Tröttnat på boxuthyrning, skaffa en till häst?!

lovehorses

Trådstartare
Nu har jag tröttnat på att hyra ut boxar i mitt lilla stall. E de inte strul så är det klagomål på ibland onödiga saker. Känner att det tar på psykiskt! jag är mer trött av stallet än av mitt jobb. Det är inte roligt att gå till stallet mer....

NU sitter jag och funderar på att i stället skaffa en till häst och sköta mig själv, frågar någon om stallplats kan man fundera på saken men annars ha det lugnt.
Jag vet att det kommer att ta mera tid och pengar av mig. Men hellre det är den psykiska stressen som varit.

MEN
Nu funderar jag på vad man ska ha för häst!?! Tänkte höra hur ni som har flera hästar har tänkt och resonerat, gärna ni med familj också.
På ett vis vill jag satsa på en ras som jag nu trivs med men dem kan va lite mera jobb med. också vilken ålder det skulle var på den. E nyfiken på en unghäst men funderar samtidigt på om man har tiden som den behöver.
En annan del av mig säger att skaffa en skogsmulle, av en annan ras, som man kan göra många olika saker med och som är trygg i säg själv, vem som helst kan rida.

hoppas ni orkar läsa mitt inlägg och ge era åsikter.
Har försökt leta efter liknande trådar men hittar inget.
 
Sv: Tröttnat på boxuthyrning, skaffa en till häst?!

Har du tid och råd är det väl bara att köra? :) Kanske du kan skaffa en medryttare?

Vad är du inriktad på idag? Vad gör du med din häst du redan äger?

Vill du ha en allroundhäst kanske en kallblodsras skulle vara något, fjording eller tinker? Kraftiga hästar som ändå kan göra lite av varje! :)
 
Sv: Tröttnat på boxuthyrning, skaffa en till häst?!

tror att du måste börja med att bestämma vad du vill med den nya hästen;
skogsmuller eller satsa träna/ tävla.
Samt hur mkt pengar du har att lägga på hästen.
Hur mkt tid har du att lägga på den nya hästen dvs har du tid att träna etc eller bara rida ett par dagar i veckan etc.
Mitt råd till dig är att sätta dig ned och fundera realistiskt dvs hur mkt tid och pengar finns det i första hand samt vad du vill med hästen.

Lycka till! :)
 
Sv: Tröttnat på boxuthyrning, skaffa en till häst?!

Det är araber som jag har fastnat för lite mera.
Just nu har jag en sjuåring som är till hobbyridning, vi är mycket ut i skogen å luffsar på men också tränar på banan. De jag känt med min häst de senaste året är att hon inte riktigt gillar banan å jag saknar lite det. :( känns lite tråkigt

Har funderat på ett kallblod, jo, men är där i ett vägskäl. De är mysigt att ha och de kan ju va lite billigare i drift i olika fronter. Men jag vet inte om jag klarar av deras "tröga" menatlitet.
JAg vill ha en häst med lite fart å åsikter i.

hmmm, de e inte lätt när det är svårt!! :banghead:
 
Sv: Tröttnat på boxuthyrning, skaffa en till häst?!

En arab anser jag vara en robust häst men som kanske kräver lite mer när det gäller känsligheten i ridningen! Inget man slänger upp grannens barn eller sin fasters man på liksom! ;):D
 
Sv: Tröttnat på boxuthyrning, skaffa en till häst?!

Det är araber som jag har fastnat för lite mera.
Just nu har jag en sjuåring som är till hobbyridning, vi är mycket ut i skogen å luffsar på men också tränar på banan. De jag känt med min häst de senaste året är att hon inte riktigt gillar banan å jag saknar lite det. :( känns lite tråkigt

Har funderat på ett kallblod, jo, men är där i ett vägskäl. De är mysigt att ha och de kan ju va lite billigare i drift i olika fronter. Men jag vet inte om jag klarar av deras "tröga" menatlitet.
JAg vill ha en häst med lite fart å åsikter i.

hmmm, de e inte lätt när det är svårt!! :banghead:

Köp en till arab om du gillar araber?
Lämpligt är ju då att köpa en arab som gillar att jobba på banan så har du en där du koncentrerar dig mer på banan med och den andra mer i skogen.

Araber är ju generellt lättfödda så varför tror du att ett kallblod skulle vara billigare i drift?
 
Sv: Tröttnat på boxuthyrning, skaffa en till häst?!

Jag har alltid haft två hästar, och det är inga större problem att hinna med, om man verkligen vill. Samma med pengarna egentligen, så länge man har någon form av fast inkomst och verkligen vill det här med hästeriet så klarar man av det. Det har varit skönt att ha två hästar, för har det blivit bråk om hagar och vem som ska gå med vem så har mina alltid kunnat gå tillsammans. Jag har nästan alltid haft två ponnyer, först en B-ponny och en C-ponny, sen samma C-ponny och en D-ponny.

Nu fick jag ta bort min gammelponny för en månad sen, och har bara unghästen kvar. Även om jag står installad nu, med flertalet andra hästkompisar och trivs i mitt stall, så vill jag ändå någon gång i framtiden ha ett eget ställe, dels av bekvämlighetsskäl (jag kör tre mil enkel resa idag, bilresorna hade varit skönt att slippa), dels för att jag har lite samma erfarenheter som du sen tidigare och gärna vill rå mig själv. Jag kommer med största sannolikhet betäcka min ponny så småningom, och på så sätt få ytterligare en ponny, men skulle jag inte göra det skulle jag förmodligen köpa en ungefär likadan.
 
Sv: Tröttnat på boxuthyrning, skaffa en till häst?!

Jag var precis i din situation för fem år sedan, hade fått avliva min gamla russvalack och hade kvar en då sexårig halvblodsvalack av den mer aktiva och sällskapliga typen. Samt resten av stallet fullt av andras ponnyer vilket jag var grymt trött på. Och min häst behövde någon som kunde gå i samma hage och vara ute längre än vad ponnyerna "tålde" om dagarna och på sommaren även nätterna.

Funderade angående sällskapshäst till min nr ett över hela spektrat från shetlandsponny via tinker och travare till halvblod men valde till sist en då ettårig halvblodshingst (numera valack) till ett hyggligt pris. Honom red jag sedan in och nu är han min andra ridhäst och en på alla sätt rolig individ.

Nackdelarna är att han är dyrare på hovslagar- och foderkontot än om jag hade skaffat en ponny som bara skulle gå och skräpa. Och lite att det går åt mycket tid när jag håller igång båda fullt ut.

Fördelarna är att jag har ännu en häst att rida (har dock varken tid eller råd att träna och tävla så träningsbiten är bara mina egna övningar på ridbanan) vilket jag ändå tycker utvecklar min egen ridning. Den äldre drullar dessutom ofta av sig skorna så med en häst till får inte jag några uppehåll i ridningen, inte heller om någon av dem skulle bli skadad. De kan gå på samma typ av bete utan att bli smällfeta eller behöva lägre trådar på staketet. De är lika livliga och verkligen bästisar i hagen och stallet, sysselsätter varandra precis lagom. Jag kan ha med kompisar i min egen ålder och storlek för att rida ut tillsammans om jag känner för det vilket inte heller hade funkat med en ponny.

Jobbet med mockning, in- och utsläpp, ev täcken på och av är ju i princip detsamma, så så länge inte tilläggsposterna i ekonomin för hovslagare och mer foder och lite dyrare försäkring stjälper hela tillvaron, så förespråkar jag definitivt ytterligare en häst till samma ändamål som du vill använda häst nr ett.

(Och: det är JÄTTEskönt att rå sig själv i stallet när man kommit till den punkt du beskriver och man bara är trött på inackorderingarna...)
 
Sv: Tröttnat på boxuthyrning, skaffa en till häst?!

Hur är din nuvarande? Kan du låta andra rida honom som inte är särskilt kunniga så kan du satsa på en häst som tycker om att jobba på bannan.
 
Sv: Tröttnat på boxuthyrning, skaffa en till häst?!

Gillar du araber så är det klart att du ska ha en arab!
Araber har ju ofta en väldigt hög förmåga att anpassa sig, så ofta kan man slänga upp både barnet, grannens man osv.

Jag har haft en häst som jag inte kunde det. Eller snarare, det gick när jag köpte honom. Sedan utbildade jag honom rätt mkt och han var en tävlingshäst ut i hovspetsarna. Då kunde jag inte slänga upp nån som inte kunde RIDA. Att åka häst räckte verkligen inte tyvärr.
 
Sv: Tröttnat på boxuthyrning, skaffa en till häst?!

Jo på ett vis e araber tåliga och lättfödda men min lilla madam har sina egenheter. Bla fryser lätt så måste ju ha en hel del täcken och småkänslig överlag.
Jag kan/vill inte ha någon annan att rida när hon är så speciell att rida och en enmans häst.

Om jag skaffar en arab till så funderar jag lite på att ta en unghäst, ex 1-3 åring. Den kanske kräver mera kostnader med olika saker men me träning så kräver den mindre. De är mera korta pass, och uppfostran. OCh kan då satsa lite mera på min "gamla" häst ngt år innan jag tar tag i den unga hästen ordentligt.
Eller tänker jag helt fel?!

Mockningen och in och utsläpp går i samma veva så de är jag inga nervös över. Sen kan man ju flexa mera med rutiner när man står själv, nu pratar vi inte stora variationer men det är ju ingen utomstående som klagar.
 
Sv: Tröttnat på boxuthyrning, skaffa en till häst?!

Du tänker inte fel. Det är du själv som bäst känner vad du vill ha ut av hästen nu och sedan i framtiden. Det enda jag skulle vilja säga med en unghäst är att det inte finns någon garanti på att hästen kommer trivas med träning på bannan eller ridas i skogen för del delen. Det finns även unghästar som är hur stabila som helst och går att ta med en kompis på en skogstur med.

Måste dock säga att är du ensam om stallet har sina klara fördelar vardagsrutiner går ofta fortare om det är ens egna stall utan inakorderingar som ska prata, kommentera, ha åsikter om, vill förändra å så vidare.

En unghäst kostar mindre att köpa in som standard. Sedan vad det kostar efter det kan bli lika mycket. Unghästen kanske man skickar på inridning/utbildning medans en utbildad tar man till träningar och tävlingar. Så där beror det ju helt och hållet på vad man gör själv och vad man betalar för i tjänster.
 
Sv: Tröttnat på boxuthyrning, skaffa en till häst?!

Jag skaffade en hästkompis till min häst i somras, när hans gamla kompis var tvungen att tas bort, eftersom jag inte vill ha någon inhyrd.Tycker det är skönt att sköta mig själv.

Jag letade först egentligen bara sommarsällskap, eller beteskompis, då vi har ett par kallblod hemma också. Men när jag väl lånat en häst började jag fundera på om det inte var lika bra att köpa loss henne..varför kan man ju fundera då, när jag hade kunnat peta in honom hos kallbloden istället, men jag kände att det skulle bli krångel.

Mitt varmblod behöver massa mat, medan kallbloden begränsas kraftigt, min nordis och mitt varmblod har heller aldrig gillat varandra så mycket..jag kände att nej, jag orkar inte riktigt pyssla med "eventuella speciallösningar" så det var skönt att köpa en häst till med ungefär samma behov som den befintliga.

Och så skulle jag tänka även i fortsättningen, om jag behöver leta nytt sällskap någon gång, jag vill gärna ha hästar med ungefär lika behov tillsammans.

Min nya häst kommer också komplettera min ridning (väldigt mycket hobbynivå, skogsmulle) där mitt varmblod inte fungerar (dressyr). Så det var lite det också som gjorde att jag köpte loss henne. Mitt varmblod kan fortsätta vara skogsmulle, och den nya dressyr och skogsmulle :D

Lite svammel, men ja.
 
Sv: Tröttnat på boxuthyrning, skaffa en till häst?!

Jag köpte min unghäst när hon var strax under två år, hon blir fyra nu efter nyår. Sett i förhållande till de vuxna hästar jag har haft tidigare har hon fram till nu varit ganska "billig" i drift efter att de där första stora posterna som inköp, försäkring, chipmärkning (uppfödaren hade "glömt" att göra det) och grundvaccination (också "glömts" bort) var gjorda. Jag betalar för en helinackordering där vissa fodersorter ingår oberoende av hur mycket hästen äter, och jag har en lättfödd ponny, så det enda jag behöver köpa till i foderväg är mineraler. Hon äter heller inte mycket av de där mineralerna varje dag, så det går inte åt många spänner/år.

Hovslagaren är betydligt billigare för henne än för mina vuxna hästar, än så länge går hon oskodd och tanken är att hon ska göra det så länge hon bara kan.

I våras, när hon var tre, skickade jag iväg henne på inridning två månader, och det var förstås en av de större utgifterna, men de pengarna har jag haft igen tusen gånger om när jobbet blev så väl utfört som det ändå blev.

Tidsmässigt är det ju som du själv är inne på "lättare" att ha en unghäst också. Min var inte hanterad alls när jag köpte henne, och även om jag har lagt ner ett hästjobb på att få henne till den fina individ hon är idag (jag har precis bytt hovslagare, han blev helt chockad när jag talade om att hon bara var tre år, då skulle han veta att hon knappt hade stått uppbunden som tvååring), men jag har jobbat med henne kanske max tio minuter åt gången i början och håller på mellan 20-30 minuter tre-fyra gånger i veckan idag.

Jag kommer absolut skaffa en unghäst till om jag ska ha en till i framtiden. Antingen lägga ett föl på den jag redan har, eller skaffa en åring. Den här hästen är så mycket mer "min" och helt och hållet formad efter mig än någon annan häst jag ridit/haft hand om, och jag älskar det. :D
 
Sv: Tröttnat på boxuthyrning, skaffa en till häst?!

Tack för alla svar och synpunkter. Det är intressant att läsa och fundera.

Det låter ju på de flesta att de är "bäst" att ha unghäst, tidsmässigt med den andra.
Det blir att fundera, detta kommer att bli till våren fast man ser många fina hästar nu.:D
 
Sv: Tröttnat på boxuthyrning, skaffa en till häst?!

Det är araber som jag har fastnat för lite mera.
Just nu har jag en sjuåring som är till hobbyridning, vi är mycket ut i skogen å luffsar på men också tränar på banan. De jag känt med min häst de senaste året är att hon inte riktigt gillar banan å jag saknar lite det. :( känns lite tråkigt

Har funderat på ett kallblod, jo, men är där i ett vägskäl. De är mysigt att ha och de kan ju va lite billigare i drift i olika fronter. Men jag vet inte om jag klarar av deras "tröga" menatlitet.
JAg vill ha en häst med lite fart å åsikter i.

hmmm, de e inte lätt när det är svårt!! :banghead:

Beror på vad du menar som kallblod. Titta på kallblodstravarna, de är allt annat än tröga. Jag skulle i vilket fall som helst satsa på en vuxen häst, en som är riden och körd då kan du ha valet att ta med andra hästen på "släp", båda får motion.
 
Sv: Tröttnat på boxuthyrning, skaffa en till häst?!

Skulle jag skaffa en till häst som det ser ut idag för mig, skulle det få bli en häst som klarar av väldigt sporadisk motion och är svårfödd (så att den inte blir fet av att bara gå i hagen till stor del).

Alternativt, om den bara skulle agera sällskap "rädda" en häst som aldrig mer kan ridas tex.
 
Sv: Tröttnat på boxuthyrning, skaffa en till häst?!

Lättast är väl att ha två hästar som har samma behov i alla fall mat, utevistelse osv.

Många skaffar ju en shettis till sin stora häst som har helt olika energibehov osv. Jobbigt med hö i hagen osv då, samt kraftfoder.


Så köp en i samma behov/strl, tror också de blir roligare för dig om det är en ridbar säker sak, så kan tex en vän hänga med ut som sällskap eller en medryttare!
 
Sv: Tröttnat på boxuthyrning, skaffa en till häst?!

Kloka ord.... och håller med till punkt och pricka.

Hade tänkt skriva något liknande själv. ;)

Till TS ... min erfarenhet är att du skall sträva efter att ha två hästar som är så lika i foderbehov som möjligt. Det blir absolut enklast i längden. Två hästar med diametralt olika foderbehov är ytterst bökigt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 095
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
923
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 651
Senast: Blyger
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp