två åring med träningsvärk???

A

andalusia

Hej har en fråga som jag gått och grumlat över, en tjej i granstallet har en två åring hon linar i skritt och trav (ej inspänd) bara i träns, samt hänger på henne men bara stilla stående.. hon linar ca tre ggr i veckan och hänger på henne en gång veckan, sen går hon på promenader.. hon påstår nu att hästen har fått tränings värk och att hon ömar i ryggen
kan det stämma? hon håller inte på lång tid åt gången kanske linar höggst 15 min...

jag sa till henne att kolla upp hästen om det inte var nått annat fel på henne, men hon tror stenhårt på att det är tränings värk..

är det jag som är dum lr är det träningsvärk?

Sv: två åring med träningsvärk???

Kanske kan vara växtvärk? En del hästar har problem när de växer mycket på kort tid, särskilt storväxta hästar.

Unghästar är ju väldigt känsliga, och att lina 3 ggr i veckan verkar på tok för mycket! Man ska absolut inte lina en unghäst mer än nödvändigt. Att longera en 4-åring i 20 minuter sliter lika mycket som om man skulle longera en vuxen häst i 40 minuter. Och tänk då på att detta var en två-åring!! :O Så ja den kan säkert ha träningsvärk av att bli longerad 3 ggr i veckan... Det är ju inte särskilt naturligt för dem att springa runt runt hela tiden. Dessutom antar jag att den inte har särskilt mycket muskler (2-åringar brukar ju inte ha det i allmänhet) så då blir den säkert öm när den får jobba med muskler som inte finns där om du fattar vad jag menar? Jaja det var min åsikt :P

kl*

om man nu måste motionera sin häst så mkt, då är det bättre att jogga med den! och det är nyttigt både för hästen och människan! + att hästen blir miljö tränad automatiskt!

longering sliter så mkt just för att det är runt runt runt runt....

jo självklart att det sliter och blir ansträngande! men när hon linar så går hästen bara och lunkar.. och trav förkommer nästan enbart om hästen själv har lust.. och kan säga att det är inte mer än två varv..

Jag har alldrig varit med om att mina tvååringar har fått träningsvärk av att bli linade på det sättet..

jo självklart att det sliter och blir ansträngande! men när hon linar så går hästen bara och lunkar.. och trav förkommer nästan enbart om hästen själv har lust.. och kan säga att det är inte mer än två varv..

Jag har alldrig varit med om att mina tvååringar har fått träningsvärk av att bli linade på det sättet..

det sliter även om man bara skrittar, eftersom det fortfande är runt runt runt...

Liknande trådar

Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 658
Senast: anhe
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 767
L
Hästvård Min 11-åriga valack har haft skador till o från i tre månader. Det började i somras då han kom till oss den 17/8-09. Först hade han...
Svar
1
· Visningar
731
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst