Chlo
Trådstartare
Jag har börjat träna min ettåring på att lyfta hans hovar. Det går rättså bra. Han har inte lärt sig än att han ska slappna av och lägga tyngden på de andra benen, så idag när jag lyfte ena framhoven och hans "stöd" försvann så föll han ihop. Eller rättare sagt, han la sig på "knä" med det benet jag lyft (benet var i samma ställning som när man lyfter det). Sen stod han kvar på "knä" i den ställningen och tog sig inte upp, så jag fick hjälpa honom upp (som tur väl är är han ett litet russ).
Brukar unghästar bete sig så här innan de lärt sig lyfta på benen ordentligt? Är det så att min lille pålle inte har muskler ännu till att ta sig upp från den onaturliga ställning han hamnade i? Han har ju inga som helst problem att ta sig upp när han har legat ner.
Jag kan tillägga att när jag lyfte hovarna en stund senare så gick det bra, men när jag kände att han började få dålig balans så släppte jag taget. Jag kanske ska träna ganska länge på att bara hålla benet uppe 1-2 sekunder?
Brukar unghästar bete sig så här innan de lärt sig lyfta på benen ordentligt? Är det så att min lille pålle inte har muskler ännu till att ta sig upp från den onaturliga ställning han hamnade i? Han har ju inga som helst problem att ta sig upp när han har legat ner.
Jag kan tillägga att när jag lyfte hovarna en stund senare så gick det bra, men när jag kände att han började få dålig balans så släppte jag taget. Jag kanske ska träna ganska länge på att bara hålla benet uppe 1-2 sekunder?