Turist i Berlin

hjärter_dam

Trådstartare
Första helgen i mars åker jag och sambon till Berlin över en långhelg, torsdag till söndag. Bor centralt nära Berliner Dom. Har ni tips på sevärdheter som man inte får missa? Gärna museer och platser med historisk koppling. Vill även gärna ha tips på trevliga restauranger med god mat.

Det finns ju precis hur mycket som helst. Allt kring andra världskriget, kalla kriget-tiden osv. Checkpoint Charlie (jag tycker det är lite turistiskt). Judiska muséet. Minnesmärket över förintelsen. Mauer-museum. Riksdagshuset. Pergamonmuséet. På Kurfürstendamm finns ett muséum som handlar om Berlins historia; det var rätt intressant.

Sen är Berlin en underbar stad att röra sig i med massor av restauranger och kaféer. Mitt favoritområde är runt omkring Savigny-Platz. Det är lätt at ta sig fram med tunnelbana och S-bahn.

Sambon och jag var i Berlin på en långhelg förra året. Vi var bla på Checkpoint Charlie museet. Men ska jag vara ärlig så tyckte jag att, absolut, sjukt intressant och ett mycket viktigt ämne. Men samtidigt så ar det alldeles för mycket text. Ett helt museum med bara text.

mat, mat ,mat! Allt från Currywurst från korvkiosken över Dönerställets produkter till olika topprestauranger från alla världens hörn
Börja med en currywurst med pommes röd och vit (currysås + en klick majonäs Rot und weiss) Traditionellt till det en Berliner Kindl lokalt bryggt öl.

pommes_currywurst_lb.jpg

Första helgen i mars åker jag och sambon till Berlin över en långhelg, torsdag till söndag. Bor centralt nära Berliner Dom. Har ni tips på sevärdheter som man inte får missa? Gärna museer och platser med historisk koppling. Vill även gärna ha tips på trevliga restauranger med god mat.

En av mina favoriter är Gedenkstätte Berliner Mauer vid Bernauer Straße som är ett minnesmärke eller snarare en stor minnesplats över Berlinmuren (http://www.berliner-mauer-gedenkstaette.de/en/).

Jag var där i mellandagarna och vill rekommendera turistbussturerna. Perfekt i storstäder när man inte har hur mycket tid som helst att åka runt överallt :)

Fantastisk vietnamesisk mat finns i varannat gathörn.

Ja just det. Jag vill även rekommendera en lite annorlunda guidebok - Carl-Johan Vallgrens "Berlin på 8 kapitel". Gillar man att gå så finns det ett flertal intressanta promenader beskrivna i boken.

Brandenburger Tor är ju svårt att missa. Är man så gammal att man minns ESC-bidrag från 1990 så kan det vara lite påfrestande att börja nynna på låten med samma titel hela tiden när man ser skyltar ditåt. Om man inte minns bidraget, så rekommenderar jag därför att inte söka efter det.

Sedan finns det ju historia överallt i den staden så det är svårt att peka ut någon plats framför någon annan. Bebelplatz, fd Opernplatz, där nazisternas brände böcker 1933 lockade mig personligen. Där finns också ett litet minnesmärke med tomma hyllor under en glasplatta i marken. Men Förintelsemonumentet känns som ett måste, inte bara att se utifrån utan att gå in och genom.

Bland de museer jag besökt skulle jag sätta Judiska museet och DDR-museet högt. DDR-museet är av det mer interaktiva slaget, givande även om man inte läser eller lyssnar på allt material som finns. Och Judiska museet både informationsrikt och starkt som känsloupplevelse. Men även Story of Berlin och Historiska museet är bra och intressanta ställen att titta in på. Något som jag inte själv testat men hört andra vara positiva till är Berliner Unterwelten, olika guidade underjordsvandringar mellan bunkrar och skyddsrum och mycket historia.

Matställe Lembke vid Alexanderplatz, Brandenburger tor är ett måste varje resa till Berlin, Bundestag (riksdagen)
KaDeWe för lyxshopping eller bara ta en fika längst upp
Finns en mass olika guidade turer
Vissa ställen måste man vara mentalt förberedd att besöka, vi gick ut från ett sådant ställe där det blev alltför svart
East Side Gallery en km med mur som är kvar
Det finns hur mycket som helst och vi åker dit i Maj för 4:e gången och är ännu inte mätta på denna underbara stad

Jag tipsar också om Judiska museet, väldigt sevärt. Berliner unterwelten var också en höjdpunkt. Det finns även en trevlig park som ligger precis där gränsen mellan öst och väst gick, har för mig att den var trekantig men minns inte namnet. Checkpoint Charlie och de omgivande museerna var rätt turistiga tyckte vi, men det låg något monument som höll på att renoveras när vi var där, till vänster i korsningen när man har Charlie i ryggen, det verkade intressant. På samma gata fanns det Trabi-safari. KDW är väl inte så historisk, men väl värt ett besök om man vill shoppa lite.

Måste bara tipsa om en helt fantastisk guidetur vi gick med Insider tour Berlin http://www.insidertour.com/
6 timmar tog det med paus för lunch så bra skor och kanske vattenflaska kan vara bra. Vi fick verkligen knalla runt till fots och se och höra om allt. Jätteduktiga guider och jag tror det kostade 6 euro per person eller nåt sånt. När de tyckte vi var en för stor grupp så ringde de genast in en guide till och delade gruppen i två. Finns guideturer med olika inriktningar. Det var ingen förhandsbokning vi kollade upp när vi skulle samlas och gick till Zoologischer garten. Vi valde tur på engelska, de har inte på svenska men en del andra språk fanns tror jag.

Liksom andra rekommenderar jag DDR-museet.

Check Point Charlie har jag inte besökt, jag var på väg men klarade det inte efter som jag hade mitt livs värsta upplevelse där när jag nästan blev arresterad, anklagade för att sålt ett armband under besöket i DDR. Jag hade tappat armbandet men det tog mig 35 min att överbevisa Volkpolizei att jag inte hade sålt det.

Annars är DDR museet, Judiska museet och Pergamon på min favoritlista. Jag gillar KaDeWe för shopping och rekommenderar en båttur på Spree om väderet är bra.

Go' tur!

Tack för alla era svar! En hel del av era tips om museer och sevärdheter har jag läst om i diverse guideböcker men toppen att också få rekommendation härifrån. De jag inte hört talas om tidigare ska undersökas.

Fortsätt gärna lämna tips på bra mat och sevärdheter.

Jag var där i höstas, några dagar med riktigt ruskväder så det blev många museer :-) Bauhausmuseet och Jugendmuseet uppskattade jag som är designintresserad, även om jag kanske tyckte att båda var lite tunna i sitt innehåll. En fascinerande upplevelse var att besöka Pergamonmuseet och olympiastation samma dag. Precis samma slags maktarkitektur men med flera tusen år emellan. Det lilla Trabantmuseet nära Checkpoint Charlie var också värt att titta in en stund på. Sen gillade jag Hackesche Höfe - med mysiga och udda butiker på ett antal sammanlänkade innergårdar, alla inramade av sekelskiftesarkitektur och eg hela området Hackesche Markt.

Liknande trådar

Kultur Är i Oslo pga av jobbet denna vecka och kommer stanna kvar över helgen då jag faktiskt aldrig har varit här innan (utöver...
Svar
2
· Visningar
247
Senast: escodobe
·
Fritid Sambon och jag kommer eventuellt att stanna i Trollhättan en natt i höst och eftersom vi har noll koll på denna stad så behöver vi lite...
Svar
10
· Visningar
808
Senast: Maxilla
·
Fritid Jag ska till Berlin i mitten av maj, vi åker buss och kommer ha 2 dagar till vårt förfogande. Jag har noll koll på staden så bomba mig...
Svar
12
· Visningar
982
Senast: voltis
·
Fritid På grund av jobbyte kommer jag troligen att få en lång sommarsemester (:banana:), vilket jag så klart vill ta vara på. Jag har aldrig...
Svar
4
· Visningar
664
Senast: Lia_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern