Tre frågor om havre och kornkross

Jamtland

Trådstartare
Jag har två varmblod som får rätt mycket kraftfoder morgon och kväll, för tillfället får de en blandning av kornkross och hel havre. Sen har jag också en shettis som gärna vill ha iaf en näve kraftfoder när pojkarna får sin mat. Vad är då bäst att ge henne? En näve havre eller en näve korkross? Vad finns det mins i?

Hur mycket mer kan hästarna ta upp av havregivan om de får krossad havre istf hel havre?

En av pojkarna är en äldre herre som är på gränsen till mager trots bra hösilage och kraftfoder, vad ska jag peta i honom mer?

(Jag vet att det inte går att svara absolut säkert när jag inte har värdena för att kunna räkna ut en "riktig" foderstat, men jag har inte den möjligheten just nu utan är ute efter ett mer "allmänt" svar.)

Jenny

Sv: Tre frågor om havre och kornkross

Have innehåller lite mindre stärkelse än korn, så jag skulle i så fall ge en näve havre.

Om hästen som är lite tunn ser lite muskelfattig ut skulle jag anta avv proteininnehållet är lite i underkant i hösilaget. Jag skulle då lägga till lucernpellets (blött). Det är grovfoder, så det är som att du skulle byta ut en del av silaget mot en kraftigare variant.

I så fall kan du ge shettisen en näve lucern istället. Det har låg stärkelse och sockerhalt så det kan man lugnt ge lite av till den typen av hästar som har fallenhet för fång osv.

Näringsupptaget i krossad havre är jag inte säkert på, men förutsatt att hästarna tuggar maten ordenligt tror jag inte skillnaden är stor. KOlla träcken annars, är det mkt hela korn i den kan det vara bra att ge krossat, tyder på att hästaran kastar i sig maten lite snabbt och inte tuggar ordentligt, alternativt att tänderna behöver kollas. Annars kan du nog lika gänra ge helt. :)

Sv: Tre frågor om havre och kornkross

Äldre hästar har oftast mer proteinbehov. Gör en blandning av uppblöta lusernpellets, kornkross o olja. Jag hade gett 2kg lusern om dagen till att börja med o se om det räcker.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 021
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 461
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka