Trimma hund

Ava22

Trådstartare
Jag och sambon blev i augusti fodervärdar till en underbar basset som heter Bosse! Perfekt "första hund", jag har haft hund innan och varit mycket hundvakt, så jag förstår vad det innebär. Jag visste att jag skulle vara arbetslös i minst 6 månader, och plugga ca 9 dagar under dessa månader. Vi har länge velat skaffa hund men inte köpt eftersom vi båda jobbade heltid och inte hade en möjlighet att gå ut med hunden vid lunch, och den sen skulle vara ensam många timmar. Så när jag fick reda på att jag var uppsagd och tog chansen att plugga så la vi ut en annons på blocket och fick in en riktig fullträff med Bosse. Familjen som äger honom behövde ha lite avlastning då de kände att de inte gav honom tillräckligt med tid. Och då passade vi in perfekt. Som det är nu ska vi ha honom tills jag får jobb igen (ska börja söka i vår), sen får vi se hur det blir. Pappan i familjen jagar med honom, men inte aktivt, och det går inte så bra som han kanske skulle vilja att det skulle gå ;)

Iaf, Bosse är en Basset fauve de bretagne, han är, eller ska vara tegelröd i pälsen. Och då kommer vi till pälsen. Hans ägare har inte brytt sig nämnvärt om att ta hand om den och den ser ut som... Han har mycket skägg och håret på huvudet är mjukt och krulligt. Inte alls som rasstandarden. Vi fick med en klippmaskin för att klippa mage och ben. Han är ju kort i rocken och nu med detta väder så förstår jag att de klippt honom på mage och ben. Men jag skulle vilja göra rätt från början, han ska ju trimmas och ha en kort sträv päls, det har han verkligen inte nu.

Jag skulle verkligen behöva tips och råd hur jag kan få pälsen att bli bättre, strävare och kortare. Om jag ska lämna till trimmare, kan ni rekommendera någon i Sthlm?

20131117-201654.jpg


20131105-130553.jpg


DSC_0356-1024x687.jpg


Såhär ska de se ut:

1j1gxfvrb.jpg
 
Sv: Trimma hund

Som fauveuppfödare och sedan länge hundtrimmare, så kan jag ju säga att den hunden ser ut att förmodligen ha blivit helkroppsklippt ett antal gånger innan han kom till er och det är bara att fortsätta med det om det är så, eftersom pälsen i såna fall blivit förstörd och inte utan att det är grymt plågsamt för hunden går den att rätta till.

Känns ju om du bara smått plockar på ryggen om håret släpper eller inte. Släpper det så är det bara att plocka bort rubbet ner till underullen eller så kanske du kan komma ut till Tyresö kvällen den 6/12 så kan jag kika på honom live och se vad som går att göra med pälsen när jag ändå är där nere i obygden ;)
 
Sv: Trimma hund

De att de hade klippt på magen och ben, men inte något om att de klippt hela. Men det skulle inte förvåna mig! Och då är det som jag tror, att pälsen kan vara förstörd...

Men du, det låter verkligen jättebra! Jag ska kolla med sambo och bil om det funkar. Vart på Tyresö? Du kan pm:a om du inte vill skriva här :)
 
Sv: Trimma hund

Öhh, ja kopparvägen.. På nått nummer som jag inte minns O_o Är inte så ofta där nere :D

Drar ett pm, men av bilderna att döma så är han helkroppsklippt ett antal gånger oavsett de medger det eller inte ;) Men det är lätt att avgöra när jag får sätta fingrarna i honom :)

Drar ett pm
 
Sv: Trimma hund

På tal om fauvepälsar, så har jag precis nytrimmat båda fauvearna

Mamma fauve 5 år, som har en enorm pälsväxt och dessutom en päls i rullning så hon blir aldrig "naken"

Emmi140302_zps588031fd.jpg


Dotter fauve, strax innan 1 år, nerplockad och ett fint lager strävhår på tillväxt, men inte i närheten av mammas pälsmängder :D

nytrimmad_zps98f51618.jpg
 
Sv: Trimma hund

Vilken skillnad i hur mycket päls! Mamma-hunden är lik Bosse i pälsen, fast Bosse har hår på öronen och mjukt krulligt på huvudet :) Hade gärna sett att han sett ut som dottern i pälsen, men det är inte hela världen :)
 
Sv: Trimma hund

Skillnaden mina emellan är väl att Emmis päls är hela tiden i rullning och Bella har som inte kommit till den pälsen än ung som hon är och bara trimmad en gång, men båda har väldigt sträv och bra päls :)

Hur går det med din pälsmumrik då?
 
Sv: Trimma hund

Jora, det går hyffsat. Jag har en sån*Länk borttagen av moderatorn* som jag använder. Jag tycker att han blivit mörkare i pälsen efter jag använt det och det blir en ordentlig hög efter bara 15 minuter. Men det hade varit smidigare med mycket kortare och mer sträv päls, han blir ordentligt skitig så fort det är minsta lilla lerigt ute, det är ju inte så att han direkt undviker vattenpölar och lehögarna. Men det är kanske jag som är töntig och bara behöver acceptera att detta är hans päls och det går inte att göra något åt det :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trimma hund

Det som går att göra är ju att fortsätta klippa ner honom (för det lär de ha gjort med tanke på hur pälsen ser ut), så blir pälsen mer lättsam att hålla efter. Har beskådat sådana där pälsar förut och 99,99 gånger av 100 går det inte att få en bra päls av det och då kan man lika gärna klippa eftersom pälsen redan är "kass".

Såna där kammar ger ungefär samma effekt som en sax på pälsen, så ur den aspekten är där ingen skillnad heller och som sagt blir det enklare med pälsskötseln och man kan ju klippa dem så att de ändå ser ut som en fauve :-)
 
Sv: Trimma hund

fast visst går det att få tillbaka , man behöver tålamod och väntan och så får man trimma det som lossnar pö om pö ;) Jag har räddat många klippta pälsar under mina 30 år som hundtrimmare , Just nu har jag ett projket som är en foxterrier som kom som en luddig beig och silverfärgad vovva ! Men som efter ca ett år har fått tillbaka sin sträva päls och vackra färger :)

Tesora
 
Sv: Trimma hund

Som jag skrev så går det sällan att få en bra sträv fauvepäls av en som är klippt många gånger, men visst det går om man vill rycka hår som inte lossnar som det ska och hålla på så hela tiden i något år eller så och om grunden är tillräckligt "oförstörd"

Har också "räddat" kassa terrierpälsar, men det som det hänger på är under hur lång tid och hur mycket som är klippt.

Är hunden bara klippt någon enstaka gång så kan man oftast fixa till den, men med en fauve som i grunden nog redan är för mjuk i pälsen i kombination med att den blivit klippt (troligtvis pga den redan för mjuka pälsen) är det rätt omöjligt att få till.

Har sett andra sådana fauvepälsar och ptja, ingen fauve som varit mjuk, "fjunig" och lockig har gått att få till riktigt bra faktiskt och resultatet kan jag personligen då tycka inte är värt plågan för hunden när man rycker sån päls.

Men visst, det går med en del strävhår och jag har inte påstått annat heller.
 
Sv: Trimma hund

Han är helt klart mjuka lockar på huvudet, kroppen är mer sträv, päls på benen är mjuk och lockig... Hade det varit vår hund hade jag nog försökt med en duktig trimmare som kanske hade kunnat reda ut det någerlunda, men iom att vi bara är fodervärdar och ägarna kan hämta honom när som (och de inte "brytt" sig om pälsen innan), så känns det inte så kul att lägga ner det arbetet om ägarna inte fortsätter med det.
 
Väcker liv i en gammal tråd, för nu är mina brudar på hemmaplan igen :love: Men den yngre ska flytta till ny husse eftersom hon behöver mer tid i skogen för fortsatt injagning än vad jag kan ge henne i år pga min rygg som ju inte blev mindre ond och elak efter bilolyckan. Tråkigt såklart, men det bästa för henne.

Men till trådämnet nu. De kom hem igår så idag blev de plockade de små lurventussarna :up:

1461077_651937798260161_4999055877622413833_n.jpg


10686641_651958938258047_1051864783131869801_n.jpg
 
Väcker liv i en gammal tråd, för nu är mina brudar på hemmaplan igen :love: Men den yngre ska flytta till ny husse eftersom hon behöver mer tid i skogen för fortsatt injagning än vad jag kan ge henne i år pga min rygg som ju inte blev mindre ond och elak efter bilolyckan. Tråkigt såklart, men det bästa för henne.

Men till trådämnet nu. De kom hem igår så idag blev de plockade de små lurventussarna :up:

1461077_651937798260161_4999055877622413833_n.jpg


10686641_651958938258047_1051864783131869801_n.jpg

Vilken skillnad det blir!
Bosse blir klippt med rakapparat. Han hatar verkligen när man håller på med päls och klor och det känns bäst för både honom och oss. Men det hade ju varit bättre med kortare och mer sträv päls än den ulliga han har nu!

vad fina dina tjejjer är!
 
Ja när de har sån päls kan man lika gärna klippa, för den blir aldrig bra och sträv som den ska vara och plockningen blir ett mindre krig och gör ont dessutom, så det gör ni rätt i :up:

Mina är strävhåriga så det räcker till flera och är pälsmässigt alltså väldigt lättplockade och de kopplar av till den milda grad att de nästan somnar :) Det i kombination med en diplomerad hundtrimmare till matte gör att det går rätt kvickt att plocka dem :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
2 058
Senast: Jeps
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 741
Senast: kolblakkur
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 784
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp