Två frågor om träningsvärk och kylning

Olympus

Trådstartare
Hoppas kunna få bra svar på dem här.

Kan man på något sätt förhindra eller lindra träningsvärken på hästen. Ska tävla 3 dagars meeting om några veckor och hoppa 2 klasser första dagen och 1 klass de två andra. kan det te.x hjälpa att hålla hästen varm med täcke. Prominera/longera i skritt och trav på kvällen efter tävlingsdagen och på morgonen innan tävlingsdagen?

Sen en fråga om kylning. Hur lång tid ska det gå mellan kylning med kylgel innan det är "riskfritt" att sätta på stallbandage. Om jag te.x kyller benen runt 13 tiden på dagen, kan jag då "riskfritt" sätta på bandagen runt kl 19 på kvällen?

Sv: Två frågor om träningsvärk och kylning

Oj, kanske skulle ha legat på hästhantering...

Jag vet inte riktigt dedär om kylning men nog borde det gå att kyla efter så många timmar :)

Angående träningsvärk, lång avskrittning brukar stretcha efter långa pass och massera inliniment så man får igång blodcirkulationen på samma gång som det värmer, tycker det är bra för vi har då lyckats klara oss utan träningsvär en så länge ;) lycka till på tävlinge ! //josefine

Det allra bästa är om du kan ha hästen ute i en hage under hela helgen, även på natten, dvs dygnet runt. Det blir inte så mkt träningsvärk om den slipper stå stilla. Massor av tjocka täcken, ge B-viplex direkt efter varje ansträgning. Ja du kan linda efter 6 timmar.
Hur har ni det med magneter och doping inom ridsporten? Magneter hjälper till att forsla bort slaggprodukter.

För att få bort eventuell mjölksyra ur muskulaturen så är nedvarvningen viktig. Avskrittningen slarvar de flesta inte med men musklerna transporterar bort slaggprodukter fortare i trav och lugn galopp. Ordentlig nedvarvning i galopp och trav utan krav alltså innan avskrittningen är min rekommendation. I övrigt håller jag med de andra.

Sara

Tack för alla svar :D

Det allra bästa är om du kan ha hästen ute i en hage under hela helgen, även på natten, dvs dygnet runt. Det blir inte så mkt träningsvärk om den slipper stå stilla. Massor av tjocka täcken, ge B-viplex direkt efter varje ansträgning. Ja du kan linda efter 6 timmar.
Hur har ni det med magneter och doping inom ridsporten? Magneter hjälper till att forsla bort slaggprodukter.

B-Viplex har jag aldrig hört talas om. Kan du berätta mer om det? :)

Magneter klassas inte som dopning vad jag vet. Har funderat på att köpa BoT, men det är ju så dyrt. Fast flera i stallet har ju och dom är nöjda så kanske är värt att testa.

Magneter är MYCKET bättre Jag är återförsäljare åt bägge och behandlar många hästar och har därför prövat det mesta.
BoT lindrar medan magneter läker.

Att stretcha hästen är jättebra!

Extra B-vitamin, långa avskrittningar, hagvistelse om det inte är möjligt ta ut hästen och gå flera ggr. Håll musklerna varma.

Lycka till

Skritta ordentligt före och efter ritterna och ös på med arnika. Jag har själv tränat inför fystest och har jag känt att det stramar i musklerna på kvällen har jag använt arnika gel och dagen efter känns ingenting! Jäääkligt bra. Kylgelen ger ganska kort kylning så några timmar senare är det helt lugnt att linda.

En fundering, är elektrolyter i vattnet "lagligt" eller klassas det som doping? Är det inte dopingklassat så verkar det väldigt bra för återhämtningen. Stretching är en bra idé, men ta det försiktigt så ni slipper sträckningar! ;)

Är inte så haj på just kylGEL men som regel skulle jag inte oroa mig om det gått åtminstone några timmar emellan. Man tycker det borde stå på förpackningen/flaskan hur lång verkningstid det är! :p

Rent generellt så tror jag att hästens kondition samt muskelstatus (spänningar, korta muskler t ex) är avgörande för om den kommer få träningsvärk eller inte. En häst med fräscha muskler och i bra kondis bör inte få någon större träningsvärk av två hoppklasser. Däremot kan spänsten försämras ngt eftersom musklerna inte får tid att återhämta sig. Tror att det är svårt att förhindra detta.

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 417
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Lägger ut en tråd här för se om någon känner igen symptomen/bolla lite tankar med. Har en ponny av tyngre modell som sedan...
Svar
8
· Visningar
2 113
Senast: zoomzom
·
Utrustning Jag köpte en ny häst i slutet av augusti. Det är en väldigt grön 6-åring som saknade allt vad muskler heter. Han är glad och positiv på...
2
Svar
27
· Visningar
4 379
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka