Triangelmärkning

C

chira

Har en häst som har vart halt nu sen några månader tillbaka. Återbesök i morrn och förhoppningsvis så kommer hon nu att vara bra efter att ha gått på bete hela sommaren. Men de har inte hittat felet på henne och vet alltså inte varför hon är halt. Det dom har hittat är en ca 1 cm lång urkalkning i kotsenbenet i det benet som hon är halt på, men de misstänker att det också finns något mer fel.

Det här gäller ett sex årigt fullblodssto.

Det jag har funderat på är nu att om hon skulle vara frisk att triangelmärka henne. Eftersom att de inte vet vad det varit för fel och man inte kan hålla koll på det om det skulle bli värre. Och jag vill inte att hon ska hamna på tävlingsbanorna heller om skadan skulle gå upp. Vet. var redan vid förra besöket för två månader sedan beredd på att dömma ut henne så det här är hennes sista chans.
Så jag har nu lite fungeringar ang. triangelmärkning.
- Hur fungerar det med en triangelmärkning rent praktiskt? Vad är det som gäller för att hästen ska bli triangelmärkt?
- Hur fungerar det med försäkringsbolaget? Hon är försäkrad i Agria
- Kan vilken häst som helst bli triangelmärkt?
- Vad hade ni föredragit att triangelmärka eller inte triangelmärka?
- Fördelar/nackdelar?

Sv: Triangelmärkning

Jag tycker du ringer Agria för att höra vad som gäller hos dem. Sedan diskuterar du ihop med din veterinär. Finns nog ingen som har bättre koll än de två tillsammans skulle jag tro.

Lycka till :)

För att inte riskera att hon hamnar hos någon som inte respekterar hennes skada. Eftersom vi inte vet vad det är för något vet vi inte om det kommer tillbaka eller inte. Och hon har varit halt så pass länge nu så vet säger att hon antagligen aldrig kommer hålla till något annat än promenadridning.

Är det inte bättre att ta bort henne då?

Triangelmärkningen garanterar ingenting (annat än att det inte går att tävla men träna och rida "hårt" hemma finns det ju inga hinder för :( )och det är väl dumt att få en reservation på veterinärvårdsdelen som gör den nästan värdelös eftersom ni inte vet VARFÖR hon är halt = reservationen blir på det dåliga benet och allt som kan härledas dit och med så diffus diagnos kan det bli mkt.

Jag är lite inne på ditt spår jag med. Jag skulle själv backa för att köpa en t-märkt häst just pga den reservation man får med sig i bagaget.

Dvs pga t-märkningen kan hästen bli än mer svårsåld, och du har ändå ingen garanti för att den får ett lugnt liv. Den kan (som alla andra hästar förvisso) hamna hos någon som helt struntar i eller inte har nog kunskap att man vet varför det är viktigt att hästen bara promenadrids. Man kanske tom är så dåligt insatt i innebörden av en t-märkning att man inte vet hur dyrt det kan bli om skadan går upp. Kanske har man inte råd och hästen avlivas pga reservationen, isf har man ju bara skjutit upp lidandet vid införandet av t-märkningen så att säga.

Kanske ett onödigt skräckscenario, det kan ju lika gärna gå jättebra. Men man har som sagt inga garantier oavsett t-märkning eller ej. Det enda som är en garanti om man vill vara säker på hur hästen får det, är att man behåller den själv eller alt. lånar ut den till någon man känner och där man har koll. Jag tror inte man kommer undan på annat vis. Sålt är sålt. Dessvärre.

håller med. jag skulle gå och ha en knut i magen om jag fick en häst triangelmärkt och inte visste hur den gick o.s.v. om jag beslöt att sälja/lämna ifrån mig den.

Håller med. Om man triangelmärker finns inga garantier för att hästen inte kommer tränas hårt. Det enda du kan avveja är att den tävlas. Dessutom vet ni inte vad det är som orsakar hältan och om hon ens kommer kunna bli en promenadhäst i framtiden?

Mot alla odds så har det faktiskt gått väldigt bra! Veterinären sa att ett under har skett och hon är nu friskförklarad :eek: Sååå underbart! Det här med triangelmärkningen ska vi glömma för det verkar som att hon kommer att bli helt återställd! Troligtvis så var det en ligamentskada som nu har läkt. Så nu kommer det att bli en fruktansvärt lång och försiktig igångsättning och förhoppningsvis så är hon igång om några månader ;):D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka