Tunn häst!

M

Metafor

Nu är det så att hästen jag rider och sköter är väldigt tunn och jag undrar om någon har lite tips om vad man kan ge för foder för att få upp den i hull!Hästen kom hem i dåligt skick efter att ha varit hos oseriösa köpare!
Han rids ca 4-5 dagar i veckan och är snart 4 år!
Tacksam för svar :confused:
 
Anledningen till att Jessica frågar är för att det är så himla viktigt för att kunna göra en korrekt foderstat. Vet man vad grovfodret innehåller - som ju är den största delen av fodret hästen skall äta - så kan man lätt se vad man behöver komplettera med så att inga brister uppstår.

Att höet innehåller 30 eller 60 smbrp per kilo är lite svårt att se. Skillnaden på fem kilo är ändå jättestor... För att inte tala om kvoterna.
 
Hur eller var kan man få hjälp att räkna ut det då?
Väldigt tacksam för svar! :confused:
 
skicka först in höet på analys så hjälper dej nog dessa duktiga töser med att räkna ut den :D
 
Det är jättebra att räkna foderstat det ska jag inte säga någonting alls om, men om hästen är tunn och man verkligen vill få upp den måste väl ändå lusern vara ett utmärkt tillskottsfoder så länge? Innehållsmässigt att jämföra med ett bra hö, såvitt jag förstått. Så om jag vore du skulle jag ge lusern till pållen i väntan på analys.

Vad säger ni andra?
 
Håller med.

Lucern är bra om man inte har en susning, men det kan vara så att det räcker med ett par kg hö till också. :idea:

mvh Jessica
 
Om hästen äter bra ge ca 1,5-2 kg hö/ 100 kg häst. (vid användning av hösilage/ensilage ca 1,5 kg ts/ 100 kg häst).

Är detta mer än vad hästen äter nu? Om inte, eller om hästen inte äter upp så mycket grovfoder, snåla inte med kraftfoder. Blir den pigg av havre ge något annat. Gärna koncentread energi. Lucern är bra som sagt, men även olika färdigfoder. Krafft har nåt nytt som heter krafft energi som innehåller ca 13MJ per kg (jämför havre 9,8MJ) hippo alfa säger vissa fungerar väldigt bra. Även ett Danskt müslifoder som heter Hestekraft. Olja om hästen äter det.

Tänk också på att om du nu analyserar höet (var noga med att öppna balar och försiktigt plocka ut en skiva i mitten på flera olika balar så att du inte "drar" ut tussar, för då får du inte en korrekt analys) att en uträknad foderstat löser inte allt. Om någon annan ska räkna foderstat åt dig säg/skriv hur mycket häten äter nu och om du tror att den behöver mer/mindre för att nå en optimal vikt. Glöm inte heller ange vikt pga mineraler och så. Du kan räkna ut en ungefärlig vikt genom att ta bröstomfånget(bakom manke och armbåge runt bålen)upphöjt till två(gånger sig självt) och multiplicera det talet med längden (från armbåge till bärbensknöl) dela sedan slutresultatet med 8900.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 479
Senast: nexxa
·
Hästvård Jag funderade på att skicka min unghäst på vila/bete nästa sommar. Frågan är bara är detta en bra idé? Jag tänkte nämligen bara ”skicka”...
Svar
2
· Visningar
529
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 314
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp