travstall nära högskolor?!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare johanna_1
  • Startdatum Startdatum
J

johanna_1

Hejsan!
Är det någon här som vet vad det finns för travstall i närheten av högskolor. särskilt vid huddinge, sundsvall, göteborg, stockholm och kalmar. :)
Försöker komma på någon smart lösning för att ha hästen i närheten när jag ska börja plugga, någon som har ideer kanske? :confused:
Har hört talas om något i stockholm uppsala trakten där man bor aldeles vid stallet med goda tränings möjligheter ganska nybyggt tror jag. Någon som vet något om de, var de ligger, vad det kostar osv?Vill ha massor med förslag tips och ideer. :)

Sv: travstall nära högskolor?!

Tja, det finns ju en travbana strax utanför Kalmar och runtomkring den ett antal travtränare med hästarna hemma på gården. Går säkert att hitta nånstans att göra av hästen om du skulle hamna här i trakterna... :) Det är förmodligen lättare att hitta boende nära stallet än nära stan, om du inte nödvändigtvis måste ha krypavs¨ånd hem från krogen. ;)

Göteborgs universitet är ju utspritt lite överallt. Än så länge ligger Pedagogen (där blivande lärare och liknande läser) nästan granne med Åby travbana i Mölndal. Pedagogen ska dock så småningom flytta in till stan. Travstall finns det nog en hel del kring Åby travbana men jag är inte så insatt i detta eftersom jag inte sysslar med trav.

runt Gbg har du det ganska så utspritt - utöver vid Åby travbana och i Sisjö området (andra sidan av vägen där), så finns det stallar ute på Hisingen, var själv och kroppbalanserade travare i ett i Säve, men namnet på det well :-) Nu blir det kanske krångligt, men förr i tiden fanns det iallafall en hel del travstall i Floda trakten öster om Gbg och jag har för mig att det ligger en liten träningsbana uppe i skogen där i kring. Kring själva Åby travbanan längs vägen vid MAIK vallen osv går det iallafall raka spår också för att träna lite.
Ute i Säve, där ligger galoppbanan, och det enda traviga de haft än, är i somras då de hade något travlöp på gräsbanan, i övrigt vet jag inte hur det ser ut med träningsmöjligheter osv där ute.
Du kanske kan kolla på Åby banans hemsida och se om du kommer vidare till stallnamn osv på länkar, det finns nog stallar lite här och där runt hela Göteborgsområdet.

Jag pluggade i Linköping. Då hade jag hästen på ett ställe 1,5 mil utanför stan, bara 5 km från Mantorps travbana. För mig passade det kanon. Stallhyran var inte så farligt dyr men man var tvungen att ha bil, men det måste man ju nästan ändå. Där fanns lite körvägar i skogen, en sandbana med backe samt en smal "rakbana" en liten bit bort där man kunde köra lite fortare om man ville. Dessutom fanns det ridhus på gården, det var ovärderligt för mig när det var fruset i marken och ingen snö... Hästen jag hade då ridtränades mest. Hagarna var rätt OK, stora men lite leriga, men var blir det inte det?

Göteborg kan jag inte rekomendera om du inte har gott om pengar för det är dyrt och ska du hitta något bra som inte är i Balltorp (där Veijo har) får du åka en bit, fast det beror ju på vilka krav du har. :)

hm...ja nu har man lite att fundera över. Vet ju igentligen inte mer än att jag vill gå journalist utbildning och att det helst inte ska bli allt för dyrt. Sen vill man ju ha någolunda träningsmöjligheter också såklart.
Har så dålig koll på hur travbanorna ligger iförhållande till skolorna. Finns det inga bra kartor på nätet som man kan titta på? :)

På travsport.se>travbanor finns en karta över var banorna ligger. Gå in på respektive bana som du är intresserad av så finns det en mer precis beskrivning över var de ligger.:)

okej, tack! ska kolla upp det senare i dag. Hur mycket kostade det för dig i stallet som du var i? fungerar det att få ihop allt med studielån och så? blev et jobbigt att ha både hästen och högskolan?
oj,oj...nu vart det hundra frågor.. :)

Har kollat upp lite på hemsidan och det verkade ju finnas rätt många som inte var allt för långt ifrån.
Har du någon kol på vad stallplatserna koster där i stallen vid göteborg? Du kanske har koll på vad lägenheter eller studentbostäder kostar? är det svårt att hitta bostad?

Det var ju några år sedan så priserna är kanske inte så aktuella längre... :D

Ska man ha häst så när man studerar och inte har någon som hjälper till när det kniper som veterinärbesök och sånt så blir det knapert. Det beror ju iochförsig rätt mycket på vad man har för häst, de tre åren jag hade min när jag pluggade tjänade han mellan 57 000 och 89 500 per år, det försörjde han sig på. Sen hade jag sån tur att min pappa( :love: ) och jag hade honom ihop och han stod för de stora kostnaderna som stallhyra, mat, veterinär och bensin medans jag stod för skoningar, förbrukningsvaror och allt arbete. Vi delade 75/25. Det tyckte jag var en bra deal...

Vad gäller tiden så gick det bra för mig. (Jag har ju en examen nu :D ) Även om jag bara sket i en dugga :eek: en gång och åkte till Kalmar och tävlade istället. (Han vann :love: ) För mig var det en välbehövlig avbrott från studierna och studentlivet i stallet. :)

Tyvärr, ingen aning vad alla olika stall tar kring Åby och runt Göteborg, jag kan inte ens namnet på alla :D

själv bor jag öster om Göteborg, precis utanför kommungränsen och no way att jag hade velat bo här och haft en häst konstant stående ända borta vid Åby, härifrån är det långt utan en bil, det skulle inte gå, och stallarna runt mig skulle jag inte rekommendera om du behöver träna, för just där jag bor finns noll sådana saker som passar för racerhästar. Mycket skog och grusvägsbackar finns, men det är allt. Man får nog ta sig mot Mölnlyckeområdet och Lerum/Flodaområdet för att hitta bättre eller Säve/Hisingenområdet, och då hamnar du väldigt långt bort från skolan i stan om du inte har bil. Har du bil så går det fort att åka emellan dock.

en lägesbeskrivning för Journalisthögskolan i Göteborg - den ligger i centrum precis vid korsningen Sprängkullsgatan och Vasagatan bredvid Handelshögskolan. Om man inte har bil och springer som en galning från en föreläsning därifrån hinner man ner till Vasaplats-hållplatsen, för iallafall en buss som går ut mot Åbyhållet (dock inte Balltorp). Det går nog några fler bussar också. Åby ligger i kommunen Mölndal söder om Göteborg. Men om du hittar bostad i Frölunda eller Mölndal, så går det att cykla mellan Åby och bostaden kanske. Rörigt med alla platsnamn, va! :-)

Studentbostad och andrahands lägenheter är en tuff marknad. Men det går med lite is i magen och sökande efter var man kan "annonsera" efter en, jag "importerar" utlänningar ibland (människor) och det har alltid sett hopplöst ut med bostad först men sedan ramlar det in en hel del att välja på i olika storlekar, standarder och priser. Men det är bra att börja kolla runt tidigt. Jag kan skramla ihop en drös med länkar till olika bostadsställen att söka på om du vill och när du tycker det passar.

ja, det vore jätte shyst! :bow: om det nu blir gbg, det är ju bara ett alternativ. Men tycker skolan verkar bra och så. Annars har jag lite släkt i göteborg så jag får väl vara inneboende hos farmomr ett tag om inte annat.
Men jag fundera på om det inte finns något tränings stall som man kan bo på gården och sen kanske hjälpa till med arbetet och så för billigare hyra eller nått. Vad tror du om de?

Dinöning med det ekonomiska var ju rätt bra också kanske ska komma på något sånt med pappa också. Fast min racer är ju så ung än så det hinner nog inte bli så mycket inkomster... :)
Vad heter din stjärna då försten?

Bergsåker ligger ju bara någon kilometer från Mitthögskolan i Sundsvall. vet inte hur det är med travstall, men det måste ju finnas tretton på dussinet!!!
:banana: HEJA NORRLAND! :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka