Tv via parabol..

Blomskan

Trådstartare
Nu sitter jag här och småskrattar för mig själv.
Jag är helt förstummad.
Som min andra, nyss skapade, tråd säger så kan man inte leverera bredband eller tv till min nya adress.
Jag pratade då med Telia. Tänkte att de måste ju alla gånger kunna fixa detta.

Men icke!
Det finns inga lediga portar i stationen. Vi har dessutom 5 km till våran station så att dra någon ny ledning var det inte tal om.

Jag trodde inte detta var sant. Men jag har väl levt i någonslags skyddad verkstad där jag tagit allt sådant här för självklart. :o

Men då till min fråga.
Tv via parabol, hur funkar det?
Vilka bolag kan leverera det?
Köper man parabolen för sig och sedan abonnemanget för sig?
Var får man tag i en parabol liksom?
Jag trodde knappt inte det fanns sådana längre.. O_o

Sv: Tv via parabol..

Kanal Digital kör jag på.

Fungerar bra.

Vi kan inte ens få fast telefon där jag bor... Men jag har 4G på mobilen (och mottaggning!) så jag surfar på det.

Nu när jag kikade lite så ser jag ju att det finns både Viasat, Comhem och Canal Digital.

Men hur fungerar det med surf via mobil?
Jag konstaterade att Net1 skulle kunna fixa både våran hemtelefon och surfen.
Men där är ju gränsen 4Gb.
Jag har 5Gb på telefonen och det tar slut ganska ofta.
Vi surfar ganska mycket både jag och sambon så jag vet inte riktigt hur jag ska få det att räcka.

Jag skaffade precis mobilt bredband eftersom jag sagt upp fasta telefonen. Bor 2,5 mil från Falun och skaffade Tele2s 4G Large med trådlös router/modem. Det fungerar perfekt, jag vet precis var masten är så jag har placerat modemet i ett rum som vetter mot den :p

Det som är intressant i sammanhanget är att det här abonnemanget fungerar hos särbon också, 1 mil från Dorotea, där Telia knappt har GSM-täckning :sneaky:

TV kan jag inte säga så mycket om, jag har antenn och det fungerar men jag kollar aldrig på TV.

Nu vet jag ju inte vart du ska flytta, men inte är enda alternativet ha parabol och de vanliga operatörernas mobila bredband?

Flyttar du till "landet", så är det viktigt att ta reda på vem/vilka operatörer som har master i närheten för mobil och/eller mobilt bredband. Det kan dessutom finnas någon form av stadsnät för bredband, eller fiberkabel via byalag eller sockenråd.

För TV finns ju "vanlig" TV-antenn också, med Boxer abonnemang om man vill ha mer än kanal 1, 2, 4, 6, svt barnkanalen, kunskapskanalen, svt 24 och kanske något mer. Parabol måste man inte ha, om det händelsevis inte är så att man vill komma åt någon/några kanaler som absolut inte går att se via Boxer eller direkt i datorn.

Förutom de "vanliga" operatörerna för mobilt bredband, så finns även Net 1, som verkligen fungerar bra, och verkligen håller hastigheterna, i synnerhet om man inte bor inne i en tätort.

Hastigheten räcker väl till för att titta på streamad film eller TV om så önskas.

Net 1 är enligt min, och mina grannars, erfarenhet "uppkopplingssäkrare" än många andra varianter av mobilt bredband. Här, i min trakt, finns det ADSL via kopparnätet (stadsnät), men ändå väljer ett flertal mobilt med Net 1 istället.

3g fungerar inte så bra just här, kapaciteten i masten (ja, här finns EN mast inom räckhåll, 4g kommer väl hit nästa århundrade eller så) är liten, och så fort det blir helg, skollov eller sommar, och det kommer folk till sommarstugorna, så blir det svårt att ringa, köra datatrafik kan man i stort sett glömma.

Täckningskartorna hos mobilleverantörerna verkar bara gälla vid extremt goda förhållanden, vi kan knappt prata i mobil inomhus ens, fast det ska gå enligt operatören...

Mitt bästa råd är: undersök vad som finns tillgängligt, och via vilka leverantörer, på den platsen du ska flytta till. Är det utanför tätort, så fråga gärna några som bor där hur olika lösningar verkligen fungerar.

Nu när jag kikade lite så ser jag ju att det finns både Viasat, Comhem och Canal Digital.

Men hur fungerar det med surf via mobil?
Jag konstaterade att Net1 skulle kunna fixa både våran hemtelefon och surfen.
Men där är ju gränsen 4Gb.
Jag har 5Gb på telefonen och det tar slut ganska ofta.
Vi surfar ganska mycket både jag och sambon så jag vet inte riktigt hur jag ska få det att räcka.

Jag har betydligt högre gräns än så i mitt Net 1 abonnemang, men jag har ett företagsabonnemang, så det kanske är det det beror på.

Såvitt jag förstår, så kan man köpa till mera, om man förbrukat månadens tilldelning.

Som jag minns det, så har Net 1 olika nivåer till fast kostnad, ring och prata med dem....

Mitt bästa råd är: undersök vad som finns tillgängligt, och via vilka leverantörer, på den platsen du ska flytta till. Är det utanför tätort, så fråga gärna några som bor där hur olika lösningar verkligen fungerar.

Instämmer där, bor man illa till brukar grannarna testat igenom det mesta :meh:

Svarar alla.

Efter att forskat lite mera igår samt även väckt hjärnan ur sin dvala så löste sig flera problem.

Givetvis kan vi ha tv via vanlig antenn. Precis som vi har idag.. :meh:
Blir så trött på min tröga hjärna ibland!

Telia kan ju givetvis leverera både vanlig telefon samt bredband till oss.
Detta kom de fram till när jag ringde deras kundtjänst ytterligare en gång.

Nu sitter jag här och småskrattar för mig själv.
Jag är helt förstummad.
Som min andra, nyss skapade, tråd säger så kan man inte leverera bredband eller tv till min nya adress.
Jag pratade då med Telia. Tänkte att de måste ju alla gånger kunna fixa detta.

Men icke!
Det finns inga lediga portar i stationen. Vi har dessutom 5 km till våran station så att dra någon ny ledning var det inte tal om.

Jag trodde inte detta var sant. Men jag har väl levt i någonslags skyddad verkstad där jag tagit allt sådant här för självklart. :o

Men då till min fråga.
Tv via parabol, hur funkar det?
Vilka bolag kan leverera det?
Köper man parabolen för sig och sedan abonnemanget för sig?
Var får man tag i en parabol liksom?
Jag trodde knappt inte det fanns sådana längre.. O_o

Skrattar lite, förlåt men en kompis från stan var här och såg helt chockad ut att man behövde slå på en Box för att tv-kanalerna skulle funka och ser hennes min framför mig när jag läser ditt inlägg :D

Vet ju inte hur långt ut på vischan du nu ska flytta med kanal digital och visat är det väl som gäller om man bor som oss(kolla vilka kanaler de har på internet) . Parabol och mottagare köper du genom leverantörerna men det kan vara lite trixigt att montera parabolen rätt men tror att de kan erbjuda dig hjälp med det om du inte har någon som kan göra det själv men kolla först om det sitter en parabol (fat måste de vara inte spret anten) på huset redan, för det gör det ofta.

Har du ingen fast telefonledning till huset är det mobilt internet som gäller. Bor du där det finns god telefonteckning funkar det med alla bolag som har (helst 3g eller 4g) teckning där du bor, men bor du som vi där man knappt kan tala i telefon är det bara net1 som kan levererar någorlunda. Nackdelen med deras nät är att det lätt blir överbelastat men fördelen är att det är lätt att ta med sig, och är det dålig teckning även för dem får man hem en parabol ( :p )

Svarar alla.

Efter att forskat lite mera igår samt även väckt hjärnan ur sin dvala så löste sig flera problem.

Givetvis kan vi ha tv via vanlig antenn. Precis som vi har idag.. :meh:
Blir så trött på min tröga hjärna ibland!

Telia kan ju givetvis leverera både vanlig telefon samt bredband till oss.
Detta kom de fram till när jag ringde deras kundtjänst ytterligare en gång.

Såg detta nu, tur det löste sig enkelt :)

Förutom de "vanliga" operatörerna för mobilt bredband, så finns även Net 1, som verkligen fungerar bra, och verkligen håller hastigheterna, i synnerhet om man inte bor inne i en tätort.

Hastigheten räcker väl till för att titta på streamad film eller TV om så önskas.

Hastigheten brukar inte vara något större problem, däremot mängden data. Tittar man t.ex. på Netflix en timme går det åt runt 1 GB om man inte ändrat inställningarna så att man får sämre bildkvalité.

Net 1 tar 499:- för 20 GB vilket är svindyrt, jag betalar 199 för 50 GB via 3.

Vet ju inte hur långt ut på vischan du nu ska flytta med kanal digital och visat är det väl som gäller om man bor som oss(kolla vilka kanaler de har på internet) . Parabol och mottagare köper du genom leverantörerna men det kan vara lite trixigt att montera parabolen rätt men tror att de kan erbjuda dig hjälp med det om du inte har någon som kan göra det själv men kolla först om det sitter en parabol (fat måste de vara inte spret anten) på huset redan, för det gör det ofta.

QUOTE]

Vanlig tv-antenn och Boxerabonnemang fungar jättebra hos oss på landet, har aldrig varit något strul.

Däremot internet - när vi flyttade ut så fanns inte ADSL i telestationen, men efter något år byggdes den ut, platserna tog fort slut och det var bara en leverantör, nu är det nog två som kan leverera ADSL (dock inte Telia), men jag tror att platserna tog slut ganska fort även vid andra utbyggnaden.

Nu fattar jag verkligen ingenting..
Idag fick vi iaf besked om att vår leverantör av tele och bredband verkar kunna leverera till oss.
Problemet är bara att det ligger ett annat telefonnummer aktivt mot våran fastighet.
Personen som står på detta nummer är ingen jag känner till samt att hans adress inte alls stämmer överens med de andra adresserna i området.
Hur kan detta gå till?

Vanlig tv-antenn och Boxerabonnemang fungar jättebra hos oss på landet, har aldrig varit något strul.

Däremot internet - när vi flyttade ut så fanns inte ADSL i telestationen, men efter något år byggdes den ut, platserna tog fort slut och det var bara en leverantör, nu är det nog två som kan leverera ADSL (dock inte Telia), men jag tror att platserna tog slut ganska fort även vid andra utbyggnaden.

När hjärnan vaknade till liv så kom jag ju på att vårat Boxer abonnemang förmodligen fungerar utan problem. Vi har ju liksom vanlig antenn.. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka