Tungt att andas pga låsningar i ryggen?

Asa_S

Trådstartare
Jag har nu på slutet fått avbryta träning för att andningen inte hänger med. Jag vill kasta av mig alla kläder på överkroppen och ändå ha blixtlås på bröstkorgen. Det är inte trögt att andas utan det går liksom för långsamt. Det är mycket möjligt att det helt enkelt är konditionen som är för dålig för det jag gör, men efter gårdagens pass har jag träningsvärk i bröstryggen och då jag ofta har problem med stelhet och upphakningar just där så började jag fundera på om det kan finnas något samband? Tycker mig ha något vagt minne av att jag hört det någon gång...

Sv: Tungt att andas pga låsningar i ryggen?

Har varit med om liknande, och fått det fixat av naprapat.

Japp min naprapat sa sist jag var där att är man låst i bröstkorgen så kan man få svårare med andningen. Men det kan ju också vara något mycket allvarligare så är man orolig så bör man kolla upp det :)

Hade liknande problem själv men inte speciellt grovt. Det blev helt bra efter några behandlingar hos naprapaten :)

Jag har haft något liknande.
Trodde det var hjärta eller lungor det var fel på. Kunde inte andas ordentligt eller anstränga mig.
Gick till akuten och hade tur med läkare som förstod vad det var för fel.
Han började trycka längs ryggraden och hittade låsningen som han rättade till med naprapatmetod.

Jag har haft en låsning i bröstkorgen som fixades av osteopat. För mig var det dock inte lika illa som det du beskriver, mer att det var svårt att ta djupa andetag och jag fick ont i bröstet när jag var stressad eller ansträngde mig.

Det kan absolut finnas ett samband. Lungorna och överkroppen måste ju vara kompisar, annars blir det jobbigt för båda två (citat från min underbara sjukgymnast :love:). Två av mina revben brukar flytta på sig när jag inte har tränat på länge (svag rygg helt enkelt) och då är det helt omöjligt att ta ett djupt andetag utan att få panik.

svårt att ta djupa andetag

Precis så känns det, och nu när jag tänker efter har jag faktiskt vaknat på nätterna och inte kunnat andas ordentligt och det är inte alls ångestbetonat utan bara konstigt. Får nog gå och kolla upp ryggen om det inte släpper då.

Kan vara bra att kolla mer än ryggen.
Jag hade så för några år sedan och när jag efter 3 v med ökande andfåddhet vid ansträngning och ont vid djupandning till slut tog mig till vårdcentralen var det allvarligare än jag trodde. Hade flera blodproppar i lungorna. Hade tur att de inte lossnat och satt sig någonstans där de kunde gjort värre skada...

Så numer rekommenderar jag den som har svårt med djupandning att ta det på allvar.

Jag fastnar i bröstmuskulaturen med jämna mellanrum och resultatet blir att jag får extremt dåligt flås. Massage och lite kiropraktik brukar lösa det för det mesta.

Men kolla även upp det hos läkaren ifall det skulle vara något allvarligare.

Jag har en whiplashskada med nervskador som gör att jag får låsningar i resten av kroppen. När jag får låsningar i revbenen, främst baksida bröstrygg, får jag svårare att andas.
Det fixar min sjukgymnast/kiropraktor.

Jag har haft en låsning i bröstkorgen som fixades av osteopat. För mig var det dock inte lika illa som det du beskriver, mer att det var svårt att ta djupa andetag och jag fick ont i bröstet när jag var stressad eller ansträngde mig.

Är det inandningen då? Var hos läkare i måndags och konstaterade att jag har svårt med inandningen men att astman (som jag haft sen jag var 14?) var "borta". Utandningen visar bättre än genomsnittsvärdet för min ålder och då är jag ändå i rätt kass kondition.

Men öm i bröstet (om jag petar på det) tryck och tungt att andas har jag.. fast det är visst "inget fel" på mig...

Ja som jag fattade det gör låsningen att lungorna inte får plats att vidga sig ordentligt, vilket då innebär att det blir svårt/omöjligt att dra in mycket luft. Men det man andats in kommer ju ut, så inga problem med utandningen.

Jag var dock aldrig öm utan satt bara fast helt enkelt.

Kan vara bra att kolla mer än ryggen.
Jag hade så för några år sedan och när jag efter 3 v med ökande andfåddhet vid ansträngning och ont vid djupandning till slut tog mig till vårdcentralen var det allvarligare än jag trodde. Hade flera blodproppar i lungorna. Hade tur att de inte lossnat och satt sig någonstans där de kunde gjort värre skada...

Så numer rekommenderar jag den som har svårt med djupandning att ta det på allvar.
Jag har precis samma erfarenhet, har varit dålig i 4 månader ...

TS: Kolla upp det med läkare! Hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 364
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst