"Trillar" när jag lyfter hovarna

Chlo

Trådstartare
Jag har börjat träna min ettåring på att lyfta hans hovar. Det går rättså bra. Han har inte lärt sig än att han ska slappna av och lägga tyngden på de andra benen, så idag när jag lyfte ena framhoven och hans "stöd" försvann så föll han ihop. Eller rättare sagt, han la sig på "knä" med det benet jag lyft (benet var i samma ställning som när man lyfter det). Sen stod han kvar på "knä" i den ställningen och tog sig inte upp, så jag fick hjälpa honom upp (som tur väl är är han ett litet russ).

Brukar unghästar bete sig så här innan de lärt sig lyfta på benen ordentligt? Är det så att min lille pålle inte har muskler ännu till att ta sig upp från den onaturliga ställning han hamnade i? Han har ju inga som helst problem att ta sig upp när han har legat ner.

Jag kan tillägga att när jag lyfte hovarna en stund senare så gick det bra, men när jag kände att han började få dålig balans så släppte jag taget. Jag kanske ska träna ganska länge på att bara hålla benet uppe 1-2 sekunder?

Sv: "Trillar" när jag lyfter hovarna

Hej!

Jag hade precis samma problem med min ettåring, fast hon är en nsv så det blev lite tungt i början när jag försökte hjälpa henne att hålla balansen med följden att hon tyngde på min rygg så den höll på att gå av...efter det gick jag undan med följden att hon gick ner på knä själv, fast det kändes inte heller så bra...

Jag vet inte riktigt hur man ska göra annat än att öva och öva, förhoppningsvis lär de sig att hitta balansen med tiden?

Eller någon som har bra tips på en "quick-fix"?

Chlo skrev:
Jag har börjat träna min ettåring på att lyfta hans hovar. Det går rättså bra. Han har inte lärt sig än att han ska slappna av och lägga tyngden på de andra benen, så idag när jag lyfte ena framhoven och hans "stöd" försvann så föll han ihop. Eller rättare sagt, han la sig på "knä" med det benet jag lyft (benet var i samma ställning som när man lyfter det). Sen stod han kvar på "knä" i den ställningen och tog sig inte upp, så jag fick hjälpa honom upp (som tur väl är är han ett litet russ).

Brukar unghästar bete sig så här innan de lärt sig lyfta på benen ordentligt? Är det så att min lille pålle inte har muskler ännu till att ta sig upp från den onaturliga ställning han hamnade i? Han har ju inga som helst problem att ta sig upp när han har legat ner.

Jag kan tillägga att när jag lyfte hovarna en stund senare så gick det bra, men när jag kände att han började få dålig balans så släppte jag taget. Jag kanske ska träna ganska länge på att bara hålla benet uppe 1-2 sekunder?

Skönt att det är någon som känner igen sig!

Som sagt var, det är väl bara att öva och öva...

Om dom är som min shettisdam så är det bara att låtsasw som ingenting. Hon gjorde det för att "få tillbaka" sin hov och upptäckte att om hon lät bli att balansera sig själv så var jag tvungen att släppa. Ända tills den dagen jag inte hann med och hon slog knäna HÅRT i betongolvet, då var det inte roligt längre...

För rent krasst, hästen din kan ju gå så att bara ha tre ben i marken ska inte vara något problem.

Jenny

Föl/unghästar brukar ha dålig balans när man tar upp hovarna. Står hästen mot en vägg kan den ta lite stöd mot den när man lyfter upp hovarna, det brukar funka jätte fint. Så slipper man få en häst på sig eller annat. Men man får ha tålamod ;)

Mitt russ gjorde exakt lika dant på hösten när ho´n var ett! (Generellt beteénde!?!)

Är det något russ är experter på så är det just att hitta på en bra anledning till att slippa saker, min kom på att om hon lutade sig så att hon nästan ramlade släppte jag, alltså slapp hon lyfta hoven, och dessutom hade hon enligt sig en godtagbar ursäkt, hon tappade ju faktiskt balansen!...

Problemet löstea enkelt genom att jag en dag höllt kvar i hoven och lät henne ramla, sen fick hon plötsligt så bra balans så!... :angel:

*Nyfiken*
Vad har du för stam på din?

//Tina

Senast ändrad:

Nej, man tycker inte att det borde vara ngt problem att lyfta en hov, han lär sig väl snart får jag hoppas. Fast det verkar inte som att han "jävlas", inte ännu i alla fall...

Bra att veta att det är ganska vanligt med dålig balans på unghästar när man lyfter hovarna. Ska testa det där med väggen om jag får honom att stå still längs med väggen (boxen är ju stooor för ett litet russ).

He he, det var ju komiskt att din gjorde likadant vid exakt samma ålder! :D

Jo, min lille pålle är efter Hilmer 495 och morfar är Rusch 456 (om jag har läst betäckningsrapporten rätt :crazy: ).

Har redan börjat med min, han är 5 månader nu och orkar hålla balansen medans jag kratsar hovarna.

Tror först och främst de måste få lite balans på sig själva, blir ju helt fel att lägga vikten på 3 ben istället för 4 när man står still.
Så håll bara i så länge han orkar hålla balansen, i början räcker det ju med att han förstår att han ska lyfta benet. Sen kan man ställa lite mer krav allt eftersom, alla lär sig ju i sin egen takt.

Det kommer gå bättre och bättre för varje gång!

Ja, han börjar redan bli bätter och bättre på att lyfta (om man bortser från då han föll). Sen är det ju det där att han försöker nafsa mig i rumpan och i händerna när jag ska lyfta... :angel:

Jag blir lite chockad över att du nu lär din ettåring lyfta hovarna. Hur har egentligen hovvården sett ut under din hästs första år?

Ja, jag vet att det inte var snällt sagt.

Hälsning Maja

vi började träna våran lilla fölis när han endast var några dagar, och nu när han är några månader gammal går det utmärkt!

lycka till

Jag har bara ägt ponnyn sen i somras, och det var då jag började träna honom på att lyfta hovarna, annars hade jag givetvis börjat tidigare.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 879
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag har lite problem som jag känner att jag måste få lufta då det känns som om jag håller på att bli knäpp av detta. För att dra lite...
Svar
7
· Visningar
2 821
Senast: Smallgot
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka