööks Showmasteroverall?
De passar väldigt bra på mina kineser som är mer vinthundslika i formen.

Ja någon upphängningsanordning måste jag skaffa. Blir nog en tur till Ikea snart...

Har sådan :D Fungerar helt ok på mina hundar, men jag har dumt nog bara en. Jag köpte en förra sommaren till Aysu som var hos mig då, men när jag sedan fick hem henne "på riktigt" så fick jag inte med varken overall eller andra grejer till henne... Vet inte vart förra ägaren gjort av dem (hon har ingen annan hund i samma storlek heller att använda det till) men jag känner att det inte är lönt att tjafsa om det. Så ja, jag ska nog köpa en ny sådan overall till Aysu. Det har bara inte blivit av än, det heller...

Oj, jag har nog ungefär 3 overaller var åt mina :o

Hööks är ju så billiga att det funkar bra.

Jag funderar faktiskt på ett Hurtta Slush Combat till den nye som är en riktig fryslort. Men jag anser att hurttas overaller har blivit mycket sämre, tyvärr! Och de är ruskigt dyra.

Senast ändrad:

Tumla dom går utmärkt men du bör tumla utan värme.

Fast vissa impregneringsmedel funkar bättre om de värms upp.

Hahah, ja så många har då inte jag. Jag gillar inte att shoppa och absolut inte att köpa grejer i onödan. Nu har jag redan dubbel uppsättning av många grejer eftersom jag ju hade två hundar innan Aysu kom in i bilden, men hon är så mycket mindre att många saker inte passar. Använder därför det som passar och hoppas att hon klarar sig på det ett tag ;)

Jag tar alla täcken i 40 grader med både skölj och tvättmedel. Jag tumlar inte dem utan hänger upp dem och har aldrig impregnerat något av hennes täcken :P

Inget sköljmedel till regntäcke. Då förstörs materialet. Detta gäller även våra regnkläder.

Liknande trådar

Utrustning Ja, som rubriken lyder; Hur tvättar ni era HW täcken? T.ex. förhand, egen maskin, lämnar bort för tvätt? Använder ni er av speciellt...
2
Svar
28
· Visningar
4 830
A
Utrustning ......håller nu på att tvätta några av hästarnas täcken, kör de i tvättmaskinen med tvättmedel men utan sköjmedel, tycker det är svårt...
Svar
18
· Visningar
18 087
Senast: Theresa
·
Utrustning Hur och hur ofta tvättar ni er utrustning. Som schabrak, sadelgjordar, benskydd, lindor, grimmor, täcken osv? I maskin för hand...
Svar
17
· Visningar
1 936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka