Brandenburger Tor är ju svårt att missa. Är man så gammal att man minns ESC-bidrag från 1990 så kan det vara lite påfrestande att börja nynna på låten med samma titel hela tiden när man ser skyltar ditåt. Om man inte minns bidraget, så rekommenderar jag därför att inte söka efter det.
Sedan finns det ju historia överallt i den staden så det är svårt att peka ut någon plats framför någon annan. Bebelplatz, fd Opernplatz, där nazisternas brände böcker 1933 lockade mig personligen. Där finns också ett litet minnesmärke med tomma hyllor under en glasplatta i marken. Men Förintelsemonumentet känns som ett måste, inte bara att se utifrån utan att gå in och genom.
Bland de museer jag besökt skulle jag sätta Judiska museet och DDR-museet högt. DDR-museet är av det mer interaktiva slaget, givande även om man inte läser eller lyssnar på allt material som finns. Och Judiska museet både informationsrikt och starkt som känsloupplevelse. Men även Story of Berlin och Historiska museet är bra och intressanta ställen att titta in på. Något som jag inte själv testat men hört andra vara positiva till är Berliner Unterwelten, olika guidade underjordsvandringar mellan bunkrar och skyddsrum och mycket historia.