Två hästar, olika matrutiner = suck!

S

solenbakommolnet

Har som så många andra inget eget stall till min häst utan jag hyr in mig. Det gör att man inte alltid kan eller får som man vill *suck* :devil:

I stallet finns bara två hästar min och markägarens.

Jag vill att min häst ska få mat 4 ggr per dag (hellst fler men just nu inte möjligt) men den andra "ska" bara ha mat 3 ggr per dag.

Jag kan inte slänga in hö till min vän i hagen eftersom de båda två går i samma. Då äter den andra hästen upp det och min blir utan. Behöver jag tillägga att den andra hästen är högre i rang? :devil:

Har ni någon smart lösning på hur jag nu till hösten ska lösa detta på ett smidigt sätt? Jag vill inte ta in henne för att äta, hon blir så orolig då. Far mest runt i boxen och höet... ja ni vet *suck* :crazy:

Funderar på att försöka ordna en liten "mathage" men det är inte heller så lätt. Mark- och stallägaren vill inte ha hage hur som helst... :devil:

Hjälp! Idéer tas tacksamt imot :bow:
 
jag var tidigare i ungefär samma situation som du, löste detta genom att ge mitt eget hö till den andra hästen. jag vet att det blir dyrt, men eftersom det ”bara” handlade om två kg hö per häst och mitt hö kostade 1,5 kr/kg, blev det en kostnad som jag var beredd att ta.
 
Hej!

Förstår ditt problem...


Fråga helt enkelt om du får ge 4 ggr/dag om du hjälper till att fodra. (du kan ju fodra den fodringen som blir "extra") Blir det ingen extra anstängning för stallägaren så förstår jag inte problemet hos hans/hennes sida....

Hans/hennes häst behöver ju inte mera mat bara för att den ska utfodras en gång till om dagen. Det gäller ju att dela upp dagsgivan till mindre men fler "portioner"

Vet inte om jag förklarade någe vidare men jag hoppas du förstod....

Lycka till!
 
Kan ni inte ge mer hö vid varje fodringstillfälle då, ist för att ge 4 ggr? Eller går ägaren inte med på det heller?
 
Flera fodringstillfällen per dag är inte alltid bättre! Ger du din häst rejäla grovfodergivor per tillfälle klarar den sig bra ändå.

Nu vet inte jag vilka rutiner ni har i stallet och hur mycket din häst äter. Det kanske blir problem ändå, t.ex. att din häst inte hinner äta så mycket du hade önskat innan det är dags för utsläpp?

Att bygga en liten hage i anslutning till den stora hagen är nog mindre lyckat med tanke på att din häst är lägre i rang och därmed kommer att bli ansatt av de andra hästarna om hagen är angränsande.
 
Om du inte redan gör det, ge mer på kvällen så har den ju mat ganska stor del av dygnet. Hur mycket grovfoder ger du? För att komma upp i 4 fodringar tycker jag att man bör komma upp i bortåt 10 kg hö per dag. Mitt djur som sällan ska ha mer än 6 kg blir bara desperat om han får det uppdelat på 4 ggr, då hinner han aldrig få sitt tuggbehov tillfredställt.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 094
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 762
Senast: Bee
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 846
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp