MJLee

Trådstartare
Apropå diskussion i annan tråd, vad triggrar er? Då menar jag inte vad, utan vad. Jag har insett att jag är mycket visuell. Ord, både läst, skrivet och tal. Film/tv serie, någon jag ser på ett tåg eller en buss. Ett ställe som verkar bekant. Däremot, ljud/hörsel, smak, lukt är jag helt likgiltig inför.

Funderar lite om varför det är så olika. Satt och läste om soldaterna i WWI där det ofta var ljud som triggade igång dem. Om det kan ha något att göra med traumat i botten (skyttegravar) eller om det bara är annorlunda för alla och isof varför.

Apropå diskussion i annan tråd, vad triggrar er? Då menar jag inte vad, utan vad. Jag har insett att jag är mycket visuell. Ord, både läst, skrivet och tal. Film/tv serie, någon jag ser på ett tåg eller en buss. Ett ställe som verkar bekant. Däremot, ljud/hörsel, smak, lukt är jag helt likgiltig inför.

Funderar lite om varför det är så olika. Satt och läste om soldaterna i WWI där det ofta var ljud som triggade igång dem. Om det kan ha något att göra med traumat i botten (skyttegravar) eller om det bara är annorlunda för alla och isof varför.
Tror du får specifisera lite.
Jag fattar inte riktigt vad du frågar? Eller så är jag bara väldigt blond.

Tror du får specifisera lite.
Jag fattar inte riktigt vad du frågar? Eller så är jag bara väldigt blond.

Förlåt det blev lite otydligt. Jag menade vad sorts sensor är det som triggar. Är det olika för olika personer. För mig är det visuellt. Något jag läser eller ser, en person jag ser som påminner om något är triggern för mig. Däremot musik, ett ljud, en lukt, doften av middag tex lämnar mig fullständigt likgiltig.

Jag tror det är en blandning mellan olika sinnen. Både visuellt. Tex vissa tidningar kan vara väldigt inspirerande. Eller böcker.
Hörseln är troligen en av de viktigaste. Musik. Även andra ljud. Just nu på våren är fågelkvitter något som verkligen är balsam för själen som man brukar säga.
Havsljud. Ens katt som ligger bredvid och sover och man både hör och ser andetagen.
Hästar som äter hö.

Känseln är även den oerhört viktig.

Jag tror att alla tillsammans är viktiga på sitt sätt.

Dofter kan gå på ett djupt plan nästan omedvetet och dofter eller lukter är något vi sällan aktivt tänker på ändå finns det alltid där bland oss 24/7
De kan ha en oerhört stor effekt och trigga igång både det ena och andra

Man är ju olika stark på olika sinnen precis som man är olika stark på att använda höger/vänster hand.
Jag är mycket bättre på att uppfatta och minnas saker visuellt än med hörseln.
Antar det kan betyda att man lättare uppfattar, kan bli mer påverkad av en trigger den vägen då?

Sen beror det väl på vad som det skapas triggers av också. Som ljud i skyttegravarna så var det (väl?) något som det utsattes för i stor omfattning och på ett sätt som har benägenhet att lämna spår. Så då blir det många ljudtriggers för att det är kopplat till miljön de upplevde?

Jag har definitivt starkast känslomässig koppling till lukter, och har nog alltid varit sån vad jag minns. Känner jag en viss lukt kan jag kastas tillbaks i tiden eller beröras väldigt starkt. Har aldrig riktigt funderat på det, trodde i min enfald att det var likadant för alla. :)

Lukter kan absolut vara en "trigger". Lukten av nysågad ved tar mig rask en 30 år bak i tiden.
Ljud- 2 takts motorer. Påminner mig im skoterljud och båtmotorer och svunnen barndom. Kombinerat med lukt så blir det ännu starkare.
Musik är en klassiker men blir lätt utrvattnat om man hör en låt lite för ofta. Har några låtar som ger en speciell känsla och de lyssnar jag bara på när jag är själv och kan liksom gå in i den käslan.
Ju fler sinnen som blandas in desto mer talar det till mig . Men synen är nog sist för mig? Bara ett synintryck ger inte så mycket alls. Tycker övriga sinnesintryck går mer in i själen på nåt vis?

Förlåt det blev lite otydligt. Jag menade vad sorts sensor är det som triggar. Är det olika för olika personer. För mig är det visuellt. Något jag läser eller ser, en person jag ser som påminner om något är triggern för mig. Däremot musik, ett ljud, en lukt, doften av middag tex lämnar mig fullständigt likgiltig.

Jag triggas av alla ovanstående, mest musik dock. Men ett visst ljus kan räcka för att få mig att associera till ett minne på samma vis som en lukt.

Jag tror jag triggas på alla sätt. Men det är på något sätt olika hur jag triggas av de olika sensorerna, när jag funderar närmre på saken.
Klappa på skägglav gör mig helt lugn och jag får en mysig känsla i hela kroppen som är svår att förklara. Musik kan få mig att se som en hel film/händelse visuellt. Lukten av gamla diesel motorer slungar mig bak i tiden till träbåten på landstället när jag var liten och massa minnen kommer fram. Synen av gamla övergivna byggnader får hjärnan att slå frivolter och tankeverksamheten piggas upp och jag känner att jag kan tänka klart. Smaker kopplas både till behag och äckel beroende på i vilka sammanhang liknande smaker inmundigats.

Jag har Asperger och är hypersensitiv vad gäller ljud och beröring. Brukar beskriva mig som hörselskadad i vissa lägen då jag inte kan sortera bort bakgrundsbuller. Får även svårt med koncentration när det är för mycket ljud omkring.

Gällande beröring så har jag en väldigt stark känsla för ytor i olika material etc. Har aldrig tyckt om att vara kladdig och klarar inte av vissa tyger i kläder. Kunde inte ha halsduk förrän en bra bit upp i tonåren då jag fick kvävningskänslor bara av att ha något mot halsen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka