Det var första gången jag varit med om en doktor som frågat om hela hälsan. Rinnande öga och igenproppad näsa. Snorkråkor som är röda, näsblod, igentäppt så det inte går att sova och snarkar så jag själv vaknar av det. Livet är jobbigt ibland, och värre blir det ju äldre jag blir märker jag..... Så jag skulle inte spraya med kortisonspray, för det gav näsblod. Vanlig nezeril var bättre i så fall. Fast det inte är bra.... Bihåle inflation som upprepas kan ge detta om det inte får läka ut och så är det. Har aldrig testat så mycket olika receptfria ört grejer som nu ett tag, för att försöka lösa upp snoret. Gör ont i bihålorna och snyter ut halva hjärnan flera gånger om dagen. Så rinnande öga på det. Känner mig som ett monster med ständig värk i bihålerna och pannan. Så nog gnällt. Eftersom det är älgjakt idag blev det dressyr på ridbanan. Det är det tråkigaste tinkern vet. Vi övade på att rygga och gå sidvärtes längsmed en bom. Jättejobbigt. Var tom tvungen att stegra en gång för att protestera. Fast när jag inte hetsade upp mig över att hon steppade runt eller stegrade så blev det helt plötsligt en lugn tinker som kunde rygga först ett steg, stanna beröm, två steg, stanna beröm och till slut rakt bak mellan två bommar. Då gick vi ut och skrittade på vägen, som avslut och beröm. Vi ska träna mer dressyr i vinter är tanken. Rygga, öppna grind och sidvärts rörelse ska sitta till våren är tänkt. Jag la ner dressyren för ett år sedan och började med hoppning, på den tiden var det mest stegringar och step hela tiden så då fick jag tänka om och göra något hon tyckte om och nu känns det som lite ren dressyr träning kan ingå i repertoaren igen. All dressyr som hon lärt sig på hoppningen utan att tänka på det gör att jag känner att vi är mer redo nu.