Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av god kvalitet, men som också kostar därefter, och jag blir lite snurrig när jag går in på webbshopparna och ser urvalet. Jag betalar gärna mer för bra ben men kanske inte om de antingen bara blir liggande eller tuggas upp på tre sekunder.
Jag har två hundar, en som är tretton år och en som är ett halvår, båda mellanstora raser, båda "effektiva tuggare"
, ingen med känslig mage. Ingen av dem verkar tycka att t.ex. Rauhs "vanliga" nötskinnsben utan fyllning är något att ha - vi har två stora som bara ligger och skräpar, åtminstone valpen tuggar typ hellre på vedträn. Båda hundarna älskar märgben och de kan absolut få det ibland (trettonåringen har fått det i hela sitt liv utan tandproblem), men jag känner till riskerna och vill vara lite restriktiv - plus att det blir slafsigt och inte är nåt jag enkelt kan skicka med till hundvakt.
När valpen var hos hundvakt nyligen köpte jag en "moose bullet" - det har hon uppskattat tidigare och älskade nu också, men nu när hon har fått vuxentänder försvinner den i ett litet nafs, så det blir väldigt lite tuggtid för pengarna.
Så, vilka ben ska man satsa på om det ska vara både smakligt och räcka någorlunda länge? Vad säger era hundar? Det ska självklart vara giftfritt och gärna tillverkat i åtminstone Europa.
Jag har två hundar, en som är tretton år och en som är ett halvår, båda mellanstora raser, båda "effektiva tuggare"

När valpen var hos hundvakt nyligen köpte jag en "moose bullet" - det har hon uppskattat tidigare och älskade nu också, men nu när hon har fått vuxentänder försvinner den i ett litet nafs, så det blir väldigt lite tuggtid för pengarna.
Så, vilka ben ska man satsa på om det ska vara både smakligt och räcka någorlunda länge? Vad säger era hundar? Det ska självklart vara giftfritt och gärna tillverkat i åtminstone Europa.