Bukefalos 28 år!

Tumme eller napp

Mynta2

Trådstartare
Våran bebis ratar nappen, suger mer än gärna på sin tumme. Någon fler som gör det ? Eller nappen går bra i 2 minuter, sen spottar hon ut den och tar tummen. Jag och syrran var napp barn, aldrig sugit på tummen. Vad avgör om ett barn suger på napp eller tumme. Vet en 3 månaders överhuvudtaget att händerna tillhör dom själva ;)

Och en annan fråga...vad gör man åt vassa naglar ? Hon river sig själv då och då. Men på apoteket sa dom när vi skulle köpa nån slags nagelklippare att: Man ska inte klippa bebisars naglar, då blir dom bara starkare ! :eek:

Men hallååå! Vad menar dom med det ? Nu får vi vänta tills dom skivar sig och sedan dra av...i bland blir det inte bra.
 
Sv: Tumme eller napp

Jag fixade aldrig det där med att fila ner naglarna. Utan jag tog en nagelklippare och klippte ett jack i ena hörnan av nageln och drog sedan av nageln. Fungerade jättebra!

Mina barn började inte använda napp förrän de var 4 resp 10 månader. De hade tummen/händerna mycket i munnen, men sög inte speciellt mycket på just tummen. Bebisar i den åldern undersöker ju sina händer väldigt flitigt. Om du vill att hon ska använda napp så fortsätt erbjuda den. En dag kanske hon uppskattar den.

/Timsetim
 
Sv: Tumme eller napp

Min grabb klöks om jag försöker stoppa in nappen, så det gör jag inte. Han suger gärna på näven, har inte riktigt fattat att han har fingrar än. Men helst av allt suger han på mammas bröst såklart :D

Jag klipper hans naglar när han sover med en vanlig nagelklippare fast den är liten.
 
Sv: Tumme eller napp

Nej, hon får göra som hon vill ang napp/tumme. Men har för mig att tummbarns tummar brukar lukta surt :p


I vart fall dom jag känt...sen har jag för mig (vet inte om det stämmer) att tumbarn suger lääänge på sin tumme, längre än tex dom som har napp. Men napp är ju inte bra heller i längden. Jag tror jag hade till 6 år eller nåt sånt :angel:

OCH därav tandställning senare i livet.
 
Sv: Tumme eller napp

Så kan det nog vara. Tummen har man ju alltid med sig! Svårare att ge dem till tomten! ;)

/Timsetim
 
Sv: Tumme eller napp

Fast jag kan knappast klippa när hon sover eftersom hon nu lärt sig vända från rygg till mage. Och det gör hon nästan på en gång man lagt henne...liiite svårt att hitta händerna då. Sen har vi dämpad belysning i rummet, och tända lampa för att klippa är nog ingen bra ide. Hon reagerar så fort man drar täcket över henne om hon sparkat av sig det. Så med andra ord, när hon sover så sover hon. Pillar jag på henne så reagerar hon. Ok, hon kanske inte vaknar, MEN jag tror jag föredrar att INTE göra för mycket så hon vaknar.
 
Sv: Tumme eller napp

Vi klipper naglarna på Viggo; inte första månaden, men sen har jag gjort det. Med vanlig nagelsax för barn (trubbig i änden). Går prima och jag har inte märkt någon förändring att naglarna är hårdare. Klipper dem efter bad när han är lite dåsig och sitter i mitt knä.

Vår son är en riktig nappälskare, men har på senare tid upptäckt sina händer (är drygt 3,5 månader nu) och suger ofta på dem; mestadels hela handen som han försöker knöla in i munnen. Dock gör detta inte honom "rofylld" direkt utan snarare smaskar han och grejar så när/om han gör det i sömnen så väcker han sig själv mer och mer. Nappen funkar mycket bättre.
 
Sv: Tumme eller napp

När jag föddes hade bb personalen kamp med mig om napp/tumme... De envisades med att stoppa in den där jäkla nappen och jag spottade ut den snabbt som attans och in med tummen... Jag vann naturligtvis kampen eftersom att personalen inte var med i livet efter bb... :angel: :p :p Och efter BB var det TUMMEN som gällde... :D :D :D


Det blev folk av mig med... ;) ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tumme eller napp

Jag har haft ett tummebarn och två nappbarn, föredrar tummen faktiskt.
Tummen är svårt handikappande att ha i munnen när man ska göra något som att leka till exempel, nappen sitter där utan problem.
 
Sv: Tumme eller napp

Inget av mina barn har haft napp. Men de har inte sugit på tummen heller. Jag tror inte de hade något behov av det.
 
Sv: Tumme eller napp

Ettan sög varken på napp eller tumme.

Tvåan ratar oxå nappen, men han suger gärna på sina nävar, men jag tror inte att han blir tumsugare för det. Alla barn stoppar ju händerna i munnen en viss period. Suger er bebis alltid på samma sätt, alltså just bara på tummen, eller åker olika fingrar in i munnen?

Jag "känner" en bebis som hittade tummen så fort han var född. Han hade till och med tummen i munnen på UL-bilden i vecka 18. Han blir nog tummsugare trots att mamman ihärdigt stoppar in nappen istället.

Jag hade napp när jag var liten, men sög ändå på tummen, och det höll jag på med tills jag var elva, tolv år. Jag tankade trygghet på det sättet.

Jag tror att man i en del fall kan minska napp-/tumsugande genom att tillfredsställa barnens trygghetsbehov på andra sätt.

Sen har vi dämpad belysning i rummet, och tända lampa för att klippa är nog ingen bra ide.

Tvåan accepterar att man klipper naglarna när han är vaken och ligger på skötbordet.

Ettan klippte vi när han sov. Då använde jag en pannlampa och var noggrann med att aldrig rikta ljuset mot hans ansikte.

Vi började med nagelsax så fort vi kommit hem från BB. Personalen på BB sa att man skulle riva av naglarna, men när vi bad dem visa kunde de inte själva...:smirk: Vi klipper naglarna ca var tredje dag och det har aldrig börjat blöda eller blivit irriterat.
 
Sv: Tumme eller napp

*kl*

Min lillprins suger på pek och långfingret. Med handflatan uppåt - ser väldans obekvämt ut men han är nöjd! Nappen kunde man leka kataoult med - i med den och sen for den ut igen med en väldans hastighet!
Själv sög jag på tummen medans sambon var en nappgalning (hade ibland 5 nappar igång samtidigt! 1 i munnen, 1 i vardera hand och 1 på vardera fot!)

Vi har fått veta att vi ska klippa naglarna från första början. Det går enklast framför TVn eller när han sover. Jag använder en liten nagelklippare köpt på en babyaffär. Sen filar jag lite på dom för att dom inte ska vara så vassa.
 
Sv: Tumme eller napp

Li får kväljningar av nappen, tummen är heller inte intressant.
För en månad sedan ungefär började hon snutta på lång- och pekfingrarna, innan det har hon inte vart det minsta snuttig.
 
Sv: Tumme eller napp

Nej, hon får göra som hon vill ang napp/tumme. Men har för mig att tummbarns tummar brukar lukta surt :p


I vart fall dom jag känt...sen har jag för mig (vet inte om det stämmer) att tumbarn suger lääänge på sin tumme, längre än tex dom som har napp. Men napp är ju inte bra heller i längden. Jag tror jag hade till 6 år eller nåt sånt :angel:

OCH därav tandställning senare i livet.

Jag sög på tummen när jag var liten. Slutade när jag började ettan. Har oxå haft tandställning, tror delvis att det berodde på tummen. Men har inget minne av att tummen luktade surt.
 
Sv: Tumme eller napp

Jag hade varken napp eller tumme tills jag var runt några månader. Hade en liten snuttenalle bara. Men sen en kväll bara tvärbytte jag och tvillingbrorsan. Mamma förstod bara inte vad det var som var fel.. Så provade hon byta till oss och vi blev nöjda när jag fick napp och han snuttenallen. :D
 
Sv: Tumme eller napp

Nej jag har heller inga minnen av att tummen luktade surt. Däremot var det alltid vänster tumme som gällde, och att ha plåster på den tummen gick inte för sig...
 
Sv: Tumme eller napp

Efter att varit tumsugare upp till mellanstadiet(!!) och tillslut tvingades ha tanställning för att sluta (och ett tortyrredskap till tandställning för att få ordning på dem sen) så skulle jag försöka att stävja tumsugningen ifall det var mitt barn. Hellre napp.
 
Sv: Tumme eller napp

Min lille son,nu tre år, hade sin tumme i munnen innan vi var ur förlossnigs salen,,, Hade uooehåll då jag ammade men eter ett tappert fösök med napp, som slutade i spyor,,,E det tumme totten som gäller!!
Jag fick tipset att själv bíta av hans små naglar,,, gjorde det ett atg sen tog jag en nagelklipps,,,
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp