Novelette

Trådstartare
Jo, jag äger ett litet svenskt halvblod på 1 år o 3 månader.
Hon är väldigt hanterad sen dag ett då jag har ägt henne sen dess.
När hon var mindre så var vi ute och promenerade mycket då jag ville lära henne att gå lugnt då man leder och start stopp samt att svänga. Lite senare lärde jag henne även att trava då jag sa "schhhh".

Häromdagen gjorde hon något som förvånade mig väldigt!! Jag började springa lite med henne och hon travade på lugnt bredvid mig. Sen var jag tvungen att tvärstanna för jag upptäckte att jag hade en sten i skon...oo vad gör hästen...så fort jag stannar så tvärnitar hon!!! :D

Jag har omedvetet lärt henne att hon ska skritta när jag går, göra halt när jag stannar, trava när jag springer!!! :bump: Det är otroligt vad de små liven lär sig alltså! Och jag har prövat flera gånger...det funkar varje gång!!

Jag tänkte inte på det förut men när jag går med henne och vill stanna så säger jag "ptrooo" och så stannar jag samtidigt. Så hon har ju lärt sig att när jag stannar så stannar hon. Sen är det ju samma sak när jag går o springer!!

Tufft va!! :banana:

Så håller jag på o lär henne att när jag går mot henne och "skvätter" med fingrarna och säger baacka så backar hon! :idea:

Sv: Tvärnit!

Hästen jag rider är likadan. Den är dock mycket NH tränade så det är nog medveten träning där. Men det var kul för dig. :bow:

Min unghäst gör likadant!

Fast nu på sistone har hon bara blivit ledd ut och in från sin sjukhage eftersom hon har boxvila så nu är hon lite mer "tåg" när man leder in henne. Vill så gärna in liksom. Men när boxvilan är klar och hon får rasta sig mer så tror jag hon kommer ihåg det hon lärt sig.

Det är så härligt när det går som man vill, man blir så glad. Grattis säger jag bara. :D

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Hej. Jag har ett stort problem med mitt travar sto som jag behöver hjälp med. När jag rider på banan så går hon jättefint och lugnt i...
Svar
11
· Visningar
1 969
Senast: Karoliten
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?