Trepunktsits

Sv: Trepunktsits

med trepunktssits menas helt enkelt att 3 punkter "tar i sadeln": säte och båda skänklarna.
jmf med tvåunktssits där bara skänklarna tar i sadeln och sätet är upplyft.

uttrycket trepunktssits anv mest inom hoppning/markarbete då det då avses att man står i lätt sits, men med rumpan kvar i kontakt med sadeln.

Nja, det är inte tre punkter som tar i sadeln, det är tre punkter som bär vikt. D v s säte och fötter (stigbyglarna).

Tvåpunktssits är lätt sits, d v s vikt enbart i stigbyglarna.

Lovisaleonora_ skrev:
Nja, det är inte tre punkter som tar i sadeln, det är tre punkter som bär vikt. D v s säte och fötter (stigbyglarna).

:angel: ..jaja... :smirk:
petitesser.. ;) :o

Jag har lärt mig att det är den lodräta sitsen som är trepunktssits (Man kan dra en lodrät linje genom axel/höft/fot). Tvåpunktssitsen är den lätta sitsen, och där kan man dra en linje mellan höft/fot.

Jaja.. Det är i vilket fall samma sak..

Beror nog lite i vilken miljö du är i, vi som håller på med islandshästar andvänder oss ofta av trepunktsits (eller halvlätt sits som den också kallas) bla för att värma upp hästen, hjälpa ryggen att komma upp och hjälpa till i traven...

Det jag lärt mig är det som skrevs innan, de 3 punkterna är säta & hälar som är viktbärande, har även hört att Axel, höft & tå skall vara i linje och det blir alltså 3 punkter. I den lodräta sitsen så byts ju tån ut mot hälen ;)

I lodrät sits sitter man ju på "tungt på rumpan" (ja inte helt så men ni fattar...) i trepunktits är man lättare i sätet, står litegrann i stigbyglarna och flyttar fram vikten något.

Det är iaf så jag lärt :)

Peka gärna på källa till detta.

På ridlärarutbildningarna är trepunktssitsen där rumpan bara nuddar sadeln, tar alltså ingen vikt.

Jag har lärt mig att det är den lodräta sitsen som är trepunktssits (Man kan dra en lodrät linje genom axel/höft/fot). Tvåpunktssitsen är den lätta sitsen, och där kan man dra en linje mellan höft/fot.

Jaja.. Det är i vilket fall samma sak..

?? Lätt sits är axel/knä/tå och den kan vara både två- och trepunkt. Lodrät sits är lodrät sits.

Jag vet bara att när vår d-ponny inte hade hoppat på ett tag så intog ryttaren nollpunktsits:bow: :D

Intressant att alla har så olika åsikter om 2 och 3punktsits. Någonstans måste det väl finnas en bra beskrivning. I litteraturen menar jag. På min tid (vid utbildningen) hette det fältsits och lätt sits. Fältsitsen=den sits när man sitter mera över hästen och är lite framåtlutad. Axel-knä-tå i linje. Lätt sits= när man sjunker ner lite i fältsitsen och är mycket nära sadeln samt lite rakare i överlivet.

Intressant att alla har så olika åsikter om 2 och 3punktsits. Någonstans måste det väl finnas en bra beskrivning. I litteraturen menar jag. På min tid (vid utbildningen) hette det fältsits och lätt sits. Fältsitsen=den sits när man sitter mera över hästen och är lite framåtlutad. Axel-knä-tå i linje. Lätt sits= när man sjunker ner lite i fältsitsen och är mycket nära sadeln samt lite rakare i överlivet.

Det som tidigare kallades fältsits är numera tvåpunktssits.

Letade lite i mina pärmar, men hittar bara häftet med lektionshandledning, stod inget i den om sitsen. Har flyttat ett par gånger sen dess, så troligtvis hittar jag det inte heller. Kanske nån som gått utbildningen senare har nåt?

Senast ändrad:

Historiskt korrekt:
Trepunktssits= bägge sittbenen och blygdbenet bär vikt i ryttarens sits.
Avlastningssitsen är när man lättar på sittbenen och enbart använder dem för hjälpgivning och istället bär vikten på låren och stigbyglarna.
Belastingssitsen är när man sitter ner tyngre på sittbenen och vinklar om bäckenet något för att öka graden av samling.

Allt enligt Bent Branderup, Akademisk ridkonst...

/Migo

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
287
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama