Jag och sambon blev i augusti fodervärdar till en underbar basset som heter Bosse! Perfekt "första hund", jag har haft hund innan och varit mycket hundvakt, så jag förstår vad det innebär. Jag visste att jag skulle vara arbetslös i minst 6 månader, och plugga ca 9 dagar under dessa månader. Vi har länge velat skaffa hund men inte köpt eftersom vi båda jobbade heltid och inte hade en möjlighet att gå ut med hunden vid lunch, och den sen skulle vara ensam många timmar. Så när jag fick reda på att jag var uppsagd och tog chansen att plugga så la vi ut en annons på blocket och fick in en riktig fullträff med Bosse. Familjen som äger honom behövde ha lite avlastning då de kände att de inte gav honom tillräckligt med tid. Och då passade vi in perfekt. Som det är nu ska vi ha honom tills jag får jobb igen (ska börja söka i vår), sen får vi se hur det blir. Pappan i familjen jagar med honom, men inte aktivt, och det går inte så bra som han kanske skulle vilja att det skulle gå
Iaf, Bosse är en Basset fauve de bretagne, han är, eller ska vara tegelröd i pälsen. Och då kommer vi till pälsen. Hans ägare har inte brytt sig nämnvärt om att ta hand om den och den ser ut som... Han har mycket skägg och håret på huvudet är mjukt och krulligt. Inte alls som rasstandarden. Vi fick med en klippmaskin för att klippa mage och ben. Han är ju kort i rocken och nu med detta väder så förstår jag att de klippt honom på mage och ben. Men jag skulle vilja göra rätt från början, han ska ju trimmas och ha en kort sträv päls, det har han verkligen inte nu.
Jag skulle verkligen behöva tips och råd hur jag kan få pälsen att bli bättre, strävare och kortare. Om jag ska lämna till trimmare, kan ni rekommendera någon i Sthlm?
Såhär ska de se ut:
Iaf, Bosse är en Basset fauve de bretagne, han är, eller ska vara tegelröd i pälsen. Och då kommer vi till pälsen. Hans ägare har inte brytt sig nämnvärt om att ta hand om den och den ser ut som... Han har mycket skägg och håret på huvudet är mjukt och krulligt. Inte alls som rasstandarden. Vi fick med en klippmaskin för att klippa mage och ben. Han är ju kort i rocken och nu med detta väder så förstår jag att de klippt honom på mage och ben. Men jag skulle vilja göra rätt från början, han ska ju trimmas och ha en kort sträv päls, det har han verkligen inte nu.
Jag skulle verkligen behöva tips och råd hur jag kan få pälsen att bli bättre, strävare och kortare. Om jag ska lämna till trimmare, kan ni rekommendera någon i Sthlm?
Såhär ska de se ut: